بوتاکس

اطلاعات عمومی درباره بوتاکس

امروزه برای زیبایی روش های مختلفی وجود وجود دارد و افراد بنا به شرایط مالی و همچنین روحیات خود به دنبال بهره گیری از این روش ها هستند. یکی از این روش ها تزریق بوتاکس می باشد. این روش که در واقع جزء روش های قدیمی نیز به شمار می رود طرفداران زیادی نیز دارد. در ادامه می توانید تمام چیزهایی که لازم دارید درباره تزریق بوتاکس بدانید را بخوانید.بوتاکس در واقع برای درمان های پزشکی برای گرفتگی های عضلانی استفاده می شود و همچنین می توان از آن برای برداشتن موقت چین و چروک به وسیله فلج کردن موقت عضلات استفاده کرد. این ماده از یک نوروتوکسین به نام سم بتولیوم توسط یک نوع باکتری خوشه ای به نام بوتالیم ساخته شده است. اگرچه که بوتاکس یک سم بسیار قوی می باشد ولی زمانی که به صورت درست استفاده شود می تواند کاربردهای فراوانی داشته باشد.

بوتاکس یکی از پر طرفدار ترین روش های درمانی برای بخش زیبایی می باشد که سالانه بیش از شش میلیون نفر در دنیا از این روش استفاده می کنند. سم بوتولیوم می تواند باعث کاهش خط و خطوط صورت و همچنین چین و چروک های صورت به وسیله فلج کردن عضلات زیرین پوست شود. همچنین جالب است بدانید که افراد از تزریق بوتاکس برای درمان تعریق زیاد، میگرن، اختلالات عضلانی و برخی اختلالات روده و مثانه استفاده می کنند.نکته دیگر در ارتباط با استفاده از این سم این است که باید بدانید که سم بوتولیسم باعث ایجاد ناراحتی های تنفسی می شود و کشنده می باشد. در واقع تنها یک گرم از سم بوتولیوم می تواند بیش از یک میلیون نفر را بکشد و دو کیلوگرم از این سم کل انسان های روی زمین را خواهد کشت.

بوتاکس چیست؟

باکتری کلاستریدیوم بوتولیوم که در واقع از آن مشتقات بوتاکس را تهیه می نمایند در سیستم های طبیعی زیادی یافت می شود که شامل خاک، دریاچه ها و جنگل ها می شود. این باکتری همچنین در بخش هایی از روده های پستانداران و در گوشت ماهی ها و همچنین در اندام های داخلی خرچنگ و سایر آبزیان صدف دار یافت می شود. این نمونه از باکتری های بوتولیوم به صورت طبیعی بی ضرر هستند. مشکل اصلی زمانی ظهور پیدا می کند که این باکتری ها به داخل گیاهان راه پیدا می کنند و شروع به افزایش جمعیت سلولی می نمایند. در یک نقطه مشخص باکتری ها شروع به ساخت سم بوتولونیم می کنند و به صورت یک نروتوکسین کشنده ظاهر می شوند. در ادامه این نروتوکسین ها سیستم های عصبی را مورد حمله قرار می دهند و باعث اختلال در سیستم سیگنال رسانی که مسئول ارتباط بین نورون ها می باشد، می شود.

بوتاکس

کارکرد سم بوتولینیوم

سم بوتولیوم همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم جزء خطرناک ترین سم های شناخته شده برای بشر می باشد. اگر مسمومیت با این سم رخ بدهد و درمان به موقع صورت نگیرد سبب خفگی و مرگ خواهد شد. در کنار تمام این سمیت ها ثابت گردیده است که سم بوتولینوم می تواند به عنوان یک ماده موثر در درمان های پروتئینی قرار بگیرد. این سم می تواند به میزان بسیار رقیق شده به بدن انسان تزریق گردیده و مانع از رسیدن پیام عصبی به سلول ها و در نتیجه فلج شدن آن شود. در واقع اگر بخواهیم به صورت علمی تر توضیح دهیم، وظیفه ی رساندن پیام های عصبی از انتهای نورون های عصبی به سلول های عضلانی توسط یک پیام رسان شیمیایی به نام استیل کولین انجام می گیرد. پس از تزریق و ورود بوتولینیوم به بدن این ماده از آزاد شدن استیل کولین جلوگیری می کند. سم بوتولینیوم باعث کاهش انقباض سلول های عضلانی به صورت غیر طبیعی می شود.

آیا تزریق بوتاکس دردناک است؟

این نکته قابل ذکر می باشد که هر تزریقی ممکن است دردناک باشد اما سوزن هایی که برای تزریق بوتاکس استفاده می شود بسیار کوچک هستند از همین رو درد معمولا به حداقل میزان خود خواهد رسید. البته می توان ناحیه تزریق بوتاکس را با استفاده از یک کرم بی حسی موضعی یا بسته های یخ پوشاند. البته این کار باید ده تا بیست دقیقه قبل از تزریق بوتاکس انجام گیرد. در این صورت دیگر درد زیادی احساس نخواهید کرد. ممکن است پس از از بین رفتن اثر کرم بی حسی کمی احساس درد و ناراحتی داشته باشید.

بوتاکس

موارد استفاده از بوتاکس

این ماده شیمیایی عمدتا به عنوان یک درمان برای کاهش چین و چروک های صورت و خطوط عمیق آن می باشد. فراتر از کاربرد های زیبایی به عنوان درمانی برای شرایط پزشکی مختلفی استفاده می شود. در حال حاضر این سم برای درمان بیش از بیست نوع مختلف از بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد.

در حال حاضر از سم بوتولنیوم برای درمان بیماری های زیر استفاده می شود:

  • بلفارواسپاسم (اسپاسم پلک ها)
  • دیستونی گردن (خشکی گردن و گرفتگی عضلات شانه)
  • میگرن مزمن
  • عرق کردن بیش از حد
  • استرابیسموس (بیماری چشمان ضربدری)
  • اسپاستیک اندام فوقانی پس از سکته مغزی
  • تحریک دیواره مثانه (با پیش فعالی بالا باعث بی اختیاری در ادرار می شود)
  • مثانه فعال
  • اسپاسم همی فاسیال
  • خط های گلبلار (خط های خونی مربوط به بین دو ابرو)
  • خط های کنتال (پای کلاغ)

در برخی موارد نیز از این سم استفاده می شود که هنوز مورد تایید مجامع بین المللی پزشکی نمی باشد:

  • Achalasia (مشکل گلو که باعث بلعیدن دشوار می شود)
  • شکاف مقعدی (اختلال در عملکرد اسفنکتر مقعدی)
  • سیلوره (تولید بیش از حد بزاق)
  • تب یونجه
  • فلج مغزی
  • انقباضات فک، صورت و زبان

چیزهایی که باید درباره تزریق بوتاکس بدانید

تزریق بوتاکس برای سه هدف کلی انجام می شود: کنترل اسپاسم عضلانی، کنترل کردن تعریق بیش از حد و همچنین استفاده در مواد آرایشی و زیبایی.در واقع این روز ها بیشترین استفاده از بوتاکس برای مصارف زیبایی می باشد. برای استفاده در مصارف زیبایی از سم بوتولنیوم نوع A، آلبومین انسانی (پروتئینی که در پلاسمای خون انسان یافت می شود) و سدیم کلرید استفاده می شود. مصرف زیبایی بوتاکس به عنوان یک نرم کننده موقت برای چروک ها و رگ های خونی بین ابرو ها استفاده می شود. این خط ها باعث می شوند که شما خسته، ناراحت و یا خشمگین به نظر برسید.چین و چروک های پوست معمولا به صورت عمود بر عضله مستقر بر زیر خود به وجود می آیند. به عنوان مثال عضله پیشانی به صورت عضله های عمودی می باشد که چین و چروک های بر روی آن به صورت افقی نمود پیدا می کنند. همچنین عضله های بین دو ابرو به صورت خمیده هستند و چین و چروک های آن ها به صورت خطوط خمیده عمودی ظاهر می شود.

