مهم نیست که چه کسی هستید یا درکدام نقطه جهان زندگی می‌کنید، همیشه چیزی وجود دارد که می‌خواهید در مورد ظاهر خود تغییر دهید. بعضی از افراد به راحتی با ظاهر خود کنار می‌آیند. با این حال، تعدادی از مردم تصمیم به عمل جراحی می‌گیرند تا ویژگی‌های ظاهری که آنها به عنوان ناهنجاری‌های فیزیکی می‌دانند را برطرف کنند و اعتماد به نفس و عزت ‌نفس خود را افزایش دهند.

شاید اگر از پدربزرگ یا مادربزرگ‌های خود در مورد ملاک‌های زیبایی در دهه‌های پیش سوال کنید جواب‌های بسیار متفاوتی از ملاک‌های زیبایی امروزی خواهید شنید.

 در دهه‌های گذشته داشتن صورت چاق یکی از اصلی ترین ملاک های زیبایی به حساب می‌آمد ولی در چند دهه اخیر با رواج یافتن صنعت مدلینگ، ملاک‌های زیبایی و جذابیت، تغییرات بسیاری کرده است.

امروزه جوانان از سلبریتی‌ها در زمینه‌های زیبایی، مد و فشن تقلید می‌کنند. در دهه اخیر صورت‌های کشیده و استخوانی، دماغ قلمی و لب های پر و گوشتی ویژگی‌های زیبایی به شمار می‌روند.

بی‌شک امروزه نقش رسانه‌ها و تبلیغات در ایجاد مد، بسیار کم رنگ‌تر از نقش سلبریتی‌ها و مدل‌های مشهور است. در این میان عمل‌های زیبایی برای ایجاد تغییر در چهره و شباهت یافتن به مدل‌های مشهور، تبدیل به یک صنعت پر‌درآمد شده و استقبال بسیار زیادی از آن صورت گرفته است.

«زاویه سازی فک» یکی از روش‌‌هایی است که به داشتن صورت به اصطلاح “V” شکل کمک بسیاری می‌کند.

زاویه سازی فک و داشتن صورت “V” شکل، به غیر از اینکه متاثر از چهره سلبریتی‌ها می‌باشد یک از عوامل موثر در جوان به نظر رسیدن و داشتن چهره مطلوب و جذاب است.

مطالعات نشان داده است که چهره‌‌های “V” شکل و بیضوی نسبت به سایر فرم‌های صورت جذاب‌تر هستند.

اما چه ‌چیزی در مورد صورت “V” شکل بسیار ویژه است؟ چه‌چیزی باعث زیبایی ما می‌شود؟

در این‌باره میتوان بحث و تحقیق بی‌پایان انجام داد. مطالعات نشان داده‌اند که این تقارن چهره است که زیبایی را تشکیل می‌دهد و این تناسب، نسبت‌های هندسی خاصی دارد که اگر چهره‌ای این تناسب‌ها را داشته باشد، یک چهره‌ی متقارن و به این ترتیب زیبا شناخته خواهد شد.

با‌این‌حال، به نظر می‌رسد که ترجیح جهانی بر روی چهره‌هایی است که کمی کشیده‌تر هستند.

در‌حالی‌که چهره‌های مربعی شکل به نظر مردانه در نظر گرفته می‌شوند، ولی در مورد زنان، چهره‌های “V” شکل یک تقارن “هندسی” خاص را به وجود می‌آورد. به طور ذاتی یک صورت “V” شکل ظاهری جوان‌تر و شاداب‌تر را به ارمغان می‌آورد. از سوی دیگر، چهره‌های مربعی و پهن، باعث می‌شود یک زن قدیمی‌تر و مردانه‌تر به نظر برسد.

 با توجه به اینکه اکثر گروه‌های قومی آسیای شرقی به طور ژنتیکی دارای عضلات فک بزرگی هستند، به خصوص در کره جنوبی که ساختار استخوان فک بزرگ‌تری دارند. تعجبی ندارد که مفهوم “V-Line” جراحی صورت، در کره جنوبی آغاز شده و پیشرفت کرده است.

در چهره “V-line”، فک ها باید شکل “V” را از پایین گوش تا پایین چانه داشته باشند، همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است.

زاویه سازی فک میتواند به روش های مختلفی انجام گیرد.

ما در این مقاله روش‌های زاویه سازی فک و صورت و همچنین مزایا و معایب این روش‌ها را بررسی خواهیم کرد.

به غیر از روش‌های لیفت صورت دو روش تزریق ژل همراه با بوتاکس و جراحی فک رایج ترین روش‌های زاویه سازی فک و صورت هستند.

