آلوپسی که معمولا به آن طاسی سر یا کچلی گفته می­شود، مشکل ریزش مو از پوست سر و بدن می­باشد. این مشکل توسط افراد در سراسر جهان تجربه شده است. این مشکل برای هر دو جنسیت زن و مرد رخ می­دهد، اما شدت و الگوی ریزش مو متفاوت است. به هر حال، کلمه طاسی به طور کلی برای توصیف الگوی ریزش موی مردانه به کار می­رود که به طور خاص کمبود جزئی یا کامل مو بر روی پوست سر با رشد محدود یا بدون رشد مو می­باشد. این مشکل با پس­روی خط موی پیشانی، ریزش موی تیکه تیکه و منقطع، کم پشت شدن و نازک شدن مو مشخص می­شود.

شیوه زندگی ناسالم، عدم تعادل هورمونی، پیری، عوامل ارثی، مصرف استروئیدها و مصرف شدید انواع دیگر داروها، بیماری­ها، بارداری در بانوان، عدم رعایت بهداشت مو، بی­‌خوابی، کمبود تغذیه، تغییر آب و هوا، مسائل روانی، اختلالات وسواسی کندن مو، استرس روانی و فیزیولوژی از عواملی هستند که سبب ریزش مو می­گردند.

برخی دیگر از عوامل ریزش مو به کاهش گردش خون در پوست سر، کمبود مواد مغذی بدن و ناهماهنگی­های هورمونی مثل تولید بیش از حد DHT برمی­گردند. این مشکل مزمن مو با استفاده از دارو، درمان­های بالینی، تعویض مو و ترمیم مو قابل درمان است.

داروهای طبیعی و حفظ رژیم غذایی سالم نیز به این مسئله کمک می­کنند و گزینه مناسب­تری نسبت به داروهای شیمیایی هستند.

مزوتراپی در مورد نقش امکان پذیر آن در آلوپسی آندروژنتیک، تبلیغات گسترده­ای را در رسانه ها و اینترنت به دست آورده است. این روش، یک روش ترمیم موی غیر تهاجمی و بدون جراحی است که در جهان محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده است. با استفاده از مزوتراپی می­توان در کنار کاهش ریزش مو، به رشد موهای جدید نیز کمک کرد.

مزوتراپی برای رشد مو چیست؟

مزوتراپی یک روش درمانی جایگزین است که با کاهش ریزش مو، تقویت رشد مو و کند کردن الگوی طاسی مرد به درمان طاسی در مردان و پسران کمک می کند. به طور کلی، مزوتراپی یک روش بهبودی است که هدف اصلی آن جلوگیری از ریزش مو در آقایان و بانوان و افزایش تراکم تشکیل مو است. این روش، یک روش با حداقل تهاجمی است که شامل تزریق مخلوط­های متغیر عصاره­های گیاهان طبیعی، داروهای هومیوپاتی، ویتامین­ها، آنزیم­ها، هورمون­ها و سایر مواد فعال زیستی در مقادیر میکروسکوپی است. این فرایندی است که پروتئین ها، ویتامین­ها و سایر مواد مغذی و فاکتورهای رشد را در پوست سر بیمارانی که از بیماری طاسی رنج می­برند را تنظیم می­کند. بدون شک مزوتراپی یک راه سریع برای ترمیم موهای از دست رفته با استفاده از برقراری تعادل هورمونی می­باشد. این کار برای کمک به تغذیه و آبرسانی پوست سر با استفاده از تزریق تقویت کننده­های مواد مغذی در پوست سر به وسیله سوزن­های تزریق انجام می­شود. مزوتراپی مواد مغذی مورد نیاز بدن هر فرد را با سوزن­های بسیار کوچکی با کمترین درد به زیر پوست میانی کف سر تزریق می­کند. این تزریق را پزشک پس از معاینه و تشخیص علت ریزش مو انجام می دهد. این روش همچنین باعث شروع سوخت و ساز سلولی، از بین بردن عفونت­ها و ترویج و تسریع در رشد مو، بهبود گردش خون در پوست سر و تقویت و احیای فولیکل­های مو برای کمک به ایجاد موهای متراکم، انبوه، قوی، بلند و سالم می­باشد. این یک درمان بالنسبه سریعتر نسبت به همتایان آن است چرا که با سرعت بخشیدن به رشد رشته­های جدید مو، ریزش مو را کاهش داده و رشد مو را افزایش می­دهد و با ترمیم تعادل هورمونی و خنثی کردن اثر هورمون دی هیدروتسترون در ناحیه طاسی سر، ریزش مو در مردان را کند می­کند.

