راهکارهای تضمینی برای درمان آکنه و اسکار آکنه

درمان آکنه و اسکار آکنه

پوست یکی از اندام‌های مهم بدن است که علاوه بر حفاظت از بدن در برابر عوامل آسیب‌رسان، نقش بسیار زیادی نیز در زیبایی افراد دارد. به خصوص در مورد پوست صورت، داشتن پوستی زیبا، شفاف و صاف را باید یکی از فاکنورهای اصلی زیبایی چهره دانست؛ از همین رو، وجود انواع لک و جوش می‌تواند زیبایی چهره را تحت تاثیر قرار دهد. برای داشتن پوستی صاف و بدون جوش، به انجام یکسری مراقبت‌های ساده‌ و اصولی از پوست نیاز است. راهکارهایی در رفع جوش موثر خواهند بود که توانایی مهار عوامل ایجاد آن را داشته باشند. از شایع‌ترین دلایل ایجاد آکنه می‌توان به چربی بیش از حد پوست، رشد باکتری‌ها و تجمع سلول‌های مرده در منافذ پوست اشاره کرد.

اگر تا کنون روش‌های بسیاری را برای درمان آکنه امتحان کرده‌ و نتیجه نگرفته‌اید، نگران نباشید. در این مقاله، بهترین راهکارهای درمان آکنه که مورد تأیید متخصصان پوست می‌باشد را بررسی خواهیم کرد. چنانچه شما هم با این مشکل مواجه هستید و یا می‌خواهید اطلاعاتی در این زمینه بدست آورید، توصیه می‌کنم که تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

روش‌های اولیه درمان آکنه

یکسری روش‌های درمان ساده برای رفع آکنه وجود دارد که می‌توانید به راحتی در منزل، آن‌ها را به کار بگیرید. این روش‌ها در عین سادگی، در بسیاری از موارد موثر بوده و انواع آکنه را به سرعت از بین می‌برند. در ادامه به معرفی برخی از این روش‌ها خواهیم پرداخت.

۱٫آب و صابون:

شستشوی روزانه صورت با آب و صابون، می‌تواند در رفع آکنه و جلوگیری از ایجاد جوش‌های جدید موثر باشد، البته نباید شستشوی صورت را بیش از ۲ مرتبه در روز تکرار کنید. همچنین در حین شستشو، از مالش شدید پوست صورت (به خصوص نواحی آکنه‌دار) اجتناب کنید. این عمل ممکن است به ایجاد جوش‌های جدید یا مشکلات پوستی دیگر بیانجامد.

۲٫شوینده‌های ضد جوش:

از دیگر راهکارهای درمان آکنه، استفاده از شوینده‌های ضد جوش است. این شوینده‌های متنوع در قالب ژل‌، فوم، لوسیون و کرم در بازار عرضه می‌شوند. معمولا در میان مواد تشکیل‌دهنده این شوینده‌ها گوگرد (سولفور)، سالیسیلیک اسید، بنزوئیل پروکساید و گلیکولیک اسید به چشم می‌خورد. بنزوئیل پروکساید در طول ۴ هفته عوامل باکتریایی آکنه را از بین می‌برد. سالیسیلیک اسید نیز خاصیت لایه برداری داشته و از انباشته شدن سلول‌های مرده در منافذ پوست جلوگیری می‌کند. این محصولات معمولا باید به صورت دائمی مصرف شوند و در صورت قطع مصرف دیگر اثری بر روی پوست نخواهد داشت.

این مطلب را هم بخوانید  مراحل پاکسازی پوست در کلینیک

۳٫ژل یا کرم موضعی رتینول:

رتینول به شکل کرم و ژل در بازار موجود بوده و مانع از ایجاد و شکل‌گیری آکنه می‌گردد. این ماده به علت تسریع جدایی و حذف سلول‌های مرده از پوست، از مسدود شدن منافذ و ایجاد جوش جلوگیری می‌نماید. پیش از آن که رتینول تاثیر خود را در درمان آکنه نشان دهد، ممکن است احساس کنید که جوش‌هایتان افزایش یافته است. اما این‌گونه نیست، زیرا رتینول بر روی جوش‌هایی که زیر پوستتان در حال شکل‌گیری است نیز تاثیر می‌گذارد. کرم یا ژل رتینول باید به طور مرتب مصرف شود و برای دیدن نتیجه نهایی آن، به حدود ۸ الی ۱۲ هفته زمان نیاز است.

۴٫داروها و ماسک‌های طبیعی و گیاهی:

محصولات و دستورالعمل‌های گیاهی بسیاری برای درمان آکنه و اسکار ناشی از آن وجود دارد. از ماسک‌های خانگی مانند دارچین، عسل، کاسنی و آبلیمو گرفته تا قطره‌های گیاهی که برای رفع جوش و جای جوش عرضه می‌شوند. تاثیر این قبیل دستورالعمل‌ها از لحاظ پزشکی و به صورت علمی اثبات نشده است، اما با توجه به تجربیات قبلی، در برخی موارد ممکن است موثر واقع شوند. به هر حال، واضح است که نباید انتظار معجزه از این روش‌ها را داشت.