برای دست یافتن به این شکل صورت راه‌های مختلفی وجود دارد و هر کس باید متناسب با نیاز خود و مشورت با پزشک متخصص اقدام لازم را انجام دهد.

بیایید اول روش کم‌هزینه و راحت‌تر را مورد بررسی قرار دهیم.

تزریق ژل و بوتاکس

فیلر یا پر‌کننده که ما به نام ژل می‌شناسیم برای قسمت هایی از صورت استفاده می‌شود که نیاز به پرکردن و حجم دادن دارند مانند لب‌ها، چانه و گونه‌ها. هر چند از این ژل‌ها در افراد مسن برای رفع و پرکردن نقاط چین و چروک صورت استفاده می‌شود.

  • پرکننده‌های پوستی ایمن هستند اما بدون عوارض جانبی هم نیستند. شایع ترین مشکلاتی که در این روش بروز میکنند عبارتند از:
  • جوش پوستی و خارش
  • قرمزی، کبودی، خونریزی یا تورم
  • ظاهر نامطلوب، مانند نامتقارن بودن، ایجاد توده
  • آسیب پوستی که موجب زخم و عفونت شود
  • احساس ماده پرکننده زیر پوست
  • مشکلات دید
  • مرگ سلول‌های پوست به دلیل از دست دادن جریان خون در آن منطقه صورت

و اما بوتاکس چیست؟

به زبان ساده، بوتاکس دارویی است شامل پروتئین بوتولینوم-توکسین بسیار خالص. در مقادیر زیاد این توکسین می تواند یک نوع فلج عضله‌ای به نام بوتولیسم ایجاد کند که معمولا با مسمومیت غذایی همراه است. با اینکه این ماده میتواند بسیار خطر ناک باشد ولی دانشمندان راهی برای استفاده از آن را به نفع انسان کشف کرده‌اند. مقادیر کوچک و رقیق شده (ضعیف شده) از آن را می‌توان به طور مستقیم به عضلات خاص تزریق کرد، که سبب کاهش حجم ماهیچه‌ها می‌شود.

حالا شاید سوال پیش بیاید که بوتاکس چگونه عمل می‌کند؟ این ماده در واقع ارتباط عصب با ماهیچه را قطع کرده و از انقباض ماهیچه جلوگیری می‌کند و شل شدن ماهیچه باعث می‌شود دیگر روی پوست چین و چروکی ایجاد نشوند.

بوتاکس اگر توسط متخصص به درستی تزریق شود می‌تواند با کاهش حجم عضلات درون فکی نقش کلیدی را در زاویه سازی فک ایفا کند.

بوتاکس با کاهش حجم عضله و لیفت منطقه فک باعث کشیدگی در آن ناحیه و کاهش غبغب می‌شود. در عین حال، پرکننده‌ها می‌توانند در چانه تزریق شوند تا به اهمیت آن افزوده شود. نتیجه کلی شکل ظاهری “V” شکل است.

اثر بوتاکس حدود ۳ تا ۴ ماه باقی می‌ماند و برای حفظ نتایج باید تزریق مجدد انجام شود.

با تلفیق این دو یعنی تزریق بوتاکس و ژل بسیاری از افراد به فرم صورت دلخواه خود دست می‌یابند و نیازی به عمل جراحی روی فک و چانه خود ندارند.

و اما عوارض جانبی احتمالی بوتاکس عبارتند از:

  • در صورت تزریق در نزدیکی چشم، سوزاندن چشم و بینی
  • ضعف یا فلج عضلات صورت
  • جوش و خارش
  • درد، خونریزی، کبودی، تورم، بی‌حسی یا قرمزی
  • سردرد
  • خشکی دهان
  • نشانه‌های آنفولانزا
  • حالت تهوع
  • مشکل بلعیدن، صحبت کردن یا تنفس
  • مشکلات کیسه صفرا
  • تاری دید یا مشکلات بینایی

و حالا بپردازیم به روش پر‌هزینه و به مراتب سخت‌تر زاویه سازی فک

عمل جراحی زاویه سازی فک و صورت

این جراحی عموما شامل دو جزء اصلی می‌شود:

جراحی عضله و استخوان فک: این عمل جراحی از طریق شکاف‌هایی که در داخل دهان ایجاد می‌شود انجام می‌ شود و در نتیجه پس از عمل جای زخم دیده نمی‌شود. در طی این عمل، شکاف‌هایی بین لثه و گونه ایجاد می‌شود تا امکان دسترسی به استخوان فک فراهم شود. برجستگی‌های استخوان با سوهان و دریل جراحی، شکل داده می‌شود تا یک ظاهر گرد و زیبا شکل گیرد.