مزوتراپی مو

 

تاریخچه مزوتراپی

دکتر میشل پیستور (۱۹۲۴-۲۰۰۳) پس از مواجهه با یک بیمار در روستای بری ات لو در سال ۱۹۵۲، بنیانگذار روش مزوتراپی شد. دکتر پیستور با یک کارگر که از حمله آسم رنج می برد، روبرو شده بود. وی با تجویز پروکائین بیمار را معالجه کرد. درمان اولیه با پروکائین تأثیر کمی در بیماری تنفسی کارگر داشت، اما در طی یک جلسه پیگیری، بیمار فاش کرد که پس از سالها ناشنوایی، وی دوباره قادر به شنیدن زنگ­های دهکده بود و به همین دلیل او به دنبال درمان با پروکائین رفت. سپس دکتر پیستور تصمیم گرفت که درمان پروکائین را مستقیماً در کنار گوش بیمار انجام دهد که این امر همچنان نتایج مثبتی را برای شنوایی کارگر ارائه داد. او سپس با همان روش، درمان­های مشابه را برای بیماران بعدی خود با هدف درمان بیماری آن­ها از نزدیکترین نقطه ممکن، شروع کرد. ادامه کار دکتر پیستور منجر به تأسیس انجمن مزوتراپی فرانسه در پاریس در سال ۱۹۶۴ شد و مزوتراپی به عنوان یک روش درمان رسمی توسط آکادمی پزشکی فرانسه شناخته شد. در سراسر اروپا، آمریکای جنوبی، ایالات متحده و آسیا، از مزوتراپی با موفقیت برای معالجه انواع شرایط ریزش مو استفاده شده است و امروزه تقریباً ۴۰،۰۰۰ پزشک در سراسر جهان این عمل را انجام می­دهند. زمانی که این درمان توسط پزشکان حرفه­ای انجام شود، روشی بسیار بی خطر و اساساً بدون درد است که بدون نیاز به بی حسی موضعی یا پانسمان بر روی پوست است.

مزوتراپی مو

مکانیسم مزوتراپی

تکنیک مزوتراپی برای رشد مجدد مو شامل تزریق مایع غنی از مواد مغذی در مزودرم (میان پوست) پوست سر است. مزودرم لایه­ای است که در زیر اپیدرم (روپوست) قرار دارد و به عنوان پیوندی بین لایه چربی­ها و بافت­های پوست می­باشد. این کار به کمک یک تزریق مزوتراپی مخصوص انجام می­شود که سوزنی استریل دارد و محلول را در پوست سر تزریق می­کند. طی آن دارو زیر لایه اپیدرمال پوست تزریق شده و به بافت های آسیب دیده می­رسد. سوراخ­ها سطحی بوده و دارو را به مزودرم که متشکل از میان پوست هست، می برند. در حین انجام درمان مزوتراپی، فرد باید صبور و آرام باشد چرا که نتایج درمان پس از ۲-۳ جلسه مشاهده می­شود. اساس ماده درمانی که در طول فرایند مزوتراپی تزریق می­شود بستگی به این دارد که چرا بیمار ریزش مو را تجربه می­کند. از آنجا که این ماده به طور کلی حاوی ویتامین­ها، مواد مغذی و سایر مواد سازگار با بافت می­باشد، مزوتراپی برای درمان ریزش مو، روشی امن محسوب می­شود و معمولاً عوارض جانبی و یا واکنش­های آلرژیک ندارد. بیمارانی که تحت عمل مزوتراپی برای رشد مجدد مو قرار گرفته­اند، حداقل درد و کمترین ناراحتی را تجربه می­کنند و انجام روش مزوتراپی برای مو یک راه حل آسان برای رهایی از مشکل مزمن طاسی است.

عمل شیمیایی و مکانیکی مزوتراپی

مزوتراپی از یک فرآیند دوگانه استفاده می­کند، که هم از تحریک شیمیایی و هم از تحریک مکانیکی منطقه آسیب دیده استفاده می­کند.

عمل مکانیکی: سوزنی که برای تجویز محلول استفاده می­شود، پرفوراسیون کوچک را در بافت آسیب دیده ایجاد می­کند و این عمل، روند بهبودی که در آن کلاژن و الاستین تولید می­شود را ایجاد می­کند.

