لیزر موهای زائد ناحیه بیکینی چیست؟

لیزر موهای زائد ناحیه بیکینی یک روش غیر تهاجمی است که نور را از طریق یک منبع انرژی متمرکز می‌کند.

این نور توسط رنگدانه‌‌ فولیکول‌های مو جذب می‌شود؛ این امر به فولیکول‌ مو آسیب می‌زند، مو را نازک می‌کند و از رشد مجدد آن جلوگیری می‌کند.

لیزر موهای زائد با بقیه خود مراقبتی ها تفاوت دارد؛ هیچ شباهتی به غوطه ور شدن در یک حمام آب گرم یا ماساژی که تمام خستگی شما را از بین می‌برد، ندارد. شما در مقابل فرد غریبه‌ای قرار می‌گیرید، و با فولیکول‌های سخت مو سر و کله می‌زنید، اما این یکی از آن خود مراقبتی‌هایی است که در دراز مدت منفعت آن را درک خواهید کرد: زمان کمتری برای دوش گرفتن صرف خواهید کرد، قرار ملاقات‌های اپیلاسیون را فراموش کنید (که بسیار دردناک است)، دیگر نیازی به شیو و اصلاح موهای زائد نخواهید داشت.

اگر دوست دارید موهای زاد بدن خود را به صورت طبیعی و نامرتب نگه دارید حرفی نیست، اما اگر شما هم می‌خواهید از شر موهای زائد بدن خود خلاص شوید؛ این مقاله درباره هرآن چیزی است که شما نیاز دارید در مورد رفع موهای زائد خود بدانید.

یک نکته جالب در مورد رفع موهای زائد با لیز وجود دارد، از آنجایی که لیزر رنگدانه موجود در فولیکول مو، ملانین، را مورد هدف قرار می‌دهد، این روش برای موهای بلوند یا قرمز کارایی ندارد.

۱٫لیزر موهای زائد آنقدر که به نظر می‌رسد پیچیده نیست

ممکن است شنیدن هرگونه سرویسی با کلمه ” لیزر” کمی نگران کننده باشد اما در واقع بسیار ساده است.

انرژی از طریق لیزر بر فولیکول مو متمرکز شده و در نهایت باعث از بین رفتن  ریشه می‌شود. هنگامی که ریشه از بین برود، دیگر مو رشد نخواهد کرد.

۲٫ قبل از رفتن موهای بدن خود را اصلاح کنید.

کلی ریل، مالک Flash Lab Laser Suite در نیویورک سیتی می‌گوید: ” ما از تمام مشتریان خود می‌خواهیم که ۲۴ ساعت قبل از ملاقات موهای زائد بدن خود را بتراشند. می‌دانیم که تمیز کردن بعضی نقاط بدن بسیار دشوار است، بنابراین خوشحال می‌شویم که کمی پاکسازی انجام دهیم، اما اصلاح کل بدن نه برای ما و نه برای شما خوشایند نخواهد بود”.

برای کسانی که در اصلاح موهای خود مشکل دارند، توصیه می‌کنیم از دستگاه‌های اصلاح مانند

 Finishing Touch Lumina استفاده کنند، از این دستگاه در فاصله بین جلسات لیز نیز می‌توان استفاده کرد.

۳٫ در فاصله جلسات لیزر، اپیلاسیون نکنید!

قبل از لیزر موهای زائد خود از کندن مو یا اپیلاسیون آن خودداری کنید، زیرا لیزر رنگدانه فولیکول مو را هدف قرار می‌دهد، بنابراین با انجام اپیلاسیون لیزر کارایی نخواهد داشت.

۴٫ تمام آرایش خود را پاک کنید

آناند هاریانی، متخصص پوست در فلوریدا، می‌گوید: ” بسیاری از بیماران من می‌گویند که قبل از جلسه لیزر آرایش نکرده‌‌اند و هیچ آرایشی روی پوست آن‌ها نیست، اما بعد از اینکه از پد الکل برای تمیز کردن صورت آن‌ها استفاده می‌کنم متوجه می‌شوم که دروغ می‌گویند. مراجعه کنندگان باید درک کنند این درخواست تنها برای محافظت از آن‌ها است.”

چه اتفاقی ممکن است در صورت عدم رعایت آن بیفتد؟

” یک بار بیماری داشتم که بعد از پاک کردن صورتش از او خواستم در اتاق کنار منتظر بماند، در این حین دوباره آرایش کرد و به من چیزی نگفت. حین درمان، تعدادی از دانه‌‌های روی پوست او سوخت، بدلیل تغییر رنگدانه‌ها، چندین لکه قهوه‌ای روی صورت او ایجاد شد؛ اگرچه بعد از چند ماه این لک ها از بین رفتند. در حال حاظر نمی‌گذارم بیماران لحظه‌ای از جلوی چشمانم دور شوند.”

۵٫ به متخصص پوست دارای مجوز مراجعه کنید

افرادی که قصد لیز موهای زائد بدن خود را دارند باید توجه داشته باشند که این پروسه اصلا ساده نیست، حتی در یک مرکز سلامت نیز انجام این کار خطرات خاص خود را دارد.