تزریق بوتاکس برای زیبایی به جایی تزریق می شود که نورون های عصبی به عضلات متصل می شوند. در این حالت فعالیت عضلات مربوط به چین و چروک بین دو ابرو کاهش یافته و نرم تر به نظر می رسند. بدون وجود یک عضله در زیر پوست چین و چروک ها دیرتر نمود پیدا می کنند. خطوطی که بر روی صورت وجود دارند زمانی که صورت شما در حال استراحت است بهترین گزینه ها برای تزریق بوتاکس می باشند. تزریق بوتاکس به مدت ده دقیقه به طول می انجامد و نباید پس از آن اشکالی در پوست به وجود بیاید.به صورت معمول شما بهبودی را پس از چند روز مشاهده خواهید کرد. بعد از تزریق، بوتاکس دو تا چهار روز زمان نیاز دارد تا بتواند به پایانه های عصبی عضلات متصل شده و عملکرد آن ها را مختل نماید. بیشترین حد برای اثر گذاری در این روش ده تا چهارده روز می باشد. پس باید به خاطر داشته باشید تا دو هفته بعد از تزریق بوتاکس هر نتیجه ای که حاصل شد بیشترین مقدار اثر گذاری برای این روش خواهد بود.

بهترین برندهای بوتاکس

بوتاکس های استفاده شده برای زیبا سازی و جوان سازی پوست بانوان و آقایان همواره برندهای بسیار متنوع و مختلفی دارد که هر برند مشخصات و ویژگی های خاص خود را دارا می باشد و البته برای پوستی مناسب است، از بهترین برندهای این محصول که بیشترین میزان مصرف را در مراکز جوان سازی پوست به خود اختصاص داده اند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. بوتاکس مصپورت؛ این برند معتبر و با کیفیت ساخت کشور ایران است که متناسب با شرایط محیطی این کشور ساخته شده است.
  2. بوتاکس نورونوکس؛ این برند ساخت کشور کره می باشد و اصولا توانسته واکنش عالی بر روی انواع خط اخم و لبخند بگذارد و آنها را از بین ببرد.
  3. بوتاکس زئومین؛ برند نام برده ساخت کشور آلمان می باشد و به دلیل نداشتن پروتئین در ساختار خود همواره بیشترین میزان مصرف را به خود اختصاص داده است.
  4. بوتاکس دیسپورت؛ این برند شناخته شده ساخت کشور انگلستان می باشد و هیچ گونه مواد مضری در آن وجود ندارد که به بدن آسیب وارد کند، برای خطوط اخم شدید و متوسط این ژل بسیار خوب است و عملکرد عالی هم دارد.

تمام کلینیک های معتبر و با سابقه از این بوتاکس ها استفاده می کنند تا بتوانند بهترین عملکرد را بر روی پوست افراد نمایش بدهند. این مارک ها از بهترین و با کیفیت ترین برند هایی هستند که بیشترین میزان مصرف را در بازار های ایرانی دارند. کلینیک نیوشا نیز از مراکز معتبری می باشد که از بوتاکس های نام برده استفاده می شود.

بوتاکس

هر چند وقت یکبار باید تزریق بوتاکس انجام شود؟

مطمئنا از دانستن زمان ماندگاری بوتاکس تعجب خواهید کرد. اکثر مردم اثرات تزریق بوتاکس را سه تا چهار ماه مشاهده می کنند البته این نکته نیز مهم است که عوامل مختلفی در کوتاه و یا بلند کردن این مدت زمان تاثیر خواهند داشت.مورد اول سن شما می باشد. افراد پیر به خاطر داشتن میزان کمتری از ارتعاشات عضلانی و توده ی عضله، زمان کوتاه تری اثرات تزریق را مشاهده خواهند کرد. در مورد افراد جوان تر بسته به عضلات صورت آن ها و ساختار صورت ممکن است مدت زمان طولانی تری اثرات تزریق بوتاکس به جای بماند. مورد بعدی توجه به رژیم غذایی می باشد. سیگار کشیدن نیز می تواند یک عامل موثر به شمار برود. همچنین اگر شما مراقبت های کاملی از پوست خود انجام دهید برای نمونه از کرم های پوششی استفاده نمایید مطمئنا اثرات طولانی مدت تری خواهید دید.

نکته بعدی که باعث می شود تاثیر تزریق بوتاکس شما پایدار بماند، لزوم استفاده ی مجدد از آن می باشد. این موضوع در افراد مختلف متفاوت می باشد. برخی از افراد واکنش های مقاومتی نشان داده و برخی دیگر نیز واکنشی شبیه به مواد مخدر در افراد به وجود می آورند که نیاز است هر چند مدت یکبار برای تزریق مجدد بوتاکس اقدام نمایند.پزشکان در رابطه با اینکه کدام یک از موارد بالا می تواند تاثیر بیشتری بگذارد اختلاف نظر دارند. به هر حال توصیه این است که محل تزریق مجدد نباید در همان محل تزریق قبلی باشد که کمتر از سه ماه از آن گذشته است.همانند هر نوع تزریقی، تزریق بوتاکس نیز باعث ایجاد مقاومت در بدن می شود به این صورت که بدن شروع به تولید آنتی بادی برای مقابله می کند همین امر باعث می شود که اثر بوتاکس کاهش یافته یا باعث ایجاد حساسیت به دارو در بدن شود. بنابراین لازم است تا برای اثر گذاری بیشتر، دوز مصرفی بالاتر برود که همین امر خطرات تولید آنتی بادی ها و حساسیت را افزایش می دهد.

عوارض جانبی تزریق بوتاکس

عوارض جانبی احتمالی پس از تزریق می تواند ایجاد درد در محل تزریق، عفونت، التهاب، تورم، قرمزی، خونریزی و کبودی باشد. برخی از این علائم ممکن است به گونه ای واکنش های آلرژیتیک باشند. برخی دیگر از علائم بروز آلرژی در تزریق بوتاکس می تواند خس خس، آسم، قرمزی چشم، سرگیجه و تاری دید باشد. در صورت بروز هر یک از این علائم سریعا آن را با پزشک خود در جریان بگذارید مخصوصا در مواردی که دچار تنگی نفس، احساس ضعف و سرگیجه شده اید.ممکن است درباره سایر عوارض جانبی نظیر بی حسی، افتادگی پلک ها، اسپاسم عضلانی و همچنین تکان خوردن و حرکت ماده در زیر پوست نیز شنیده باشید. بی حسی در واقع نمی تواند ارتباطی با تزریق داشته باشد زیرا بوتاکس تاثیری در بیهوشی ندارد. برای همین ناتوانی در تکان دادن عضلات و بی حسی مسئله دیگری می باشد. همچنین نکته ی دیگر این است که اسپاسم عضلانی در محلی که تزریق بوتاکس رخ داده است اتفاق نمی افتد و در مقابل اثر بوتاکس در جهت کاهش اسپاسم عضلانی بسیار موثر می باشد. همچنین باید توجه داشته باشید که در تزریق بوتاکس ممکن است حرکت مواد رخ بدهد و در محلی دورتر از محل تزریق اثر گذاری خود را نشان دهند. برای نمونه اگر تزریق بوتاکس شما بر روی قسمت پیشانی نزدیک به ابروها یا بالاتر از پلک ها باشد ممکن است تاثیرات آن را در مناطق اطراف نیز ببینید و باعث شود صورت شما موقتا خسته به نظر برسد.

لزوم مشورت با پزشک در تزریق بوتاکس

همیشه استفاده از مشورت یک پزشک خوب می تواند در این امر موثر باشد. یک پزشک ماهر می تواند در مکان هایی تزریق بوتاکس را انجام دهد که از عوارض جانبی آن جلوگیری شود. همچنین یک میزان کم از بوتاکس با غلظت بالا تمایل کمتری به پخش شدن بر خلاف مقدار زیاد بوتاکس در حالت رقیق دارد.همین موضوع باعث می شود تا لزوم بهره گیری از یک شخص ماهر در تزریق نمود بیشتری پیدا نماید. همچنین به خاطر داشته باشید که پزشک شما بهترین شخص برای پرسیدن سوال هایتان می باشد. وی می تواند بهترین راهنمایی ها را در جهت مقابله با عوارض جانبی بوتاکس ارائه دهد.

چگونه از اثرات جانبی تزریق بوتاکس جلوگیری کنید؟

تمام عوارض جانبی ممکن در تزریق بوتاکس در بالا به صورت کامل ارائه گردید. بسیار نادر است اگر کسی به همه آن ها واکنش نشان دهد و تجربه ی همه آن ها را داشته باشد. در ادامه شش راه خوب به شما ارائه خواهیم کرد تا بتوانید از اثرات تزریق بوتاکس دوری کنید و یا آن ها را به حداقل برسانید.

