کاشت مو به روش FUT، متدی پیشرفته برای پیوند مو است. روش FUT برای افرادی که بخش‌های بزرگی از سرشان طاس است، مناسب است، زیرا برای کاشت مو از طریق این روش، الگوی طبیعی رشد مو تقلید می‌شود. برای انجام این روش، از بخشی از سر به نام «بخش اهداکننده» که ریزش مو در آنجا کم است و موها هنوز پرپشت هستند، نواری از مو برداشته می‌شود. بخش اهداکننده‌ی سر از جایی که مو برداشته می‌شود، بخیه می‌خورد و خط باریکی روی پوست سر باقی می‌ماند. نوار حاوی فولیکول‌های مو به پیوندهای متشکل از یک یا دو فولیکول تقسیم می‌شود. هر واحد فولیکول شامل غدد چربی، عصب‌ها، یک ماهیچه‌ی کوچک و مقداری موی خوب است که به آن موی نازک گفته می‌شود.

برای کاشت مو به روش FUT تنها در یک جلسه هزاران پیوند فولیکولی که در برش‌های کوچک آماده شده‌اند، روی بخش‌های طاس پوست سر بیمار قرار می‌گیرند. به این بخش‌ها «بخش دریافت‌کننده» گفته می‌شود. این پیوندهای فولیکولی یک الگوی رشد طبیعی را دنبال می‌کنند و علائم و نشانه‌های جراحی را نشان نمی‌دهند.

چه کسانی واجد شرایط کاشت مو به روش FUT هستند؟

پیوند مو یک پروسه‌ی گزینشی است. متقاضیان پیوند مو به روش FUT برای انجام جراحی باید معیارهای خاصی داشته باشند. پزشک معالج معمولا متقاضیان را بررسی می‌کند و در صورتی که تمام معیارهای کاشت مو را داشته باشند، آن‌ها را برای عمل آماده می‌کند.

 معیارهای کاشت مو به صورت زیر هستند:

  • پزشک باید آلوپسی آندروژنیک (ریزش موی معمولی) یا شرایط دیگری را در بیمار تشخیص دهد که با کاشت مو امکان حل مشکلش وجود داشته باشد.
  • قبل از جراحی معمولا بیماران روند درمانی یک ساله‌ای را از طریق دارودرمانی طی می‌کنند. یک سال درمان برای مطمئن شدن از نتیجه‌ی داروها مناسب است.
  • ریزش موی بیمار باید به حدی باشد که زیبایی او را تحت تاثیر قرار دهد.
  • سر داوطلب باید دارای بخش اهداکننده‌ی مو باشد، یعنی در بخشی از سرش موی مناسب برای پیوند زدن به قسمت‌های طاس سر وجود داشته باشد.
  • پوست سر بیمار باید تا حدودی نرم باشد.
  • بیمار باید بداند جراحی مو دقیقا چه نتیجه‌ای برای او به ارمغان خواهد آورد و انتظارات غیرواقعی و بیش از اندازه از جراحی نداشته باشد.

شرایطی که ذکر شد، ویژگی‎های اساسی لازم برای جراحی است و برای اکثر بیماران صدق می‌کند. با این حال علاوه بر این شرایط، انجام جراحی و کاشت مو به روش FUT به جنسیت و سن متقاضیان هم بستگی دارد.

در طی فرآیند FUT چه اتفاقی می‌افتد؟

 روش پیوند واحد فولیکول یا روش پیوند نوار مو شامل مراحل زیر است:

  • مرحله اول: در ابتدا، دکتر پوست سر را بی‌حس می کند.
  • مرحله دوم: دکتر از بخش اهداکننده‌ی سر، نواری از بافت مو را جدا می‌کند. البته ممکن است نوار مو از قسمتی از سر که وضعیت بهتری دارد و طاس نیست، مثل پشت سر و یا کناره‌های سر برداشته شود.
  • v     مرحله سوم: در این مرحله از کاشت مو به روش FUT، دکتر آن بخش از سر را که از آن نوار مو برداشته شده است، بخیه می‌زند. این بخیه‌ها زخم باریکی روی سر به جا می‌گذارند، این زخم به راحتی توسط موهای باقیمانده روی سر پوشانده می‌شود.
  • مرحله چهارم: نوار موی برداشته شده، به وسیله فرآیند جداسازی دقیق میکروسکوپی به واحدهای فولیکولی برش داده می‌شود.
  • مرحله پنجم: در این مرحله دکتر بر حفره‌های کوچک روی پوست سر تمرکز می‌کند و واحدهای پیوندی فولیکولی را درون جایی که ریزش مو رخ داده است وارد می‌کند.
  • مرحله ششم: یک محلول ضدعفونی‌کننده به آرامی به پوست سر بیمار مالیده می‌شود و بخش اهداکننده‌ی نوار مو با یک بانداژ بسته می‌شود.
  • مرحله هفتم: در نهایت، دکتر از بیمار می‌خواهد یک بانداژ یا کلاه را به مدت چند روز و برای محافظت از پوست سر خود بپوشد.

