هر آنچه باید درباره لیزر بدن بدانید

لیزر در چند سال اخیر نقش مهمی در افزایش زیبایی و سلامتی افراد ایفا کرده است و امروزه کاربردهای بسیار زیادی در زمینه‌های مختلف پزشکی دارد. اشعه لیزر از پرتوهای نوری بسیار باریکی تشکیل شده است که با توجه به نیاز، قدرت و شدت نفوذ آن قابل تنظیم است. این اشعه می‌تواند گرما ایجاد کند، بسوزاند یا برش دهد. تا چند سال پیش از لیزر فقط در برخی از عمل‌های جراحی خاص که نیاز به دقت بالایی داشت استفاده می‌شد. به این صورت که با استفاده از اشعه لیزر، محل را برش می‌دادند و از چاقو برای برش استفاده‌ نمی‌کردند. علت این امر هم آن بود که برش‌های لیزر خیلی ظریف‌تر و دقیق‌تر از برش‌هایی هستند که با چاقو زده می‌شوند.

با پیشرفت علم و تکنولوژی کاربردهای لیزر نیز روز به روز بیشتر شد. امروزه از لیزر فقط برای برش پوست در جراحی استفاده نمی‌شود و از آن برای از بین بردن موهای زائد، رفع ترک‌های پوستی، از بین بردن رگ‌های واریسی و بسیاری موارد دیگر نیز استفاده می‌شود.

به احتمال زیاد شما تا حدودی در مورد لیزر موهای زائد بدن شنیده‌اید ولی از کاربردهای دیگر لیزر آگاهی کمتری دارید. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم شما را با چند مورد از کاربردهای لیزر بدن که در بالا به آن‌ها اشاره شد، آشنا کنیم، مزایای استفاده از آن‌ها را بیان نموده و اطلاعات شما را درباره لیزر موهای زائد کامل‌تر کنیم.

لیزر بدن برای از بین بردن موهای زائد

پیدا کردن راهی برای راحت شدن از شر موهای زائد بدن همواره خواسته‌ی خیلی از افراد بوده است. شما هم احتمالا راه‌های مختلفی را برای از بین بردن آن‌ها امتحان کرده‌اید، اما مشکل بیشتر این راه‌ها آن است که ماندگاری چندانی ندارند. خوشبختانه با ظهور لیزر این مشکل تا حد زیادی برطرف شده است. اشعه لیزر را می توان طوری تنظیم نمود که با از بین بردن فولیکول‌های مو، از رویش مجدد موها جلوگیری کند. به همین دلیل، با به پایان رساندن جلسات لیزر، رشد موها به حدی کند می‌شود که شاید تنها سالی یک ‌بار مجبور شوید موها را لیزر کنید. همچنین پس از لیزر، موهای رشد کرده ضخامت قبل را ندارند و بسیار نازک می‌شوند.

برخی افراد با لیزر موهای زائد بدن مخالف هستند و گمان می‌کنند که اشعه لیزر خطرناک است. لازم به ذکر است که اشعه‌ی لیزر به گونه‌ای تنظیم شده است که عمق نفوذ بسیار کمی دارد. این اشعه فقط می‌تواند به عمقی از سطح پوست نفوذ کند که فولیکول و ریشه‌ی مو در آن قرار دارد و تا کنون اثبات نشده است که در این عمق، می‌تواند خطری برای بدن ایجاد کند.

هرچند انجام لیزر خطری ندارد اما قبل از انجام آن باید به چند نکته دقت داشته باشید:

  • نوع دستگاه لیزر اهمیت بالایی دارد. پس قبل از هر اقدامی خوب تحقیق نمایید و فقط به مراکزی مراجعه کنید که تخصص لازم در این زمینه را دارا هستند و از دستگاه با کیفیتی استفاده می‌کنند.
  • خانم‌های باردار و افرادی که بیماری‌های عفونی یا پوستی خاصی دارند باید تا زمانی که در این وضعیت هستند از انجام لیزر خودداری کنند.
  • چنانچه مشکل هورمونی دارید باید ابتدا آن را درمان کنید سپس به سراغ لیزر بروید، در غیر این صورت، ممکن است انجام لیزر تاثیر خاصی نداشته باشد و موها با سرعت و شدت قبل رشد ‌کنند.

لیزر بدن برای از بین بردن رگ‌های واریسی

رگ‌های واریسی هنگامی به وجود می‌آید که خون نتواند به خوبی در بدن گردش کند و در رگ‌ها به دام بیفتد. معمولا افرادی که مدت طولانی سرپا می‌ایستند و وزن بالایی دارند، بیشتر از سایر افراد دچار این عارضه می‌شوند. رگ‌هایی که تحت فشار قرار دارند از زیر پوست قابل دیدن هستند و نمای بدی ایجاد ‌می کنند. معمولا با ورزش می‌توان از پیشروی این بیماری جلوگیری کرد اما رگ‌های ایجاد شده با ورزش از بین نمی‌روند.

درمان‌های مختلفی برای از بین بردن این رگ‌ها وجود دارد، اما معمولا لیزر انتخاب راحت‌تر و بهتری به حساب می‌آید. به کمک اشعه لیزر می‌توان رگ‌های کوچک و عنکبوتی را بست. این کار توسط پزشک و در مطب صورت می‌گیرد و بیشتر از یک ساعت طول نمی‌کشد. اشعه لیزر می‎‎‌تواند رگ‌ها را از بین ببرد اما ممکن است بطور موقت رنگ پوست کمی تغییر کند که جای نگرانی نیست و پس از مدتی بهبود می‌یابد. برای اینکه این رگ‌ها کاملا از بین بروند باید چند جلسه لیزر انجام دهید، این جسات معمولا به صورت شش الی دوازده هفته یک بار انجام‌ می‌شوند.

استفاده از این روش مزایای زیر را به همراه دارد:

  • به جای نماندن جای زخم و اسکار جراحی روی پوست
  • بدون نیاز به بستری و بیهوشی صورت می‌گیرد
  • بدون درد و خونریزی است
  • دوره درمان بسیار کوتاه است
  • نیازی به استراحت طولانی مدت نیست

لیزر بدن برای از بین بردن ترک‌های پوستی

تقریبا تمام افراد، خصوصا بانوان، دارای برخی ترک‌های پوستی روی بدن خود هستند. این ترک‌ها در اثر کشیده شدن بیش از حد پوست ایجاد می‌شوند. افرادی که در مدت کوتاهی وزن زیادی، کم یا اضافه می‌کنند و خانوم‌های باردار، بیشتر از سایرین دچار این ترک‌ها می‌شوند. در اکثر موارد این ترک‌ها خیلی به چشم نمی‌آیند و نیاز به درمان خاصی ندارند، اما گاهی ظاهر بدی دارند و نمی‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد. در این مواقع باز هم لیزر به کمک می‌آید و شما را از شر این ترک‌های پوستی نجات می‌دهد.

تا چند سال قبل برای از بین بردن ترک‌های پوستی از دستگاه لیزر co2 استفاده می‌شد که اشعه‌ای بسیار قوی‌ داشت و باعث می‌شد پوست بسوزد. از این لیزر برای درمان جای آبله و زخم‌های عمیق پوست نیز استفاده می‌شد، اما به دلیل سوختگی پوست، دوره درمان آن طولانی و سخت می‌گردید. اما امروزه دستگاه جدیدی به نام فراکشنال وارد باز شده است که خیلی بهتر از لیزر co2 عمل می‌کند.

دستگاه لیزر فراکشنال با کوچکتر کردن امواج، آسیب کمتری به پوست می‌زند. عوارض استفاده از این لیزر بسیار کم‌تر است و معمولا نیاز به مراقبت‌های طولانی و خاص ندارد. معمولا سه تا پنج روز بعد از انجام لیزر زخم‌های سطحی پوست از بین می‌رود و قرمزی و تورم پوست نهایتا پس از دو هفته بهبود کامل خواهد یافت. پس از این دوره ترک‌های پوستی، جای جوش‌ها و زخم‌های شما از بین خواهد رفت.

لازم به ذکر است در مواردی که ترک‌ها خیلی عمیق هستند، این امکان وجود دارد که به طور کامل از بین نروند، با این وجود، با انجام لیزر ترک‌ها کمرنگ‌تر خواهند شد.

سخن آخر

همانطور که اشاره شد، امروزه لیزر بدن کاربردهای گوناگونی پیدا کرده و برای درمان مشکلات بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد که در این مقاله، اجمالا به بررسی برخی از پرکاربردترین مصارف لیزر بدن پرداخته شد و اطلاعاتی در این زمینه، خدمت مخاطبان ارائه گردید. مراجعه به متخصصین ماهر و مراکز معتبر که از روش ها و تجهیزات استاندارد و با کیفیت استفاده می‌کنند، علاوه بر اثر بخشی بیشتر، به نوعی می‌تواند تضمین کننده سلامت شما نیز باشد. لذا در صورتی که قصد انجام لیزر درمانی دارید، اکیدا توصیه می‌کنیم که این نکته را جدی بگیرید.

چنانچه سوالی درباره‌ی لیزر درمانی دارید و یا اینکه قبلا این کار را انجام داده و تجربه‌ای در این زمینه دارید، خوشحال خواهیم شد که پذیرای سوالات و تجربیات شما از طریق بخش نظرات باشیم. از شما سپاسگذاریم که تا انتهای این مطلب ما را همراهی نمودید.