با وجود اینکه خط خنده می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که زندگی شما پر از لبخند و خوشحالی بوده است، گاهی اوقات این خطوط آنقدر زیاد می‌شوند که باعث چین و چروک در اطراف دهان شده و شما را پیرتر از سنی که هستید نشان می‌دهند. راه‌های زیادی برای رفع خط خنده و جلوگیری از رخ دادن آن  وجود دارد. برای مثال استفاده‌ از محصولات بهداشتی، عمل جراحی زیبایی، ورزش دادن ماهیچه‌های صورت، داشتن یک رژیم غذایی مناسب، نوشیدن آب بییشتر در طول روز و ورزش کردن به صورت مرتب.

خط خنده چیست؟

خطوط خنده که گاهی به‌ آن‌ها خطوط لبخند نیز می‌گویند، چین و چروک‌هایی هسند که اصولا در اطراف دهان بوجود می‌ایند.گاهی اوقات ممکن است که این خطوط در اطراف چشم نیز بوجود آید. این خطوط معمولا در اثر لبخند و خنده زیاد بوجود می‌آید.

چرا خطوط خنده بوجود می‌آیند؟

خطوط خنده به علت حرکت ماهیچه‌های اطراف دهان و بینی ظاهر می‌شود. نمایان شدن خطوط خنده به تدریج با افزایش سن اتفاق می‌افتد و این موضوع اجتناب ناپذیر است. هرچند پیدا شدن خطوط خنده روی صورت، فقط به سن افراد بستگی ندارد و به عوامل دیگر نیز وابسته است. برای مثال سخنوران و کسانی که دائما در حال صحبت هستند، زودتر از افراد کم حرف به آن مبتلا می‌شوند. اما به طور کلی علل اصلی بوجود آمدن را می‌‌توان موارد زیر دانست:

  • کمبود کلاژن
  • آب‌رسانی ضعیف به پوست و خشکی‌ آن
  • ژنتیک
  • سیگار کشیدن
  • آفتاب سوختگی

چگونه می‌توان از بروز خطوط خنده جلوگیری کرد؟

بعضی از عوامل بروز خطوط خنده قابل پیش‌گیری هستند و می‌توان با داشتن یک روش زندگی درست، از بروز آن جلوگیری کرد. برای مثال می توان روزانه از کرم ضد آفتاب استفاده کرد تا از آفتاب سوختگی پوست جلوگیری شود. مرطوب نگه داشتن پوست در طول روز و آب رسانی قوی با نوشیدن روزانه مقدار زیادی آب امکان پذیر است. نوشیدن آب زیاد، جدا از خشک شدن پوست و کمک به رفع خط خنده، اثرات مفید دیگری نیز برای برای بدن دارد. لازم به ذکر است که نوشیدن کافئین و الکل زیاد در طول روز، دقیقا اثر عکس دارد. بنابراین باید از مصرف بیش از حد آن‌ها جلوگیری کرد. شستن صورت یک یا دو بار در طول روز و استفاده از کرم‌های مرطوب کننده و آب‌رسان نیز تاثیرگذار است. روزانه ورزش‌ کردن به سبب بهبود گردش خون می‌تواند از بروز آن پیش‌گیری کند. همچنین استفاده از غذاهایی که شامل مقدار زیادی از آنتی اکسیدان‌ها هستند نیز به این موضوع کمک می‌کند، مانند انواع میوه‌ها وسبزیجات. سیگار کشیدن و استعمال هر گونه دخانیات نیز به جهت از بین بردن کلاژن‌ها و الاستین پوست باعث پیدایش و تشدید خطوط خنده می‌شود. بنابراین ترک سیگار قدم مهمی برای پیش گیری، بهبود و رفع خط خنده است.

خطوط خنده و چال‌ها در صورت

تفاوت چال صورت و خطوط هنده معمولا برای بعضی افراد غیر قابل تشخیص است. بعضی افراد چال صورت و به خصوص گونه را با خط خنده اشتباه می‌گیرند. درست تشخیص دادن آن‌ها اولین قدم برای شروع درمان است.