 مزایای کاشت مو به روش FUT

روش FUT مزایایی هم دارد که به شرح زیر هستند:

  1. در یک جلسه می‎‌توان تعداد زیادی فولیکول را به سر بیمار پیوند زد.
  2. ۲٫      در کاشت مو به روش FUT در مقایسه با سایر روش‌های کاشت مو، موها بهتر رشد می‌کنند.
  3. زمانی که موها رشد می‌کنند، جلوه‌ای طبیعی خواهند داشت.
  4. ۴٫      این روش از سایر روش‌های کاشت مو مانند FUE، مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

خطرات و معایب کاشت مو به روش FUT

روش FUT خطرات و معایبی هم دارد که در موارد زیر آن‌ها را بیان کرده‌ایم: 

  1. ممکن است بیمار در طی فرآیند FUT احساس بی‌حسی، ناراحتی یا خارش را تجربه کند، البته تمام این حس‌های آزاردهنده گذرا هستند.
  2. ۲٫      بعد از عمل پیوند، بیمار به صورت موقت ریزش مو پیدا می‌کند.
  3. ۳٫      رشد مو به مدت زمان تقریبا طولانی نیاز دارد، در کاشت مو به روش FUT معمولا ۳ تا ۶ ماه طول می‌کشد تا موها دوباره رشد کنند.
  4. ۴٫      اگر در طول جراحی و یا بعد از آن مراقبت مناسب از پوست سر بیمار صورت نگیرد، ممکن است موجب بروز التهاب و عفونت موضعی شود.
  5. ۵٫      امکان دارد بیمار در بخشی از سر که نوار مو برداشته می‌شود، دچار آلرژی شود.
  6. ۶٫      دوره‌ی ریکاوری این روش کاشت مو طولانی‌تر است.
  7. ۷٫      افرادی که از کاشت مو به روش FUT استفاده می‌کنند، حداقل تا ۴ هفته بعد از جراحی باید از هرگونه فعالیت بدنی شدید اجتناب کنند.

زمان و تعداد پیوندها در یک جلسه‌ کاشت مو به روش FUT

در یک جلسه از فرآیند درمان کاشت مو به به روش FUT، امکان پیوند ۵۰۰۰ واحد فولیکول به سر بیمار وجود دارد. این یک مزیت برای روش FUT محسوب می‌شود، زیرا در جلسه‌های بعد امکان بررسی و رسیدگی به بخش‎های طاس بزرگ‌تر سر بیمار فراهم می‌شود. همانطور که گفته شد روش FUT، وجهه‌ی طبیعی سر را حفظ می‌کند و به خاطر رشد مو با همان الگوی همیشگی سر فرد، جذابیت او را افزایش می‌دهد. فرآیند درمان FUT، با توجه به تعداد پیوندها در هر جلسه، حدود ۴ تا ۸ ساعت طول می‌کشد. از آنجایی که عمل کاشت مو به روش FUT آسان است، موجب می‌شود این جراحی مقرون‎به‎صرفه باشد و امکان پیوند تعداد زیادی فولیکول در یک جلسه را فراهم می‌کند. امکان آسیب دیدن پوست سر در حین پروسه‌ی جراحی خیلی کم است.

زمان لازم برای ریکاوری

بعد از عمل جراحی تقریبا ۱۰ تا ۱۴ روز طول می‌کشد تا بیمار بهبود یابد.

 هزینه هر پیوند در فرآیند کاشت مو به روش FUT

هزینه‌ی کاشت مو از طریق فرآیند FUT در شهرهای مختلف و کلینیک‌های متفاوت، فرق دارد. فقط باید به این نکته توجه داشته باشید که هزینه‌ی پایین جراحی به منزله‌ی دستیابی به یک نتیجه‌ی عالی نیست و بهتر است قبل از انتخاب پزشک معالج، تحقیق کنید.

 نتایج روش FUT دائمی است؟

به طور معمول نتیجه‌ی کاشت مو به روش FUT به صورت دائمی باقی می‌ماند.