روش‌های تخصصی درمان آکنه

در صورتی که به‌کارگیری روش‌های اولیه برای درمان آکنه و اسکار ناشی از آن موثر واقع نشد، بهتر است برای رفع این مشکل، به پزشک متخصص مراجعه نمایید. پزشک با بررسی شرایط شما و جوانب مختلف قضیه، ممکن است که روش‌های تخصصی‌تری را برای درمان این عارضه به کار بگیرد. در ادامه به برخی از این روش‌ها اشاره خواهیم کرد. در نظر داشته باشید که استفاده از این روش‌ها باید تحت نظر پزشک و با تجویز او صورت بگیرد.

این مطلب را هم بخوانید  ماندگاری انواع روش‌های جوان سازی

۱٫آنتی بیوتیک‌ها:

آنتی بیوتیک‌‌ها با دستور پزشک تجویز شده و به دو صورت موضعی و خوراکی مصرف می‌شوند. این داروها پوست را از باکتری‌های آکنه‌زا پاکسازی کرده و التهاب را کاهش می‌دهند. آنتی بیوتیک‌های موضعی به شکل لوسیون، ژل، فوم و کرم در داروخانه‌ها عرضه شده و توانایی درمان آکنه های سطحی و عمقی پوست را دارند. این در حالی است که آنتی بیوتیک‌های خوراکی، در سراسر بدن گردش کرده و بر روی لایه‌های زیرین پوست، به خصوص مناطق مسئول تولید چربی اثر می‌گذارند. البته آنتی بیوتیک‌های خوراکی عوارض جانبی بیشتری نسبت به آنتی بیوتیک‌های موضعی دارند؛ به همین علت بهتر است تنها در صورتی که آکنه‌ یا اسکارهای بسیار جدی و وخیمی دارید، آنتی بیوتیک‌های خوراکی را مصرف کنید.

برای مشاهده تاثیر نهایی آنتی بیوتیک‌ها بر آکنه، باید چند هفته صبر نمایید. معمولاً مصرف آنتی بیوتیک به تنهایی به عنوان روش درمانی آکنه توصیه نمی‌گردد، بلکه اغلب متخصصان استفاده از بنزوئیل پروکساید را نیز در کنار آنتی بیوتیک توصیه می‌کنند. بنزوئیل پروکساید مانع از افزایش مقاومت باکتری‌های پوست نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها می‌شود.

۲٫رتینوئید یا مشتقات ویتامین آ:

رتینوئید شکلی از ویتامین آ است که به عنوان ماده ضد پیری پوست شناخته می‌شود. مشتقات ویتامین آ مانند رتینوئید به صورت موضعی و خوراکی در داروخانه‌ها عرضه می‌گردند. رتینوئید موضعی با ایجاد تغییراتی در رشد و ریزش سلول‌های پوستی، در درمان آکنه‌های متوسط تا شدید موثر است. مشتقات ویتامین‌ آ می‌توانند به صورت ترکیبی با آنتی بیوتیک یا بنزوئیل پروکساید نیز مورد استفاده قرار بگیرند.

عوارض رتینوئید موضعی در مقایسه با رتینوئید خوراکی کم‌تر است و بیش‌تر شامل واکنش‌هایی مثل خشکی، قرمزی و خارش پوست است. مصرف رتینوئید برای بانوان باردار و افرادی که دچار افسردگی هستند مناسب نمی‌باشد. حتماً پیش از مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید.

این مطلب را هم بخوانید  تزریق ژل چانه برای تناسب صورت

۳٫استفاده از دستگاه fpj

سریعترین و کاربردی‌ترین روش برای درمان آکنه و اسکار آکنه، استفاده از دستگاه اف پی جی است. برای استفاده از این دستگاه، می‌توانید به کلینیک زیبایی نیوشا مراجعه کنید و خیلی زود از شر آکنه‌های خود خلاص شوید.

سخن آخر

همانطور که مشاهده فرمودید، برای درمان آکنه و اسکار ناشی از آن راهکارهای موثر زیادی وجود دارد. در بیشتر مواقع، افراد صرفا با به‌کارگیری روش‌های اولیه درمانی، موفق به حل این مشکل می‌شوند؛ با این وجود در مواردی نیز، باید درمان‌های تخصصی‌تر تحت نظر پزشک متخصص پیگیری شود. اصلاح سبک زندگی و تغذیه و رعایت بهداشت فردی می‌تواند تا حد زیادی بروز آکنه را کاهش دهد.

لازم به ذکر است که پوست افراد با یکدیگر متفاوت می‌باشد، لذا توصیه می‌شود که از انجام اقدامات خود سرانه خودداری فرموده و هر نوع روش‌ درمانی را پس از مراجعه به متخصصین، با احتیاط و آگاهی اتخاذ نمایید. البته این را هم باید گفت که بروز آکنه بر روی صورت، یک فرآیند طبیعی است که برای بیشتر افراد در سنین نوجوانی و جوانی رخ خواهد داد؛ لذا بهترین روش مواجهه با آکنه، این است که اجازه دهید فرآیند طبیعی خود را طی نماید و فقط در مواقعی که ممکن است برای سلامت شما مشکل آفرین باشد، به پزشک مراجعه نمایید. از اینکه تا انتها با ما همرا بودید، متشکریم. در صورتی که نظر یا تجربه‌ی خاصی در این زمینه دارید، می‌توانید از طریق قسمت نظرات با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان