میکرونیدلینگ یک روش آرایشی است که برای درمان مشکلات پوستی از طریق تولید کلاژن استفاده می‌شود. هدف از این نوع درمان، تولید کلاژن و بافت پوستی جدید است که پوستی صاف‌تر، سفت‌تر و با رنگ بهتر را به وجود می‌آورد. این روش بیش‌تر روی پوست صورت اجرا می‌شود و امکان دارد جای زخم‌های مختلف، چین و چروک و منافذ بزرگ را درمان کند.

همچنین در برخی موارد برای درمان‌های ضد پیری مانند جراحی پلک و لکه‌های آفتاب نیز استفاده می‌شود. این روش، علی‌رغم نقشی که کلاژن در رشد مو دارد، برای ریزش مو مؤثر نیست.

اگر از سلامتی خوبی برخوردار هستید و فقط مشکلاتی در پوست صورتتان دارید که با درمان‌های خانگی یا انواع دیگر روش‌های پوستی مانند لایه‌برداری رفع نشده‌اند، ممکن است این روش برای شما ایده‌آل باشد.

این روش همچنین ممکن است آخرین اقدام برای رفع مشکلات پوستی قبل از اقدام به جراحی زیبایی باشد.

میکرونیدلینگ چگونه کار می‌کند؟

میکرونیدلینگ با تشویق پوست برای ایجاد کلاژن بیش‌تر کار می‌کند. به این صورت که با خراشیدن پوست باعث صدمه جزئی به پوست می‌شود و پوست با ساختن بافت جدید غنی از کلاژن، به این آسیب پاسخ می‌دهد.
این بافت جدید پوست، به نوبه خود، حتی از نظر رنگ و بافت یکنواخت‌تر است.

این امری طبیعی است که پوست با افزایش سن یا آسیب دیدگی، کلاژن از دست بدهد. با ترغیب پوست برای ساختن بافت جدید، ممکن است کلاژن بیش‌تری نیز تولید شود تا پوست را سفت‌تر کند.

ایمنی میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ عمل پرخطری نیست و  نیاز به جراحی خاصی ندارد.
این روش زیباسازی پوست برای اکثر افرادی که کاملاً سالم هستند، روش ایمنی به شمار می‌آید.
اما برای افرادی که از داروهای خاص برای جوش و آکنه استفاده می‌کنند یا برای زنانی که باردار هستند، بی‌خطر نیست.
شما تا چند روز بعد از عمل، قرمزی پوست و سوزش جزئی را تجربه خواهید کرد.

پروسه میکرونیدلینگ چقدر طول می‌کشد؟

در طول عمل، پزشک شما با یک ابزار قلم مانند، خراش‌های کوچکی را زیر پوست شما ایجاد می‌کند. خراش‌ها به اندازه‌ای کوچک هستند که احتمالاً بعد از انجام عمل متوجه آنها نخواهید شد. پزشک شما ابزار را به طور یکنواخت در سراسر پوست شما جابجا می‌کند تا پوست جدیدی که باعث جوانسازی خواهد شد نیز، یکدست شود.

قبل از شروع کار، پزشک شما برای کاهش احتمال درد از بی‌حسی موضعی استفاده خواهد کرد. این امر حدود یک ساعت قبل از شروع درمان انجام می‌شود.

پزشک شما ممکن است از سرم یا داروی آرام‌بخش استفاده کند. درمجموع، انتظار می‌رود حداقل برای چند ساعت در مطب باشید.

برای انجام این روش زیباسازی پوست، باید به متخصص پوست، جراح پلاستیک یا جراح زیبایی مراجعه کنید. در برخی کلینیک‌ها، متخصص آرایشگری نیز می‌تواند در صورت نظارت پزشک این معالجه را انجام دهد.
برای حصول بهترین نتیجه ممکن است نیاز باشد تا حداقل چهار بار یا بیش‌تر معالجه تکرار شود.

هزینه میکرونیدلینگ چقدر است؟

هزینه‌های کلی به اندازه منطقه‌ای از پوست که روی آن کار می‌شود، بستگی دارد.
از آنجا که میکرونیدلینگ یک روش زیبایی محسوب می‌شود ، تحت پوشش بیمه نمی‌باشد. ممکن است پزشک شما با تهیه یک برنامه پرداخت هزینه به صورت اقساطی، بتواند برای پرداخت هزینه درمان، به شما کمک کند.
اگر قبل از انجام معالجه، مجموع هزینه‌های درمان را در نظر بگیرید، از صورتحساب درمان خود تعجب نخواهید کرد.