دستورالعمل‌هایی که بیمار قبل از انجام فرآیند FUT باید انجام دهد

زمانی که مشخص شد متقاضی کاشت مو از طریق فرآیند FUT، از شرایط جسمی لازم برای انجام این عمل برخوردار است، باید دستورالعمل‌های مخصوص زیر را دنبال کند:

  • در صورتی که بیمار هر گونه داروی مخصوص خون مصرف می‌کند باید به پزشک معالج خود اطلاع دهد، زیرا ممکن است بعضی از قرص‌های مربوط به عمل جراحی برای این فرد مناسب نباشد و پزشک در صورت اطلاع داشتن موضوع  می‌تواند خوردن این قرص‌ها را منع کند.
  • o        اگر بیمار از بتا بلاکرها (مسدودکننده‌های گیرنده آدرنرژیک بتا) استفاده می‌کند، باید حتما به پزشک معالج خود اطلاع دهد.
  • o        اگر متقاضی برای تنفس از اسپری مخصوص استفاده می‌کند، روز جراحی باید آن را همراه خود به کلینیک ببرد.
  • بهتر است بیمار حداقل دو هفته قبل از انجام جراحی موهای خود را کوتاه نکند. اگر موهای پشت و کناره‌های سر فرد حداقل ۱ تا ۵/۱ سانتی‌متر بلند باشند، زخم بخیه ناشی از برداشتن نوار مو را می‌پوشانند.
  • قبل از کاشت مو به روش FUT نباید پوست سر بیمار دچار آفتاب سوختگی شده باشد.
  • o        بیمار باید یک هفته قبل از عمل از مصرف داروهای ضد التهاب (NSAIDS) خودداری کند.
  • یک هفته قبل از انجام عمل جراحی، بیمار باید از مصرف ویتامین‌های B و E اجتناب کند. مصرف مولتی ویتامین‌ها هم مجاز نیست، زیرا این داروها موجب افزایش خونریزی می‌شوند.
  • اگر بیمار داروهایی مصرف می‌کند که مربوط به بیماری قلبی و یا فشار خون است، باید به پزشک خود اطلاع دهد و دستورالعمل تجویزی او را تا روز پروسه دنبال کند.
  • o        اگر بیمار سیگار می‌کشد و یا الکل مصرف می‌کند، باید دو هفته قبل از انجام عمل جراحی، مصرف سیگار و الکل را کنار بگذارد. در صورتی که فرد متقاضی قبل از شروع فرآیند کاشت مو به روش FUT سیگار و الکل مصرف کند، ممکن است موانعی در فرآیند بهبودی او ایجاد شود.
  • اگر بیمار موهای خود را به صورت مداوم رنگ می‌کند، بهتر است حداقل سه روز قبل از شروع فرآیند درمان موهای خود را رنگ کند و هر روز از جمله روز عمل پوست سرش را تمیز نگه دارد، برای این‌که روی پوست سر رنگ باقی نماند.

نکته: شستن موی سر در روز عمل فقط با دستور پزشک معالج مجاز است.

  • در روش FUT  بیمار باید بخش اهداکننده‌ی سر خود را که توسط پزشک معالج مشخص شده است، هر روز حدود ۱۰ دقیقه ماساژ دهد. این کار برای افزایش انعطاف‌پذیری و سستی پوست سر قبل از عمل انجام می‎شود.
  • o        بعضی از دکترها ممکن است از بیمار خود بخواهند در طول پروسه‌ی درمان صبحانه و نهار خود را بخورد، در صورتی که عده‌ای دیگر از پزشکان امکان دارد از بیمار بخواهند ۱۲ ساعت قبل از عمل نه چیزی بخورد و نه بنوشد. مطمئنا بهتر است متقاضی در این مورد هم دستور پزشک خود را دنبال کند.
  • o        در مورد شستن موی سر در روز عمل جراحی هم ممکن است دستور پزشک متفاوت باشد. گاهی پزشک معالج به بیمار توصیه می‌کند روز عمل پوست سر خود را بشوید در صورتی که دکتر دیگری ممکن است بیمارش را از این کار منع کند. در این مورد هم دنبال کردن دستور پزشک لازم است.
  • بیمار نباید در روز جراحی از اسپری‌های مو و یا سایر وسایل حالت دهنده‌ی مو استفاده کند.
  • متقاضی کاشت مو به این روش در روز عمل نباید هیچ گونه نوشیدنی کافئین‌دار مصرف کند.

آیا جایگزینی برای روش FUT وجود دارد؟

بر اساس الگو و میزان ریزش موی بیمار، سستی پوست سر و اندازه بخش‌های طاس روی سر، ممکن است روش FUE جایگزینی برای کاشت مو به روش FUT باشد.

