اهمیت پوست و جوانسازی

جوانسازی صورت، یک پیشرفت مدرن در زمینه جراحی زیبایی است. اغلب به علت حوادث و یا حتی دلایل شخصی و بالا رفتن سن، افراد مبتلا به نقص در چهره به دنبال آن هستند که با کمک این عمل زیبایی ظاهر خود را اصلاح کنند. کلینیک های پیشرو در زمینه جراحی زیبایی و درمان و جوانسازی پوست و صورت، درمان های جدیدی را در آخرین متدهای جوانسازی صورت انجام می دهند. جوانسازی صورت یک درمان واحد نیست. جوانسازی ترکیبی از درمان های مختلف است تا چهره تا آنجا که ممکن است، زیبایی و جوانی خود را باز پس گیرد. گزینه های ارائه شده در این زمینه برای کاهش چین و چروک ها و جوان تر شدن، بسیار زیاد است، که در ادامه آنها را بررسی می کنیم.

پوست بزرگترین و قابل رویت ترین قسمت بدن ما است. هر مشکلی که در هر قسمت از بدن وجود دارد، پوست را مطمئنا تحت تاثیر قرار می دهد. سن عامل دیگری است که روی پوست تاثیر می گذارد. هر چیزی ممکن است عامل آسیب یا مشکل باشد، که پوست آن را به ویژه در صورت نشان می دهد. شرایط پوست شامل پرمویی، آکنه، چین و چروک و غیره است. این لیست هرگز پایان نمی پذیرد. پیری باعث لک های تیره، کاهش خاصیت الاستیک پوست، چین و چروک و مشکلات دیگری از این دست می شود. محصولات ضد پیری، داروها، و غیره همه وعده ای برای مقابله با این مشکلات پوستی هستند. اما بیشتر این عمل ها هنوز ناکام مانده اند و تاثیر کافی و دائم را ندارند! این زمانی است که مردم به درمان توسط لیزر روی می آورند. متد ها و روش های دیگری نیز وجود دارد که به اختصار توضیحی در باره آنها نیز می دهیم و سپس جوانسازی توسط لیزر را به طور کامل بررسی می کنیم.

لایه برداری با لیزر پوست چیست؟

لایه برداری پوستی نوعی از روش های مراقبت از پوست و همچنین جوانسازی آن است. این کار به طور معمول توسط متخصص پوست و یا پزشک وارد و متبحر در این زمینه انجام می شود. این روش شامل استفاده از لیزر برای کمک به بهبود بافت و ظاهر پوست است. بسته به نیازهای فردی شما، متخصص پوست ممکن است لیزرهای Ablative یا غیر ablative را توصیه کند. لیزرهای Ablative عبارتند از دی اکسید کربن (CO2) یا اربیوم. درمان های ضد عفونی لیزر CO2 برای از بین بردن زخم، زگیل و چین و چروک های عمیق استفاده می شود. اربیوم برای خطوط قرمز و چین و چروک، همراه با دیگر نگرانی های سطحی پوست استفاده می شود. هر دو نوع لیزرهای Ablative برای حذف لایه های خارجی پوست و جوانسازی پوست است. از سوی دیگر، لیزر غیر  ablative، هیچ لایه پوستی را حذف نمی کند. این نوع لیزر شامل نور پالس، لیزر رنگ پالسی و لیزرهای کوچک است. لیزرهای غیر Ablative ممکن است برای نگرانی های مربوط به سطح پوست و آکنه استفاده شوند.