عمل شیمیایی: عناصر فعالیکه از طریق تزریق میکروسکوپی وارد می­شوند، پاسخ مناسب را در پوست میانی ایچاد می­کنند. کیفیت محصول نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

راه حل­های شیمیایی مزوتراپی برای ریزش مو

برای درمان ریزش مو، یک محلول خاص که به لایه میان پوست تزریق می­شود حاوی ترکیبات فعال استیل تتراپپتید -۳ و بیوشانین A است که با یکدیگر برای تحریک رشد طبیعی مو عمل می­کنند. ترکیبات فعال موجود در محلول با اهداف بهبود گردش خون، خنثی کردن DHT بیش از حد، کاهش التهاب، تحریک تولید کلاژن و افزایش اندازه فولیکول برای متوقف کردن ریزش مو با یکدیگر عمل می­کنند.

مزایای ترکیبات فعال استیل تتراپپتید-۳:

رشد جدید مو را ترویج می­کند.

سطح DHT را تعدیل می­کند.

ماتریکس خارج سلولی و پروتئین­های اتصال دهنده را تحریک می­کند.

مواد فعال استفاده شده در این روش

فسفاتیدیل کولین: باعث تحریک رشد و تکثیر سلول­های اپیتلیال پیاز مو می­شود و دوره رشد موهای آندروژن را طولانی می­کند.

ماینوکسیدیل: گردش خون را افزایش می­دهد و با افزایش گردش خون، فولیکول­های مو را بهتر تغذیه می­کند و دوره رشد مو را افزایش می­دهد.

ریبوفلاوین (ویتامین B2): از سلامت مو، چشم، پوست، ناخن­ها و ماهیچه­ها محافظت می­کند.

سوپراکسید دیسموتاز: آنتی اکسیدان می­باشد و سیستم ایمنی بدن را بهبود می­بخشد.

آمینو اسیدها، روی، بیوتین و ….

مزایای روش مزوتراپی

مزوتراپی مزایای بسیاری دارد که باعث می­شود این درمان روز به روز محبوب تر شود. برخی از این مزایا به شرح زیر است:

این روش، یک روش کاملا ایمن و بدون خطر است.

عوارض جانبی مانند آلرژی و اثر متقابل دارو را به حداقل می­رساند و حساسیت­های دارویی به دنبال ندارد.

نیازی به استفاده از بیهوشی و یا بی حسی ندارد.

بهبودی سریع را تضمین می­کند و دوره بهبودی پس از عمل بسیار سریع است.

این روش تقریبا بدون درد و ناراحتی است؛ اما با این وجود، ممکن است به دلیل وجود فشار روی پوست سر، بیماران کمی احساس ناراحتی کنند. تقریباً در حدود ۹۰ تا ۹۲٪ از بیماران آلوپسی نتایج فوق العاده ای از مزوتراپی به دست آورده­اند و این بیماران در طول درمان هیچ شکایتی از هرگونه درد نداشته اند.

از روش­های دیگر درمان ریزش مو ارزان تر است.

این روش محدودیت سنی ندارد.

نیازی به مراقبت­های ویژه شدیدی پس از درمان ندارد.

مدت زمان درمان مزوتراپی چقدر است؟

روش درمانی ریزش مو ممکن است از بیمار به بیمار دیگر متفاوت باشد، اما معمولا هر جلسه بسته به اندازه ناحیه ای که نیاز به درمان دارد بین ۱۰ تا ۳۰ دقیقه طول می­کشد. در کل حداقل ۱۰ جلسه برای ایجاد شرایط مورد نیاز در پوست سر برای تحریک رشد مو لازم است که با یک دوره فشرده شروع می­شود و پس از آن امکان کاهش آن به سه ماه وجود دارد. به طور کلی، درمان یک بار در هفته به بیماران داده می­شود. هنگامی که بیمار شروع به مشاهده بهبودی می­کند، درمان­های کمتری انجام می­شود، مثلا درمان یک هفته در ماه انجام می­شود. مزوتراپی یک درمان ۴ ماهه است. بیشتر افراد بعد از اتمام درمان نتایج را مشاهده می کنند. در صورتی که بیمار در وسط دوره درمان را متوقف کند، نتیجه مطلوبی را دریافت نخواهد کرد.

