آیا شما شیو و وکس را برای رسیدن به پایی براق امتحان کرده‌اید؟ آیا این مراحل وقت بیشتری از شما در حمام می‌گیرد؟ حال اگر شما از پروسه‌ی وکس یا شیو کردن موهای پای خود راضی نیستید، لیزر پا می‌تواند موردی لایق تأمل باشد. دیگر نگران موهای زیرپوستی و زبر خود نباشید.

لیزر پا یکی از پرطرفدارترین انتخاب‌هایی است که امریکا درزمینه‌ی زیبایی به آن می‌پردازد. لیزر پرتوهای متمرکزشده‌ی نور را به فولیکول‌های مو تابانده و رنگ‌دانه‌های مو این نور را جذب می‌کنند.  این پروسه باعث از بین رفتن موها می‌شود.

چرا لیزر پا؟

لیزر پا، موهای ناخواسته‌ی بدن را از بین می‌برد. قاعده‌ی پایه‌ی آن این است که رنگ‌دانه مو، ۹ رنگ‌دانه پوست، باید نور را جذب کنند. لیزر در حین اینکه به پوست آسیبی نمی‌رساند باید به فولیکول‌های مو آسیب برساند. تضاد بین رنگ مو و پوست، پوست روشن و موی تیره، بهترین نتیجه را به ارمغان می‌آورد.

نکات مثبت لیزر پا

  1. دقت: لیزر درحالی‌که موهای تیره و درشت پا را از بین می‌برد، به پوست آسیبی نمی‌رساند.
  2. سرعت: هر ضربه‌ی لیزر کسری از ثانیه طول کشیده و می‌تواند موهای زیادی را همزمان از بین ببرد لیزر پاها ممکن است تا یک ساعت طول بکشد.
  3. قابل پیش‌بینی بودن: بیشتر مراجعه‌کنندگان  طی۴ تا ۶ جلسه با فاصله‌های زمانی ۴ هفته‌ای، کاهش ۷۰ تا ۸۰ درصدی رشد موهای پای خود را مشاهده می‌کنند.

نکات منفی لیزر پا

مواردی از اثرات جانبی هستند که می‌توانند بعد از لیزر پا رخ دهند. بیشتر این اثرات جزئی و گذرا هستند. در صورت ماندگاری این اثرات باید به متخصص پوست خود مراجعه کنید.

  • قرمزی و سوزش: لیزر فولیکول موها را از بین می‌برد. بدن به این اتفاق واکنش نشان داده، و بسیاری از افراد بعد از لیزر با سوزش و قرمزی ناحیه‌ی لیزر شده مواجه می‌شوند. ممکن است پوست خارش و یا مقداری ورم کند. این اثرات معمولاً کوتاه‌مدت هستند. سوزش باید بعد از واکنش اولیه، حدوداً چند ساعت بعد از درمان، از بین برود.
  • پوسته‌پوسته شدن: بعضی افراد ممکن است در ناحیه‌ی پا دچار پوسته‌پوسته‌شدگی شوند. این یک اثر جزئی است اما می‌تواند مشکل‌ساز شده و منتهی به زخم شدن شود. با مواظبت از محل درمان شده بعد از لیزر، فرد می‌تواند از ماندگاری هر اثری جلوگیری کند.
  • تغییر در رنگ پوست: گاهی افراد متوجه تغییر رنگ جزئی در محل لیزر شده می‌شوند. این محل می‌تواند کمی روشن‌تر یا کمی تیره‌تر شود. افراد با رنگ پوست سفید معمولاً تغییر رنگ‌دانه‌ها به رنگ‌های تیره و افراد با پوست تیره تغییر رنگ‌دانه‌ها به رنگ‌های روشن‌تر را تجربه می‌کنند. این تغییرات با گذشت زمان به حالت اولیه‌ی خود باز‌می‌گردند.
  • آسیب به چشم: پروسه‌ی لیزر پا به کمک لیزرهای بسیار قوی انجام می‌شود. این به این معنی است که لیزر می‌تواند به چشم آسیب برساند.
  • عفونت پوست: آسیب رساندن به فولیکول مو به‌وسیله‌ی لیزر می‌تواند ریسک عفونت پوستی را بالا ببرد. باید به پا ، مانند یک زخم تا زمانی که التیام یابد رسیدگی شود. فرد باید در صورت هرگونه نشانه‌ی عفونت به متخصص پوست خود مراجعه کند. و در آخر فرد نباید از کرم‌های انتی‌بیوتیک بدون نسخه، برای مناطق وسیع از پوست، در صورت به وجود آمدن عفونت استفاده کند.

چگونه برای لیزر پا آماده شویم

قبل از مراجعه در مورد کلینیک‌ها و متخصصان آن تحقیق کنید. این دوره‌ی درمان می‌تواند خرج قابل‌توجهی داشته باشد پس می‌توانید با بیمه‌ی خود سا پورت پروسه‌های زیبایی را چک کنید.

مواظبت از پوست از مهم‌ترین کارها است. شش هفته قبل از شروع درمان از کندن پوست، واکس، شیو و یا هرگونه از بین بردن موی ناحیه‌ی پا خودداری کنید. در طول پروسه‌ی لیزر پا سعی کنید تا در معرض آفتاب قرار نگیرید در غیراین‌صورت تأثیر لیزر کمتر شده و پروسه پیچیده‌تر می‌شود.

از انجایی که فولیکول‌های مو مراحل رشد مختلفی دارند،شما هر ۸ یا ۱۰ هفته باید به کلینیک مراجعه کنید تا موهای پای خود را در هریک از مراحل رشد از بین ببرید.هر جلسه معمولا ۲۰ تا ۲۵ دقیقه طول می کشد.