جوانسازی

چه کسی به این روش نیاز دارد؟

شما ممکن است این روش را برای جوانسازی پوست خود در نظر داشته باشید، اگر در معرض  پیری پوست، آفتاب و یا آکنه باشید که با محصولات بیرونی قابل درمان نیستند.، درمان جوانسازی پوست با لیزر می تواند برای درمان یک یا چند مورد از نگرانی های پوست مانند موارد زیر به شما کمک کند:

  • لکه های سنی
  • زخم ها
  • جای جوش
  • خطوط عمیق و چین و چروک
  • تضعیف پوست
  • رنگ پوست نامناسب
  • غدد چربی بزرگ
  • زگیل

رنگ پوست و جوانسازی

زمینه رنگ پوست طبیعی شما و همچنین تعیین اینکه آیا این بهترین نوع از لوازم آرایشی برای شما است یا خیر. افرادی که دارای تن های روشن تر هستند اغلب موارد خوبی برای لیزر درمانی هستند زیرا خطر ابتلا به hyperpigmentation را کاهش می دهند.. با این حال، هیئت آمریکایی جراحان زیبایی (ABCS) می گویند که تصور غلطی است که بگوییم متد جوانسازی لیزر پوست فقط برای پوست روشن است. کلید کار با متخصص پوست یا پزشک است که می داند که کدام نوع لیزرها برای تن های تیره تر (مثلا لیزر اربیوم) بهتر عمل می کنند. این روش ممکن است برای افراد مبتلا به آکنه فعال یا پوست بیش از حد تیره مناسب نباشد. ABCS همچنین توصیه می کند که این روش در  فصل پاییز یا زمستان انجام شود. این مورد می تواند  به کاهش قرار گرفتن در معرض آفتاب کمک کند، زیرا آفتاب می تواند  به پوست ظریف بعد از لیزر درمانی آسیب برساند.

جوانسازی

برخی از درمان های جوانسازی صورت

 در این قسمت سعی بر آن شده است که مهمترین متدهای جوانسازی مدرن را شرح دهیم تا بیشتر با آنها آشنا شوید.

  • درمان آکنه با نور آبی (Acne Blue Therapy):

این درمان جوانسازی مبتنی بر نور است که هدف آن  تخریب باکتری های مضر پوست است که مسئول ایجاد آکنه هستند.

  • لایه بردارهای شیمیایی (Chemical peel):

یک محلول مایع به سطح پوست بر روی صورت برای جوانسازی اعمال می شود. این محلول تمام آسیب ها مانند چین و چروک و رنگدانه را از بین می برد. در این متد لایه بردارهای سبک تر ایده آل برای داشتن پوست تازه هستند. لایه بردارهای قوی تر مناسب برای تاثیر در سطح و عمق پوست برای برداشتن چین و چروک هستند.

  • IPL Photofacial:

IPL Light Pulsed Light پیشرفته ترین درمان جوانسازی صورت است که به بیمار اجازه می دهد تا بلافاصله به کار خود بازگردد و دوره نقاهت طولانی نداشته باشد. این متد جوانسازی باعث بهبود سلامت صورت می شود و تمام لکه ها و نواقص را از بین می برد.

  • لیزر پوست (Laser Skin Resurfacing):

این درمان بهترین درمان جوانسازی است که برای از بین بردن پوست آسیب دیده استفاده می شود. این روش در تولید سلول های جدید پوست و کلاژن سازی بسیار کمک می کند. این درمان را در ادامه به طور کامل شرح می دهیم و تمام جوانب آن را بررسی می کنیم

  • تسکین دهنده پوست (Laser Skin Tightening):

این درمان با استفاده از نور مادون قرمز برای سفت کردن پوست انجام می شود. این متد جوانسازی فقط توسط لیزری انجام می شود که به لایه های عمیق پوست نفوذ می کند. این درمان محبوب ترین متد جوانسازی است که توسط بسیاری از مردم برای مزایای زیاد ترجیح داده شده است. هیچ بیهوشی نیز وجود ندارد.

  • Microdermabrasion:

این درمان برای از بین بردن زخم های آکنه و لکه های سنی است. این درمان در یک دوره بسیار کوتاه انجام می شود و از این رو نیز به عنوان” درمان در لحظه ” شناخته می شود. کریستال های کوچک با کمک یک وسیله دستی توسط پزشک، روی سطح پوست اسپری می شوند. این کریستال ها به آرامی با لایه های بالای پوست ترکیب شده و سلول های مرده را حذف می کنند. اغلب بیش از یک دفعه برای نتیجه موثر نیاز دارد.