بارها شاهد سوختگی و تغییر رنگدانه‌های پوست بعد از انجام این پروسه توسط افراد بی تجربه بوده‌‌ایم، بنابراین حتما به متخصص زیبایی با مجوز معتبر مراجعه کنید.

یک دلیل دیگر این است که، مراجعه به یک متخصص به شما در بهبود نتایج کمک خواهد کرد، گاهی نیاز به درمان کمتر دارید و یا باید از انواع دیگری از لیزر بر اساس نوع پوست شما استفاده شود؛ این موارد تنها توسط یک متخصص تشخیص داده و اعمال خواهد شد.

۶٫ لیزر موهای زائد در ۴ ناحیه بدن نتیجه بهتری دارد

در حالی که لیزر موهای زائد روی هر قسمت بدن که بخواهید می‌تواند انجام گیرد اما بیشترین کارایی آن در حذف موهای ناحیه تناسلی، لب، چانه و زیربغل است.

۷٫ آیا پروسه لیزر درد دارد؟

اغلب کسانی که تجربه لیزر را دارند می‌گویند، بسیار داغ است و احساس می‌کنید سوزن‌های ریزی به پوست شما برخورد می‌کنند، اما این احساس مختص نواحی بدن که موهای زائد ضخیم و متراکمی دارند مانند موهای زیر بغل  و پا است. علاوه بر این‌ها لب بالا بسیار حساس است حتی اگر موهای آن کم باشد.

بعضی از دستگاه‌های لیزر دارای اسپری خنک کننده هستند. خوشبختانه، در مناطقی مانند بازو که تراکم مو در آن پایین است فقط کمی احساس گرما خواهید کرد.

۸٫ ورم بعد از لیزر

اگر پس از انجام پروسه لیزر احساس ورم در نواحی مختلف بدن خود داشتید، نگران نباشید؛ این ورم کاملا طبیعی است و به آن ادم محیطی یا به عبارت دیگر تورم فولیکول‌های مو می‌گویند. این ورم نشان دهنده موفقیت در درمان شما است.

تا ۲۴ ساعت پس از انجام این پروسه باید انتظار قرمزی، احساس خارش و گزیدگی را داشته باشید، اگرچه معمولا حدود ۱تا۲ ساعت به طول می‌انجامند، اگر بیش از این مدت طول کشید می‌توانید از کرم هیدروکورتیزول یا ژل Benadryl استفاده کنید.

۹٫ پروسه درمانی خود را کامل کنید

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که افراد انجام می‌دهند، رها کردن جلسات درمانی است. افراد تحت درمان با دیدن کاهش رشد موهای زائد از دستورات پزشک انجام نداده و درمان را رها می کنند.

۱۰٫ نتایج متفاوت خواهد بود

دکتر بری گلدمن می‌گوید: ” بیماران باید بدانند که لیزر موهای زائد روشی است که متناسب با ناحیه بدن و نوع مو آن انجام می‌شود. برای مثال موهای ضخیم ناحیه زیربغل و بیکینی طی ۴ تا ۵ جلسه کاملا از بین می‌روند  در حالی که موهای نازک  نیاز به روش‌های درمانی متفاوتی دارند و به راحتی با لیزر از بین نمی‌روند.

۱۱٫ از آفتاب دوری کنید

شرط رفع موهای زائد با لیزر شناسایی رنگدانه در فولیکول مو و پس از آن هدف قرار دادن و نابود کردن آن است. برای اینکه این‌ کار به شکل موثری صورت گیرد لازم است که پوست شما تا حد ممکن به رنگ پایه و اصلی آن نزدیک باشد.

توصیه می‌شود که حداقل دو هفته قبل از لیزر از هرگونه اسپری یا کرم برنزه کننده یا قرار گرفتن در مقابل نور خورشید پرهیز کنید.

برنزه شدن می‌تواند خطر بروز عوارض جانبی نظیر سوختگی را افزایش دهد، زیرا ممکن است لیزر رنگدانه موجود در پوست شما را با رنگدانه فولیکول مو اشتباه بگیرد.

۱۲٫ در مورد داروهایی که مصرف می‌کنید، به پزشک خود بگویید

در مورد مصرف دارو با پزشک خود صادق باشید.

برای مثال آنتی بیوتیک ها باعث حساسیت به نور می‌شوند، بنابراین اگر هنگام انجام درمان از این نوع دارو استفاده کنید ممکن است با سوختگی‌هایی رو به رو شوید که نمی‌توان به راحتی از آن‌ها خلاص شد.

بیماران نباید از داروهای مراقبت کننده پوستی نظیر رتینوئیدها و آلفا هیدروکسیل اسیدها استفاده کنند. این داروها مرگ و جایگزینی سلول‌های پوستی را افزایش می‌دهند و باعث می‌شوند پوست در طول دوره درمان در برابر آفتاب و مواد محرک پوستی آسیب پذیرتر باشد.