راه اول

همان طور که کمی قبل تر اشاره نمودیم، بهترین راه این است که از یک متخصص برای تزریق بوتاکس استفاده نمایید. برای نمونه یک آرایشگر در یک سالن زیبایی نمی تواند تبدیل به یک شخص متبحر در تزریق بوتاکس شود. همچنین وی مطمئنا دارای لوازم اولیه اورژانسی نیز نخواهد بود و از دانش پزشکی نیز برخوردار نیست تا در صورت بروز هرگونه مشکلی سریعا اقدامات اورژانسی لازم را انجام دهد. برخی از افراد سودجو نیز به جای بوتاکس از مواد دیگری استفاده می کنند که مطمئنا نمی تواند تاثیر درستی داشته باشد و در بیشتر شرایط نیز برای سلامتی مضر خواهد بود.

راه دوم

نکته ی مهم دیگر این است که هر گونه مشکلی که دارید را با پزشک خود قبل از تزریق بوتاکس در میان بگذارید. برای نمونه اگر به داروی خاصی آلرژی دارید و یا دچار مشکلات قلبی یا تنفسی هستید حتما به پزشک خود گزارش دهید. هر گونه نقص در سیستم ایمنی بدن می تواند برای شما خطرناک باشد.

راه سوم

در مورد هر گونه رژیم غذایی خاص یا مکمل های غذایی که مصرف می کنید به پزشک بگویید. استفاده از داروی خاص، ویتامین و یا برخی مواد گیاهی خاص نیز می تواند در روند تزریق بوتاکس تاثیر داشته باشد پس هیچ چیزی را ناگفته نگذارید. وضعیت سلامتی فعلی شما نیز بسیار مهم می باشد برای نمونه اگر سرما خورده اید یا مشکلاتی در خوابیدن دارید بایستی مراتب را به پزشک اطلاع دهید.

راه چهارم

به توصیه های پزشک معالجتان عمل نمایید. پزشک شما با توجه به چیزهایی که شما درباره وضعیت سلامتی تان خواهید گفت مراقب های قبل و بعد از تزریق بوتاکس را برای شما تجویز خواهد کرد پس بهتر است تمام آن ها را بدون کم و کاست انجام دهید تا در روند درمان مشکلی ایجاد نشود.

راه پنجم

به پزشک خود درباره تمام تغییراتی که بعد از تزریق بوتاکس در بدن تان اتفاق افتاده است گزارش دهید. به وی بگویید که دچار کدام یک از عوارض جانبی شده اید مخصوصا آن هایی که بیشتر موجب اذیت شما شده اند و یا در مدت زمان طولانی از بین نرفته اند.

راه ششم

از انجام بوتاکس در هر مکانی خودداری نمایید. برای نمونه اگر به جمع دوستان خود بپیوندید که در منزل در حال تزریق بوتاکس می باشد. به هیچ عنوان این کار نمی تواند عواقب خوبی به دنبال داشته باشد. شما باید عمل تزریق بوتاکس را در یک مرکز پزشکی مجهز انجام دهید تا در صورت بروز هر گونه مشکلی سریعا مورد درمان قرار بگیرید. همچنین ممکن است خطرات مربوط به این گونه دورهمی های بوتاکسی در همان روز اول مشخص نشود. اگر می خواهید کنار دوستان خود یک دورهمی بوتاکسی داشته باشید می توانید این کار را در مطب پزشک انجام دهید البته باز هم این امکان وجود دارد که پزشک شما در زمان انجام بوتاکس گروهی تمرکز لازم را نداشته باشد.

هزینه تزریق بوتاکس

هزینه انجام بوتاکس از یک مکان به مکان دیگر متفاوت می باشد. برای همین نیاز است تا از پزشک خود ریز هزینه های مربوطه را دریافت نمایید. همچنین هزینه تزریق بوتاکس بسته به واحد بوتاکسی است که مصرف می شود معمولا در یک بار بوتاکس معمولی چیزی در حدود صد واحد مصرف می شود. همچنین بخش دیگری که هزینه تزریق بوتاکس تاثیر دارد محل تزریق می باشد برای نمونه هزینه تزریق در بخش میانی ابرو ها با تزریق در سایر نقاط مخصوصا در کاربرد های درمانی این ماده بسیار متفاوت می باشد.