راه‌های درمانی برای رفع خط خنده

روش‌ّای متنوعی برای رفع خط خنده وجود دارد. برای انتخاب بین روش‌های مختلف رفع خط خنده بهتر است که با متخصصین پوست، جراحان زیبایی مشورت شود. چرا که این افراد تجربه و دانش بیشتری در رابطه با چین و چروک های صورت دارند. هم چنین می‌توان از داروهای بدون نسخه در داروخانه‌ها نیز استفاده کرد. اما این یک روش قطعی نخواهد بود.

۱- فیلرهای تزریقی

تزریق فیلر روش محبوبی برای رفع خط خنده بی کسانی است که با انجام عمل‌های زیبایی مخالف هستند یا از آن می‌ترسند. بسیاری از این فیلرها از اسید هیالورونیک ساخته شده و بین فاصله بین دهان و بینی تزریق می‌شوند. نتیجه کار بلافاصله قابل مشاهده است و در صورت ناراضی بودن از نتیجه می‌توان آن‌ها را برداشت. اثر هر تزریق یه طور معمول برای ۶ الی ۱۲ ماه باقی می‌ماند. عوارض جانبی آن‌ها بلافاصله پس از تزریق اولیه رخ می‌دهد که می‌تواند سردرد یا آلرژی‌های پوستی باشد.

۲- بوتاکس

سم‌های بوتولنیوم با نام تجاری بوتاکس نیز یکی از راه‌های رفع خط خنده هستند که جزء فیلر‌های تزریقی هستند ولی به گونه متفاوتی عمل می‌کنند. متخصص پوست ماده را با سوزن نازکی به ناحیه مد نظور از پوست تزریق می‌کند. ماده با ضعیف کردن ماهیچه‌ها درناحیه تزریق شده کار می‌کند که باعث می‌شود تا حطوطوط کمتر به چشم بیایند. نتایج چند روز پس از تزریق اولیه قابل مشاهده است. تزریق بوتاکس می‌تواند توسط متخصص پوست، چشم پزشک و یا جراح پلاستیک انجام شود. دوره نقاهت این تزریق بسیار کوتاه است و پس از یک روز می‌توان تمام کارهای روزانه را به راحتی انجام داد. اثر تزریقات بوتاکس تقریبا برای سه ماه باقی می‌ماند و برای رسیدن به نتیجه مد نظر و حفظ آن، باید با پزشک خود مشورت کنید.

۳- لیزر

لیزر یکی دیگر از راه‌های رفع چین و چروک‌های صورت و بازسازی پوست است که با برداشتن یک لایه از سلول‌های روی پوست صورت می‌گیرد. برای عوارض جانبی این روش می‌توان به ورم کردن، درد، زخم شدن پوست و عفونت اشاره کرد. اما این عوارض در صورت بروز، پس از چند روز بهتر می‌شود.

۴- میکرونیدلینگ

یکی از راه‌های رفع خط خنده میکرونیدلینگ است که منجر به کلاژن سازی بیشتر می‌شود. با افزایش سن، کلاژن سازی پوست کاهش می‌یابد و خاصیت کشسانی پوست کم می‌شود، بنابراین تحریک پوست برای کلاژن سازی بیشتر بسیار موثر است. در این روش از سوزنهای بسیار ظریف برای ایجاد آسیب‌های جزئی پوست می‌شود تا تولید کلاژن و الاستین بیشتر شود. فرآیند ترمیم پوست باعث نرم‌تر شدن چروک‌ها شده، پوست محکم‌تر و کشیده‌تر می‌شود و در نهایت خاصیت کشسانی خود را باز می‌یابد. به این ترتیب چین و چروک‌ها کاهش می یابد، منافذ پوست کوچک‌تر می‌شوند، گردش خون تحریک شده و به طور کلی شرایط پوست بهتر می‌شود. نتایج این روش به تدریج به چشم می‌آید و نتایج نهایی تقریبا ظرف ۹ ماه قابل مشاهده است. از عوارض جانبی این روش می‌توان به قرمزی، التهاب و تاول اشاره کرد.