  • آرایش دائمی (Permanent Makeup) :

این کار روزمره، اعمال و حذف آرایش را از بین می برد. این متد  میکرو رنگدانه یا خالکوبی نیز نامیده می شود. این متد به طور کلی ظاهر چهره را به صورت دائمی تغییر می دهد و ایده آل برای افرادی است که نمی توانند آرایش کنند اما می خواهند در برخی قسمت ها آرایشی وجود داشته باشد.

  • فتوداینامیک تراپی ( Photo dynamic Therapy) :

این روش نیز یک درمان جوانسازی پوست است که باکتری های آکنه را هدف قرار می دهد و با طول موج های خاصی آنها را از بین می برد. محلول اسید آمینو لوولینیک سلول های مرده را با موفقیت حذف می کند.

  • بازسازی پلاسمای پوست  (Plasma Skin Regeneration) :

این روش از آخرین فناوری های جوانسازی پوست است که نه بر مبنای لیزر و نه بر مبنای فناوری مبتنی بر نور است. در این روش پلاسمای نیتروژن بر روی پوست حرارت ایجاد می کند که این حرارت در زیر لایه های پوستی کار می کند و به بازسازی سریع بافت کمک می کند. کل پروسه در عرض ۱۰ تا ۱۵ دقیقه کامل می شود. با این حال، نتایج طولانی مدت است.

  • Thermage:

این بهترین کار در بخش گردن و چهره است و  از نتایج  آن فورا می توانید  لذت ببرید.

هزینه لیزر درمانی چقدر است؟

لایه برداری از پوست توسط لیزر یک روش زیبایی است، بنابراین بیمه پزشکی آن را پوشش نمی دهد. هزینه ها با توجه به نوع لیزر مورد استفاده متفاوت است. طبق گزارش انجمن آمریکایی جراحان پلاستیک (ASPS)، درمان های لیزر غیر انتزاعی هزینه ای حدود ۱۰۳۱ دلار در هر جلسه دارند، در حالی که درمان های ablative در حدود ۲،۳۳۰ دلار در هر جلسه هزینه دارند. هزینه کلی شما نیز بستگی به تعداد جلسات مورد نیاز شما و همچنین منطقه تحت درمان دارد. برخی از متخصصین پوست با تجربه نیز ممکن است چند جلسه بیشتر از تعداد جلسات مورد نیاز را توصیه کنند. به احتمال زیاد شما نیاز به چندین جلسه لیزر دارید تا زمانی که نتایج دلخواه خود را به دست آورید.

چه انتظاری از روند جوانسازی با لیزر داریم؟

لایه برداری از پوست با لیزر بر لایه بیرونی پوست شما تاثیر می گذارد در حالی که به صورت همزمان لایه های پایین تر را نیز گرم می کند. این فرایند باعث تولید کلاژن  و جوانسازی پوست می شود. در حالت ایده آل، فیبرهای جدید کلاژن، پوست جدیدی تولید می کنند که بافتی نرم تر دارند. این روش شامل  این مراحل است: قبل از لایه برداری پوست با لیزر باید پوست شما آماده شود. این آماده سازی شامل مجموعه ای از درمان های انجام شده در طی چند هفته قبل از انجام  این روش است.هدف این است که تحمل پوست خود را به درمان های حرفه ای افزایش دهیم. همچنین می تواند خطر ابتلا به عوارض جانبی را کاهش دهد. در روزی که می خواهید این روش را انجام دهید، دکتر شما یک بی حسی موضعی را به ناحیه درمان اعمال می کند. این برای کاهش درد استفاده می شود و انجام این روش راحت تر می شود. اگر یک منطقه بزرگ پوست در حال درمان باشد، پزشک شما ممکن است یک دستگاه قلیایی آرام بخش یا ضد درد را نیز پیشنهاد کند. بعد، پوست را از هرگونه روغن بیش از حد، خاک و باکتری پاک می کنند. سپس پزشک شما با استفاده از لیزر انتخاب شده شروع به درمان می کند. لیزر به آرامی در اطراف ناحیه تعیین شده، پوست  را تحریک می کند. در نهایت، پزشک شما محل درمان را پانسمان می کند تا به محافظت از پوست در پایان این روش کمک کند.