برای اینکه مطمئن شوید که آیا داروی شما تاثیر منفی بر پروسه درمانی با لیزر دارد یا نه ، با پزشک خود مشورت کنید.

۱۳٫ هزینه و منافع انجام پروسه لیزر بیکینی

لیزر موهای زائد نه تنها یک سرمایه‌گذاری مالی است، بلکه اگر به درستی انجام شود، در زمان نیز صرفه‌جویی خواهد شد.

دکتر عمر نور می‌گوید: ” با توجه به چرخه رشد مو، در ماه به طور متوسط به ۴ تا ۶ جلسه درمانی نیاز داریم.”

هزینه انجام این پروسه از شهر به شهر و از یک دفتر تا دفتر دیگر متفاوت است. گاهی پروسه لیزر توسط دستیاران انجام می‌شود و پزشک تنها وظیفه نظارت را بر عهده دارد، بنابراین هزینه انجام آن کمتر خواهد بود؛ اما اگر این پروسه توسط شخص پزشک متخصص انجام گیرد هزینه بیشتری خواهد داشت.

۱۴٫ لیزرهای متفاوت برای پوست‌های متفاوت

هر لیزر برای هر رنگ پوستی مناسب نیست.

پوست‌های سبک ( پوست نوع ۱، ۲ و ۳ ) به طول موج کوتاه پاسخ می‌دهد، بنابراین از لیزرهای نظیر Alexandrite استفاده می‌شود. این لیزر مناسب موهای لطیف است و ناحیه بزرگتری را پوشش می‌دهد.

افرادی که تیپ پوستی آن‌ها ۴، ۵ و ۶ هستند ( ۴ مانند هندی ها و ۵و۶ مانند مردم آمریکایی آفریقایی) به طول موج بلند نیاز دارند، دستگاهی مانند Nd:YAG laser مناسب است.

لیزر هایDiode نیز بر پوست‌های روشن و تیره موثر است.

دستگاه لیزری که ما پیشنها می‌کنیم Synchro Replay Excellium 3.4 است. این دستگاه مورد تایید سازمان غذا و دارو جهانی است و یکی از بهترین لیزرهای موجود در بازار است زیرا باعث کاهش درد از طریق سیستم خنک کننده و نتایج دائمی می‌شود.

به مکانیسم خنک کننده دستگاه نیز باید توجه کرد. دستگاه‌هایی که از اسپری‌های خنک کننده کرایوژن استفاده می‌کنند می‌توانند منجر به سوختگی در پوست‌های تیره شوند، بنابراین مهم است که قبل از انجام پروسه در این مورد از تکنیسین سوال کنید.

۱۵٫ نگران دوره قاعدگی نباشید

برای انجام پروسه لیزر برخلاف اپیلاسیون که در زمان پریودی نباید انجام شود، نباید جلسه درمانی خود را لغو کنید زیرا مشکلی پیش نخواهد آمد. طی کردن دوره درمان بدون وقفه بسیار مهم است و برای اطمینان باید از تامپون استفاده کنید.

۱۶٫ خطرات انجام این پروسه

درحالی که لیزر موهای زائد یک روش درمانی بی‌خطر به شما می‌آید، دکتر لولیس خاطر نشان کرد که خطر سوختگی وجود دارد، درحالی که سازمان غذا و دارو ( FDA ) نیز تاول، تغییر رنگ پوست، قرمزی و زخم را نیز از عوارض جانبی احتمالی آن می‌داند. همانطور که گفتیم احتمال رشد دوباره موهای شما وجود دارد.

دکتر آرال یادآور شد که ممکن است به درمان و معاینه سالانه برای حفظ نتیجه نیاز داشته باشید.

۱۷٫ درمان با لیزر در بعضی موارد می تواند باعث رشد بیشتر شود

درست است ، در مورد انواع خاصی از مو استفاده از لیزر می توانند باعث طولانی و ضخیم‌تر شدن مو شود.

 اما نگران نباشید ، اگر مو شما مناسب نباشد متخصص پوست حتما به شما اطلاع می‌دهد.

چه انتظاری از لیزر موهای بیکینی داشتیه باشیم؟

پروسه درمان معمولا به ۴-۶ جلسه جداگانه در فواصل ۳-۶ هفته نیاز دارد. این امر به منظور اطمینان از نابودی فولیکول مو در طی چرخه رشد آن است. مسلما از بین بردن ریشه مو به کاهش مو می‌انجامد. نتیجه مناسب پس از لیزر موهای زائد، نازک شدن مو، ضعیف شدن و کاهش ۸۰% آن‌ها است، همچنین ممکن است این نتایج دائمی نباشند بنابراین عجیب نیست که سالی یک الی دو بار در سال به پزشک خود مراجعه کنید.

منابع :

https://www.shape.com/lifestyle/beauty-style/laser-hair-removal-tips

https://www.plasticsurgery.org/news/blog/bikini-laser-hair-removal-what-you-need-to-know

https://www.goodhousekeeping.com/beauty/anti-aging/a35990/laser-hair-removal-guide/