بیماران به چه سرعت نتایج درمان را می­بینند؟

برخی از افراد می توانند در چند هفته اول درمان، نتایج مثبتی را تجربه کنند، اما زمان دیدن نتیجه درمان بسته به شدت ریزش مو و نحوه پاسخ فرد به درمان متفاوت است. بیماران باید انتظار داشته باشند که طی ۲-۳ ماه اول درمان نتایج قابل توجهی را مشاهده کنند، اما اثر کامل درمان ممکن است تا ۶ ماه طول بکشد.

اثربخشی مزوتراپی برای ترمیم مو

نشان داده شده است که مزوتراپی به همان اندازه و گاهی مؤثرتر از قرص های خوراکی برای ترمیم و جوان سازی مو است. درمان­های خوراکی ابتدا باید از دستگاه گوارش عبور کرده و توسط کبد قبل از رها شدن در جریان خون متابولیزه شوند. این فرایند هضم، میزان داروهایی که به ناحیه آسیب دیده می­رسند را به میزان قابل توجهی کاهش می­دهد. در مقابل، مزوتراپی قادر است دوز بسیار کمتری از درمان ریزش مو را مستقیماً به منطقه آسیب دیده تحویل دهد است و می­تواند بلافاصله جذب شود. این روش درمانی شگفت آور می­تواند از نیاز به جراحی های کاشت مو و سایر گزینه های گران قیمت و دردناک جلوگیری کند و همچنین می­تواند نیاز به پیوند مو را از بین ببرد، هر چند که مانند هر روش درمانی مهم است که به منظور حفظ بهترین و سریعترین نتایج، بیمار همچنین تمام تلاش خود را برای پشتیبانی از روند بهبودی با حفظ رژیم غذایی سالم، حذف تنقلات کم ارزش از رژیم غذایی و پیروی از یک برنامه ورزشی مناسب و رژیم تناسب اندام، انجام دهد.

بهترین کاندیدها برای انجام مزوتراپی

مزوتراپی مو تقریباً برای همه افراد مناسب است. این روش مناسب برای آقایان و بانوانی که با مشکلات ریزش موی آندروژنی سر و کار دارند می­باشد و در هر سنی اکثرا به افرادی که موهای نازک و ضعیفی دارند، پیشنهاد می­شود که درمان مزوتراپی را انجام دهند، با این حال به افراد سالم که هیچ­گونه مشکلی ندارند نیز می­توان این درمان را پیشنهاد کرد چرا که مراقبت شدید از مو و پوست سر، موجب بهبود کیفیت مو و جلوگیری از ریزش آن می­گردد.  کاندیدهای مناسب برای مزوتراپی در زیر آمده­اند:

افرادی که ریزش موی مزمن را تجربه کرده­اند.

افرادی که دچار ریزش موی پیش رونده شده­اند.

زنان یا مردانی که دچار ریزش موی تکه­ای شده­اند.

مواجه شدن با نازک شدن تدریجی مو در آقایان و خانم­ها.

افرادی که نسبت به ترکیب مواد استفاده در این روش حساسیت ندارند.

کودکان مجوز استفاده از این روش را ندارند.

این درمان، مانند سایر روش­ها برای زنان باردار و زنانی که در دوران شیردهی قرار دارند، مجاز نیست.

افراد مبتلا به بیماری خود ایمن، دیابت، هموفیلی و مبتلایان به تبخال فعال، التهاب­های پوستی و سایر بیماری­های عفونی پوستی نیز مجوز استفاده از این درمان را ندارند.

مزوتراپی مو

از مزوتراپی مو چه می­توان دریافت؟

ابتدا سرم باعث تقویت سلامتی فولیکول­های مو شده و پتانسیل بقای آن­ها را افزایش می­دهد. سرم همچنین باعث تحریک کلاژن و افزایش اندازه فولیکول می شود. دوم، گردش خون در ناحیه موی نازک شده را بهبود می­بخشد و باعث می­شود موهای بیمار از تغذیه کافی برخوردار شوند. به تدریج به افراد در جلوگیری از ریزش مو و بازیابی مجدد مو کمک می­کند. در درمان طاسی، یک متخصص محلول محاسبه شده از ترکیبات زنده کننده را مستقیماً در ریشه موهای نازک شده تزریق می­کند. مزوتراپی هم برای آقایان و هم برای خانم­ها مناسب است.