جوانسازی
جوانسازی
جوانسازی

عوارض و خطرات احتمالی

مانند دیگر روش های زیبایی، لایه برداری پوست توسط لیزر نیز خطر و  عوارض جانبی مخصوص به خود را ایجاد می کند. این عوارض جانبی شامل موارد زیر هستند:

  • سوزش
  • برآمدگی
  • جوش
  • ورم
  • عفونت
  • هیپرپیگمانتاسیون
  • زخم
  • قرمزی

با پیروی از دستورالعمل های قبل و بعد از مراقبت که توسط پزشک به شما داده می شود، ممکن است خطر ابتلا به این نوع عوارض را کاهش دهید. بسته به سوابق پزشکی شما ممکن است داروهای  آنتی بیوتیک یا داروهای ضد ویروسی نیز تجویز شود. مصرف داروهای ضد آکنه مانند ایزوترتینوئین (Accutane) ممکن است خطر ابتلا به زخم را افزایش دهد. شما باید با متخصص پوست خود در مورد هرگونه شرایط پزشکی و همچنین تمام داروهایی که مصرف می کنید صحبت کنید، از جمله OTC ها. به عنوان مثال، آسپرین، می تواند با افزایش خطر خونریزی، بر میزان بهبودی پس از لیزر تاثیر بگذارد. ABCS توصیه می شود که حداقل ۲ هفته قبل از این روش سیگار را ترک کنید. سیگار کشیدن بعد از لیزر، همچنین می تواند خطر ابتلا به عوارض جانبی را افزایش دهد.

مراقبت و بهبود

اگر چه برخی از جراحان پوستی نیز لیزر را انجام می دهند، اما این روش ها به عنوان جراحی طبقه بندی نشده اند. شما می توانید کلینیک دکتر خود را بلافاصله پس از انجام این روش جوانسازی  ترک کنید. با این حال، مراقبت برای اطمینان از اینکه پوست شما به درستی بهبود می یابد ضروری است. این مورد خطر عوارض جانبی شما را کاهش می دهد و به شما در دستیابی به نتایج دلخواه کمک می کند.

مدت زمان عوارض جانبی

بهبود یافتن معمولا بین ۳ تا ۱۰ روز طول می کشد. به عنوان یک قاعده کلی، منطقه درمان و لیزر عمیق تر، مدت زمان ریکاوری بیشتری نیاز دارد. برای مثال، ریکاوری از درمان لیزر ablative، ممکن است تا ۳ هفته طول بکشد. در طول بهبودی، پوست شما ممکن است بسیار قرمز و چروک شود. در زمان ریکاوری پوسته پوسته شدن نیز رخ خواهد داد. شما می توانید از بسته یخ استفاده کنید تا به کاهش تورم کمک کنید. در مناطقی که گرد و خاک و آلودگی زیادی دارند مانند باشگاه، بسیار مراقب باشید تا پوست شما عفونت نکند.

تمیز کردن

شما همچنین باید روزانه و روتین مراقبت از پوست خود را انجام کنید. با توجه به ASPS، شما باید منطقه درمان شده را ۲ تا ۵ بار در روز تمیز کنید. به جای پاک کننده معمولی، از راه حل مبتنی بر محلول نمک یا سرکه  که توسط دکتر شما توصیه می شود؛ استفاده کنید. شما همچنین باید از پوشش جدید مانند کلاه لبه دار، ماسک و غیره استفاده کنید تا اطمینان حاصل شود که پوست شما تمیز می ماند. مرطوب کننده روزانه همچنین می تواند به روند بهبود کمک کند، اما مطمئن شوید که این عمل توسط پزشک شما تایید می شود.

حفاظت

پوست شما ممکن است به نور خورشید تا یک سال پس از هر روش لیزر حساس شود. استفاده از کرم ضد آفتاب با حداقل SPF 30 می تواند به کاهش خطر بروز آفتاب سوختگی و حساسیت به نور خورشید کمک کند. شما باید هر روز صبح (حتی زمانی که ابری باشد) کرم های ضد آفتاب را برای محافظت از پوست خود استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که به صورت روزانه چند بار این کار را مجددا تکرار کنید.