۵- کرم‌های OTC

استفاده از کرم‌های OTC روش درمانی است که به خاطر هزینه کم‌تر نسبت به روش‌های دیگر برای اکثر افراد قابل استفاده است. رتینول ماده‌ای است که توانایی از بین بردن رادیکال‌های آزاد پوست را دارد که باعث کاهش چین و چروک می‌شود. ویتامین C ، پپتید و اسیدهای هیدروکسی نیز برای رفع خط خنده موثر هستند. این روش اگرچه در مقایسه با روش‌های دیگر قابل استفاده برای اکثر مردم است اما مانند آن‌ها تاثیر آنی ندارد و زمان زیادی می‌برد تا نتیجه کار مشخص شود. همچنین این نتایج دائمی نخواهند بود.

۶- ورزش دادن ماهیچه‌های صورت برای رفع خط خنده اطراف دهان

  • دو گوشه لب خود را با انگشت‌ اشاره هر دست کی فشار دهید و به طرف گوش‌ها بکشید. ۵ الی ۱۰ ثانیه در هر بار انجام دادن صبر کنید. روزانه ۱۰ تا ۲۵ مرتبه این کار را تکرار کنید.
  • دهان خود را از هوا پر کنید و آن را نگه دارید تا عضلات گونه قوی‌تر و نرم‌تر شوند. سپس همه هوا را به یک طوف برده و سپس به طرف دیگر ببرید. هوای دهان را خال کنید و این کار را مجددا انجام دهید.
  • دندانهای خود را روی هم بگذارید و در همین حالت تا جایی که می‌توانید فرم لب‌های خود را به حالت لبخند دربیاورید. برای ۱۰ ثانیه این حالت را حفظ کنید. این ورزش را ۱۰ الی ۲۰ مرتبه در طول روز تکرار کنید.
  • به کمک انگشتان خود گونه‌‌های خود را به طرف گوشه‌های صورت بکشید و برای ۳۰ ثانیه این حالت را نگه دارید. پس از آن پوست را رها کرده و مجددا این حرکت را تکرار کنید.

۷- ورزش دادن ماهیچه‌های صورت برای رفع خط خنده اطراف چشم

انگشتان شست را کنار گوشه بیرونی چشم‌ها و انگشتان دیگر را بالای سر قرار دهید. سپس چشم‌های خود را محکم ببندید و در همین حالت گوشه‌های بیرونی چشم را خلاف جهت هم و به سمت بالا بکشید. این حالت را برای ۵ تا ۱۰ ثانیه حفظ کرده و سپس آن را رها کنید و مجددا انجام دهید. روزانه این حرکت را ۱۰ تا ۲۵ مرتبه تکرار کنید.

روش‌های خانگی برای رفع خط خنده

درمان‌های هانگی ساده‌ای برای رفع خط خنده وجود دارد. این روش‌ها در طولانی مدت جواب می‌دهند و باید آن‌ها پیوسته انجام داد تا نتیجه آن قابل مشاهده باشد.

  1. روغن‌ها

استفاده از هر گونه روغنی به مرطوب نگه داشتن پوست کمک می‌کند و باعث پنهان شدن خطوط خنده می‌شود. پر استفاده‌ترین روغن‌ها شامل روغن نارگیل، دانه انگور و زیتون است. برای استفاده از روغن‌های مختلف، سر انگشت خود را به مقدار کمی از آن آغشته کنید و با آن اطراف دهان و روی خطوط خنده را ماساژ دهید. اگر آن را در طول خواب روی صورت خود نگه دارید، نتایج بهتری را مشاهده خواهید کرد.

۲- کرم مرطوب‌کننده شب

کرم‌های مرطوب کننده در طول شب و در حین خواب بهتر و قوی‌تر عمل می‌کنند، چرا که زمان بیشتری دارند تا اثر خود را بگذارند. برای رفع خط خنده بهتر است از کرم‌هایی استفاده شود که مواد طبیعی بیش‌تری در ساخت آن‌ها به کار رفته است، مانند کلاژن، آنتی‌اکسیدان و ویتامین E.

۳- آبمیوه‌ها

نوشیدن آبمیوه‌های طبیعی در وعده‌های غذایی مختلف نه تنها به رفع خط خنده کمک می‌کند بلکه باعث شاداب‌تر شدن پوست نیز می‌شود. نوشیدن آبمیوه‌های طبیعی از این جهت کمک کننده است که آنتی‌اکسیدان داخل آن باعث از بین بردن رادیکال‌های آزاد می‌شود و اسید آن به سفت شدن پوست کمک می‌کند.