به طور خلاصه درمان مزوتراپی می­تواند موارد زیر را ارائه دهد:

  • با تحریک رشد مو، به حجم مو اضافه می­کند و باعث پر بشت شدن موها می­گردد.
  • از ریختن زیاد و سریع مو، جلوگیری می­کند.
  • فولیکول ها را ترغیب می­کند تا به دوره مخصوص در سیکل رشد مو که به وسیله نمو سلولهای پیاز مو مشخص می­شود، برسند.
  • جلوگیری از ریزش مو و درمان کم پشت شدن موها.
  • ترمیم موهای آسیب دیده و پیشگیری از پیری زود رس موها.
  • احیا و تقویت فولیکول­های مو.
  • هیدراسیون پوست سر.
  • تغذیه فولیکول­های مو و پوست.
  • مو را تقویت می­کند و درخشش از دست رفته را بازیابی می­کند.

اقدامات احتیاطی بعد از کاشت مو

درمان­ها تقریباً بدون درد است و واکنش های آلرژیک پس از درمان، به ندرت اتفاق می­افتد. بلافاصله پس از درمان، افراد می­توانند به فعالیت­های روزانه خود بازگردند، اما توصیه نمی­شود که بیماران پس از عمل، در معرض آفتاب قرار بگیرند یا به سونا و حمام آفتاب بروند. همچنین توصیه نمی­شود موهای خود را بشویند یا الکل بنوشند.

برای مشاهده بهترین و سریعترین نتایج مزوتراپی برای رشد مجدد مو، بیمار باید رژیم غذایی سالم خود را حفظ کرده، مصرف مواد غذایی بی­ارزش مانند چیپس و پفک و سموم غذایی را ترک کند و یک رژیم تناسب اندام و برنامه ورزشی منظم را دنبال کند.

رعایت دستورالعمل­های پزشکی که توسط پزشک توصیه شده است و همچنین مصرف منظم داروهای توصیه شده به روند بهبودی سریع کمک می­کند.

اجتناب کردن از انجام کارهای سنگین و همچنین انجام ندادن ورزش­های سنگین تا دو ماه پس از درمان ضروری است.

در روز عمل، دوری از استرس بسیار حائز اهمیت است. شستشوی مو بعد از روز سوم عمل باید با استفاده از شامپوی توصیه شده توسط پزشک انجام شود و سپس به مدت ۱۰ روز به صورت روزانه انجام گردد.

باید مقدار کمی شامپو بر روی منطقه­ای که کاشت انجام شده قرار گیرد و بایستی به مدت ۲۰ دقیقه بدون آوردن فشار بر روی آن منطقه بماند تا توسط پوست سر جذب شود.

در دوره مزوتراپی از رنگ کردن موها و استفاده از مواد شیمیایی مانند حالت دهنده­های مو و غیره خودداری شود.

در روزهای بعد از انجام مزوتراپی، در صورت امکان هر روز برای چند دقیقه سر بیمار و محل تزریق محلول با نوک انگشتان به آرامی ماساژ داده شود.

عوارض جانبی و خطرات مزوتراپی

هیچ عارضه جانبی دائمی یا طولانی مدت در مزوتراپی برای درمان ریزش مو دخیل نیست. شایع ترین عوارض جانبی آن عبارتند از:

کبودی؛ که عموما بعد از یک هفته بهبود می­یابد.

درد در ناحیه پوست سر که عموماً بعد از ۲۴ تا ۴۸ ساعت از بین می­رود.

نتیجه­ گیری

مزوتراپی مو یک روش تزریق غیر جراحی و نسبتاً بدون درد است. علی رغم اینکه شواهد علمی بسیار اندکی در مورد استفاده گسترده آن وجود دارد، اما زمینه مزوتراپی مو طی چند سال گذشته بسیار زیاد شده است و به یک روش رایج در پزشکی آرایشی تبدیل شده است. استفاده از آن در طب آرایشی برای از بین بردن ریزش مو رواج پیدا کرده است. برای اطمینان از یک نتیجه مناسب در این زمینه زیبایی و آرایشی، استفاده از مواد مناسب و روش صحیح تزریق بسیار مهم است. هیچ عوارض جانبی طولانی مدت در هزاران بیمار دیده نشده است.

[۱]   https://www.hairguard.com/mesotherapy-benefits/

[۲]   https://www.mediest.cz/en/89-clanek-hair-mesotherapy

[۳]   https://jaipurskincity.com/hair-care/mesotherapy-for-hair-advantages-side-effects/

[۴]  https://www.almeka.in/mesotherapy-for-hair-loss-problem/

 [۵] https://www.mbc.rs/en/mesotherapy-hair