تفاوت کاشت مو به روش FUT و روش FUE

وقتی سخن از متدهای پیشرفته‌ی کاشت مو به میان می‌آید، معمولا به دو روش اصلی پیوند فولیکول‌های مو اشاره می‎شود:

  • کاشت مو به روش FUT
  • کاش مو به روش FUE

این دو روش به این خاطر که در آخر موجب رشد طبیعی مو می‌شوند به هم شباهت دارند. شیوه‌ی پیوند مو در هر دو روش یکسان است. تفاوت اصلی بین FUE و FUT در روش برداشت فولیکول‌ها از سر بیمار است.

 نحوه‌ی برداشت فولیکول‌ها

 در روش FUE: در کاشت مو به روش FUE، موها به صورت جداگانه برداشته می‌شوند و از حداقل تکنولوژی مضر استفاده می‌شود. برای تیم پزشکی ممکن است یک تا چهار ساعت طول بکشد تا فرآیند برداشت مو را تکمیل کنند.

روش FUT: در روش FUT، تمام موی مورد نیاز در یک مرحله‌ی سریع و ساده و در مدت زمان کوتاه ۱۵ تا ۳۰ دقیقه انجام می‎گیرد. سپس مو برای کاشت به منطقه‎ی دریافت کننده پیوند زده می‌شود.

در هر دو روش فقط فولیکول‎های به پوست سر پیوند زده می‌شود که شانس بقای بالایی دارند. این مرحله در نتیجه‎ی نهایی فرآیند درمان تاثیر زیادی دارد.

پیوند فولیکول‌های مو

در هر دو روش FUE و FUT، زمانی که فولیکول‌های پیوندی برای کاشت آماده می‌شوند، برش‌های باریکی در ناحیه‌های نازک یا مناطق دریافت کننده زده می‎شود که با الگوی رشد طبیعی موهای بیمار هماهنگ است.

 با توجه به تجربه‎ی تیم پزشکی، آن‎ها به صورت منظم هر فولیکول را در محل مربوط به آن جای می‎دهند. این کار به صورت کاملا یکپارچه و با توجه به تعداد موهای موجود در هر فولیکول انجام می‌گیرد. مزیت انجام این کار به حداکثر رساندن میزان اثرگذاری، رشد طبیعی مو و پوشش تمام مناطق طاس سر است.

هر دو FUT و FUE فرآیند اداری ساده‌ای دارند. تیم‎‌های مراقبت پزشکی هم تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا بیماران در طی فرآیند درمان احساس راحتی داشته باشند. برای مثال بسته به نوع و امکانات کلینیکی که بیمار در آن بستری می‌شود، می‌تواند در طی پروسه‌ی درمان تلویزیون تماشا کند و یا به موسیقی گوش دهد.

کاشت مو به روش FUT

 

روش‌های کاشت مو آزار دهنده هستند؟

روش FUE به بخیه نیاز ندارد و روی بخش‎‌هایی از سر که از آنها فولیکول برداشت شده است هیچ زخم قابل تشخیص باقی نمی‎ماند. این زخم‌های کوچک هم با موی بلند اطراف آن پوشانده می‌شود و بدون نیاز به درمانی خاص خودبه‎خود بعدداز سه تا هفت روز بهبود می‌یابند. روش FUE برای کسانی که تمایل دارند موهای‌شان را خیلی کوتاه کنند مناسب است. اگر افراد تمایلی به کوتاه کردن موهای خود نداشته باشند، می‌توانند از کاشت مو به روش FUT استفاده کنند. همان‌طور که گفته شد در برداشت مو به روش FUT فقط یک زخم بخیه به جا می‌ماند که به راحتی با موهای نیم سانتی هم پوشانده می‎شود.

هزینه

روش FUE به خاطر پروسه‌ی طولانی‌تری که نسبت به کاشت مو از روش FUT دارد، گران‌تر است. در کل متقاضیان برای تخمین هزینه‎ی درمان باید با پزشک معالج خود مشورت کنند.

بهترین روش ترمیم مو

صرف‌نظر از مزیت‎ها و ریسک‎های روش‎های کاشت مو، تصمیم نهایی به عهده‌ی متقاضیان است. پزشک معالج هم می‎تواند با توجه میزان ریزش مو، اندازه‎ی بخش دریافت‎کننده‌ی سر و کمیت و کیفیت موهای موجود در بخش اهداکننده‎ی پوست سر، روش مناسب افراد را به آن‌ها توصیه کند.

جمع‌بندی

برای کاشت مو به روش FUT بیماران باید مراحل متعددی را جهت دریافت خدمات بهتر طی کنند. افراد متقاضی ترمیم مو باید توجه داشته باشند که هیچ روشی برای همه‌ی افراد مناسب نیست. جراحان ماهری برای کاشت مو به هر دو روش وجود دارند که مشاوره گرفتن از آنها می‎تواند تا حد زیادی برای افراد موثر باشد.