بعضی از جراحان پلاستیک در کره، این روش را اصلاح کرده‌اند تا اطمینان حاصل شود که بعد از عمل جراحی، استخوان فک بعد از زاویه سازی ظاهر مناسبی داشته باشد. آنها این کار را با اطمینان کامل انجام می‌دهند که بخش حذف شده استخوان فک، یک منحنی را به جای یک خط راست ایجاد کند.

مانند شکل نشان داده شده:

جراحی چانه: چانه یکی از سه ویژگی کلیدی عناصر چهره در کنار چشم و بینی است. دلایل زیادی برای تغییر شکل چانه وجود دارد تا آن را به شکل “V” درآورد. چانه می‌تواند بیش از حد بزرگ یا پهن باشد و در این صورت لازم است که عمل جراحی روی استخوان چانه انجام گیرد تا زاویه سازی فک تکمیل گردد.

در موارد دیگر، چانه ممکن است از لحاظ فاصله عمودی کوتاه باشد و باید با استفاده از ایمپلنت چانه تقویت شود. ایمپلنت چانه می‌تواند یک ماده مصنوعی (مانند سیلیکون یا پلی‌اتیلن) یا پیوند استخوان از سایر قسمت‌های بدن خود بیمار مانند دنده یا لگن باشد.

حال سوال مهمی که پیش می‌آید این است که پس از یک عمل جراحی زاویه سازی فک دوره بهبودی چقدر طول می‌کشد؟

اگرچه جراحی زاویه سازی فک به نظر می‌رسد بسیار سخت باشد، دوره بهبودی نسبت به سایر روش های جراحی سریع است. بلافاصله پس از جراحی، شما نیاز به پوشیدن یک نوع ماسک صورت دارید که به شدت روی پوستتان فشار می‌آورد تا تورم پس از عمل را کنترل کند. شما همچنین اجازه نخواهید داشت که غذاهای سخت که نیاز به جویدن دارند بخورید. بیشتر تورم در یک ماه از بین خواهد رفت. با این وجود، امکان دارد بین ۳ تا ۶ ماه طول بکشد تا صورت کاملا بهبود یابد.

خطرهای این جراحی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • از دست دادن خون
  • عفونت
  • آسیب عصبی
  • شکستگی فک
  • مشکلات ناشی از جوش و مفصل درد
  • نیاز به جراحی بیشتر
  • از دست دادن بخشی از فک

بعد از این آشنایی مختصر درباره روش‌های رایج زاویه سازی فک و صورت و عوارض آنها آیا واقعا انجام این عمل  ها کمکی به افراد می‌کند؟

در جامعه امروز، اعتماد به نفس یک عنصر ضروری برای شادی است. اگرچه اهمیت عشق به زیبایی طبیعی خود، ضروری است اما احساس عزت نفس پایین گاهی نشات گرفته از ویژگی‌های جسمی فرد می‌باشد. زمانی که فرد از این لحاظ خوشحال نباشد. این موضوع می تواند بسیاری از جنبه های زندگی او را تحت تاثیر قرار دهد. اگر تغییر این ویژگی منفی بتواند اعتماد به نفس بیشتری را به او هدیه دهد،شاید با رعایت تمامی جوانب، انجام عمل جراحی برایش سودمند باشد.

 تغییر ویژگی‌های فیزیکی بدون شک دید افراد را بر زندگیشان تغییر خواهد داد. اگر شما در پوست خود احساس راحتی کنید، بسیار خوشحال‌تر خواهید بود و قادر خواهید بود بیشتر بر کیفیت زندگی شخصی و حرفه‌ای خود تمرکز کنید به این دلیل که دیگر درگیری ذهنی درباره مشکلات ظاهری خود نخواهید داشت.

با این وجود بهترین راه شناخت نیاز خود و راه‌های درست برطرف کردن آن است.

شاید بهتر است قبل از تصمیم‌گیری درباره انجام عمل زاویه سازی فک این سوالات را از خود بپرسید:

  • چرا نیاز به جراحی زیبایی دارید؟
  • آیا جراحی زیبایی مشکل شما را حل خواهد کرد یا باید با یک مشاور مشورت کنید؟
  • آیا انتظارات شما واقعی است؟
  • آیا می‌توانید با تغییر در چهره خود به راحتی کنار بیایید؟
  • آیا آمادگی قبول ریسک‌های این نوع عمل را دارید؟