۴- ماسک‌های خانگی

هرچند ورزش کردن و رژیم غذایی مناسب به صورت غیر مستقیم بر رفع خط خنده تاثیر دارد، اما ماسک‌ها در اثر تماس مستقیم با پوست تاثیرگذار هستند. نکته مهم در رابطه با استفاده از آن‌ها تداوم استفاده است تا بتوان نتایج را به تدریج مشاهده کرد. تهیه کردن ماسک‌های خانگی ساده است چرا که مواد لازم آن به راحتی در هر خانه‌ای پیدا می‌شود. چند ماسک خانگی موثر به شرح زیر است:

ماسک سفیده تخم مرغ : ماسک سفیده تخم مرغ به سفت شدن پوست کمک می‌کند. برای تهیه آن سفیده یک تخم مرغ را با یک قاشق غذا خوری مخلوط کنید و روی چین و چروک‌های صورت خود پخش کنید. تا زمانی که ماسک خشک شود صبر کنید و سپس آن را با آب گرم بشویید.

می‌توان سفیده تخم مرغ را با عسل نیز ترکیب کرد و پس از ۲۰ دقیقه آن را با آب گرم شست و شو داد.

ماسک موز: برای تهیه یک ماسک موز ضد چروک، یک موز پوست کنده را با ته قاشق یا چنگال به خوبی له کنید. سپس دو قاشق چایی خوری جو و مقداری عسل اضافه کنید و آن را روی خطوط اطراف دهان قرار دهید. پس از ۲۰ الی ۳۰ دقیقه آن را با آب ولرم بشویید.

ماسک زردچوبه و ماست: برای تهیه این ماسک ماست را با زردچوبه و آووکادو مخلوط کنید تا به حالت خمیری دربیاید و سپس آن را روی صورت خود قرار دهید و تا یک ربع صبر کنید. پس از آن ماسک را با آب ولرم از صورت خود بشویید.

ماسک هویج و عسل: مخلوط خمیری هویج، عسل و جوش شیرین را برای مدت زمان حداقل بیست دقیقه روی صورت خود قرار دهید و برای شستن آن از یک پارچه نخی آغشته به آب استفاده کنید.

ماسک عسل: برای تهیه این ماسک سه قاشق غذاخوری عسل را با یک قاشق چای خوری دارچین و زردچوبه مخلوط کنید و آن را برای مدت بیست دقیقه روی پوست خود قرار دهید و در آخر با آب گرم آن را بشویید.

ماسک آلوورا: آلوورا دارای خواص بسیار زیادی برای پوست است. استفاده از آلوورا در قالب ماسک کمی سخت است چرا که ژل آلوورا بسیار لیز است. بهترین راه این است که ژل آلوورا را درون مخلوط کن به خوبی مخلوط کنید و درون قالب‌های کوچکی مثل جایخی بریزید و درون فریزر قرار دهید و روزانه یکی از آن‌ها را روی صورت خود پخش کنید. صبر کنید تا ماسک کامل خشک شود و سپس آن را بشویید.

هرچند به مرور زمان و با افزایش سن این چین و چروک‌ها خود به خود بوجود خواهد آمد، اما می‌توان با راه‌حل‌های پیشنهاد شده این اتفاق را به تعویق انداخت و در صورت بوجود آمدن، آن‌ها را با روش‌هایی که شرح داده شد کمتر کرد و از بین برد. با اهمیت دادن بیش‌تر به سلامت پوست صورت، چهره‌ای جوان‌تر و شاداب‌تر خواهیم داشت.

منابع

https://www.healthline.com/health/smile-lines#takeaway
https://www.byrdie.com/how-to-fix-smile-lines-4686906
https://www.medicalnewstoday.com/articles/319341.php
https://healthguides.healthgrades.com/lip-treatments-for-looking-your-best/9-natural-ways-to-erase-laugh-lines
https://top-how-to-remedies.com/facial-masks-for-smile-lines-get-rid-laugh-lines/