تزریق بوتاکس در گیشا

یکی از رایج ترین و بهترین روش های جلوگیری و حتی درمان چین و چروک پوست در سنین مختلف، تزریق بوتاکس است. این روش به دلیل اثر گذاری سریع و طولانی مدتی که دارد، جزء بهترین روش های جوانسازی و بهبود وضعیت پوست محسوب می شود. این روش سال هاست در اقصی نقاط دنیا و حتی در ایران به دلیل اثر گذاری بسیار مطلوبی که دارد، انجام می شود. برخی افراد تصور می کنند انجام این روش صرفا برای افراد مسن پیشنهاد می شود. در صورتی که با تزریق بوتاکس از ۲۰ سالگی به بعد تا حد قابل توجهی می توان از بروز چین و چروک در کلیه نقاط صورت جلوگیری کرد.کلینیک زیبایی نیوشا با کادری حرفه ای یکی از مراکز تخصصی تزریق بوتاکس در گیشا می باشد. در صورتی که قصد تزریق بوتاکس را دارید، اما برای انجام آن تردید می کنید، ما در کلینیک زیبایی نیوشا پاسخگوی سوالات شما و آماده ارائه ی مشاوره ی رایگان هستیم.

بهترین کلینیک تزریق بوتاکس در گیشا

گیشا یکی از مناطق شناخته شده در تهران می باشد که هم وسعت زیادی دارد و هم مراکز درمانی متعددی در آن منطقه فعالیت می کنند که سابقه و قدمت زیادی دارند، کلینیک زیبایی نیوشا یکی از معتبرترین و با سابقه ترین کلینیک های زیبایی می باشد که همواره در این منطقه واقع شده است، لازم به ذکر است که این مجموعه به عنوان بهترین کلینیک تزریق بوتاکس در گیشا شناخته می شود زیرا کادری در آن فعالیت می کند که همه باتجربه هستند و تخصص لازم و کامل دارند و البته ناگفته نماند که این مرکز به صورت شبانه روزی فعالیت می کند تا بتواند همیشه آماده خدمت رسانی به شما باشد و نیاز شما را پوشش بدهد. در این مجموعه از بهترین و با کیفیت ترین بوتاکس های موجود در بازارها استفاده می کنند و اصولا هر نوع خطوط و چین و چروکی را پشتیبانی می کنند و درمان می نمایند.

این کلینیک زیبایی انواع خدمات مخصوص زیبایی را به مشتریان و بیماران خود ارائه می دهد تا همه بتوانند با هر نوع مشکلی به راحتی به سراغ این مرکز بروند و به بخش مورد نیاز خود مراجعه کنند، باید بگوییم که بخش جوانسازی پوست این مرکز تمام تجهیزات پیشرفته و مدرن را دارا می باشد و البته پرسنلی هم دارد که همه تخصص زیبایی دارند و می دانند که برای هر پوست از چه نوع بوتاکسی استفاده کنند و چه میزان بوتاکس تزریق نمایند تا تمام خطوط پوست افراد را از بین ببرند و پوست آنها را جوان و زیبا کنند.

نتیجه گیری کلی

حال که تصمیم خود را برای تزریق بوتاکس گرفته اید، باید تمام شرایط و ضوابط آن را نیز پذیرفته باشید. تزریق بوتاکس توسط سازمان غذا و داروی آمریکا برای از بین بردن خطوط عمیق پوستی و همچنین چین و چروک های دور چشم و پیشانی مورد تایید می باشد. البته این موارد در بخش مصرف بوتاکس در موارد زیبایی می باشد. پس از تکمیل دوره تزریق خود اثر آن ممکن است تا چهار ماه باقی بماند و این امکان نیز وجود دارد که با داشتن تزریق اضافی بتوانبد بخش عمده ای از چین و چروک های پوستی خود را کاهش دهید. پس سعی کنید قبل از اقدام به تزریق بوتاکس تمام نکات مربوطه را بدانید و با تحقیق درست یک پزشک معالج خوب پیدا کنید. امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات کافی و کاملی را در اختیار افراد علاقه مند به استفاده از بوتاکس قرار داده باشیم.

منابع

https://www.healthline.com/health/botox#outlook

https://www.allaboutvision.com/cosmetic/botox.htm

https://www.drugs.com/botox.html

https://www.medicalnewstoday.com/articles/158647.php

نظرات مشتریان