نتایج مورد انتظار شما

درمان های لیزر با روش غیر ablative خطر عوارض جانبی را مانند دیگر انواع لیزر ندارند، اما برای دستیابی به نتایج مورد نظر شما ممکن است نیاز به درمان های متعدد داشته باشید. از طرف دیگر، این نوع لیزر ممکن است انتظار شما برای یک درمان را برآورده کند. بر اساس میزان انتظارهای اولیه که باید با پزشک در میان گذاشته شود، نتایج به صورت فردی کاملا متفاوت است. پس از اتمام جلسات درمان، نتایج به دست آمده می توانند تا چندین سال بسته به نوع انتظار شما و شرایط دیگر دوام داشته باشند. با این حال، نتایج دائمی نیستند. ممکن است لازم باشد در بعضی موارد این روش را دوباره تکرار کنید.

نحوه انتخاب یک متخصص پوست

با توجه به ماهیت ظریف این روش، مهم است که با یک متخصص پوست خوب کار کنید. به جای رفتن به اولین متخصص پوست، شما ممکن است در نظر بگیرید که با چند متخصص مشورت کنید و سپس تصمیم بگیرید. قبل از رزرو یک درمان پوستی لیزر، از متخصص پوست خود سوال کنید:

  • با لیزر پوستی چه چیزهایی را تجربه می کنید؟
  • تجربه شما با تن پوست شما و نگرانی های خاص پوستی شما چیست؟
  • آیا شما یک فایل با تصاویر قبل و بعد از بیماران خود دارید؟
  • چگونه سلامت من بر نتایج تاثیر می گذارد؟
  • آیا نیاز است که کاری پیش از لیزر درمانی  انجام دهید؟
  •  در طول بهبودی چه انتظاری می توانید داشته باشید؟
  • فکر می کند که چند جلسه نیاز دارید؟

همچنین مهم است که به یک متخصص پوستی که گواهینامه هیات پزشکی و زیبایی دارد مراجعه کنید. این گواهینامه ممکن است زیر نظر هیئت آمریکایی جراحی زیبایی یا انجمن آمریکایی جراحی پوست باشد. صدور گواهینامه اداری تضمین می کند که شما با یک متخصص پوست مناسب درمان خود را آغاز کرده و به پایان می رسانید.

جوانسازی در گیشا

پوست صورت انسان با افزایش سن، عوامل ژنتیکی، استفاده نکردن از ضد آفتاب، عدم استفاده از کرم های مراقبتی و … طراوت و شادابی خود را از دست می دهد. به گونه ای که هر بار به چهره خود نگاه می کنید، نشانه ای از شادابی و جوانی اولیه نیست. این مشکل ممکن است حتی برای برخی از  افرادی که به سنین میانسالی هم نرسیده اند، رخ دهد. علاوه بر این، در بسیاری از موارد با افزایش سن، حجم عضلانی بدن و به ویژه انعطاف پذیری اولیه را ندارند. به همین دلیل میزان الاستیته و کلاژن سازی پوست کم کم کاهش می یابد. به صورتی که با گذشت زمان چهره شادابی اولیه را ندارد. به همین دلیل بسیاری از افراد روش های جوانسازی مختلف را برای افزایش زیبایی و شادابی چهره و صورت خود انجام می دهند.کلینیک زیبایی نیوشا ارائه دهنده انواع خدمات جوانسازی در گیشا می باشد.کلینیک نیوشا بهترین کلینیک برای انواع خدمات جوانسازی در گیشا می باشد که بصورت شبانه روزی آماده خدمات رسانی و مشاوره در خصوص جوانسازی می باشد. در صورتی که به هر دلیلی می خواهید صورت زیبا و بدون لکه و افتادگی و …. داشته باشید، به کلینیک زیبایی نیوشا مراجعه فرمایید.  

نظرات مشتریان