تاثیر میکرونیدلینگ

این روش برای درمان جای زخم‌های جزئی حاصل از آکنه، زخم و پیری مؤثر است و به احتمال زیاد پس از معالجه پوست شما روشن‌تر و سفت‌تر خواهد شد. نتایج ایده آل در این روش پس از چندین جلسه درمان به دست می‌آید. این روش از درامارولرهایی که در خانه استفاده می‌شوند، بسیار مؤثرتر است. مزایایی که میکرونیدلینگ به همراه دارد شامل موارد زیر است:

  • بهبود بافت پوست
  • بازیابی خاصیت ارتجاعی
  • محو شدن خطوط چروک
  • افزایش سفتی پوست
  • کاهش جای زخم

چه مناطقی از پوست برای میکرونیدلینگ مناسب است؟

این درمان بیش‌تر روی پوست صورت استفاده می‌شود، مناطقی از پوست که مشکلات زیر را دارند:

  • جای جوش
  • لکه‌های سنی (که به آن لکه‌های خورشید نیز می‌گویند)
  • خطوط ریز و چین‌و‌چروک
  • منافذ بزرگ
  • انواع دیگر زخم‌ها که منشا مشخص بی‌خطری دارند
  • نواحی ترک‌دار
  • قسمت‌هایی که رنگ ناهموار دارند

علاوه بر مشکلات  صورت، گاهی اوقات میکرونیدلینگ برای درمان ترک‌های پوستی دیگر قسمت‌های بدن استفاده می‌شود. یک مرکز تحقیقاتی معتبر دریافته است که میکرونیدلینگ در هنگام ترکیب با پرکنندهها برای ترک‌های پوستی ران و ناحیه شکم مؤثر است.

زخم‌های قسمت‌های بدن نیز ممکن است با این روش درمان شود. با این حال، میکرونیدلینگ در درجه اول روی صورت استفاده می‌شود.

آیا میکرونیدلینگ خطرات یا عوارض جانبی دارد؟

مانند همه روش‌های آرایشی، میکرونیدلینگ نیز بدون خطر نیست. شایع‌ترین عارضه جانبی آن، سوزش جزئی پوست بلافاصله پس از انجام درمان است. ممکن است برای چند روز قرمزی روی پوست خود مشاهده کنید. همچنین برخی از دستگاه‌ها خطرات دیگری نیز دربر دارند، آن‌هایی که از برق یا گرما استفاده می‌کنند احتمال سوختگی را افزایش می‌دهند. در صورت مشاهده عوارض جانبی شدید مانند موارد زیر با پزشک خود تماس بگیرید:

  • خون‌ریزی: خون‌ریزی واکنشی شایعی در این روش نیست، اما ممکن است بعد از یک درمان عمیق رخ دهد. همچنین احتمال خون‌ریزی برای افرادی که اختلالات خون‌ریزی دارند و یا داروهای رقیق کننده خون مصرف می‌کنند، بیش‌تر است. مهم است که قبل از دریافت این روش درمانی این موارد را به پزشک اطلاع دهید.
  • کبودی
  • عفونت
  • لایه برداری
  • تغییر رنگدانه‌های پوستی
  • واکنش به داروهای موضعی که در طول درمان استفاده می‌شود

چه کسانی کاندید مناسبی برای میکرونیدلینگ نیستند؟

  • زنان باردار
  • کسانی که دارای برخی بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس یا اگزما هستند
  • کسانی که زخم‌های باز دارد
  • افرادی که اخیراً پرتودرمانی انجام داده‌اند
  • کسانی که سابقه زخم‌های پوستی دارند

پس از میکرونیدلینگ چه انتظاری باید داشت؟

میکرونیدلینگ مانند جراحی پلاستیک پرخطر نیست، بنابراین زمان بهبودی بسیار کوتاه است. طبق گفته محققین اکثر مردم کم‌ترین میزان آسیب را می‌بینند یا اصلا هیچ آسیبی به پوست آنها وارد نمی‌شود.

  • ممکن است طی چند روز اول بعد از عمل، دچار سوزش و قرمزی پوست شوید. این یک واکنش طبیعی به صدمات کوچک ناشی از، خراش‌های سوزن روی پوست شما است.
  • اگر راحت هستید می‌توانید بعد از عمل به محل کار یا مدرسه برگردید. برخی از افراد در چند روز اول برای از بین رفتن قرمزی پوست، آرایش می‌کنند.
  • ·           پوست شما نسبت به خورشید حساس‌تر خواهد شد، بنابراین استفاده از ضد آفتاب مناسب یک ضرورت است.
  • پس از میکرونیدلینگ، پوست شما سریع شروع به ترمیم می‌کند تا بافت جدید ایجاد شود. از نظر تئوری، باید نتایج را طی چند هفته مشاهده کنید.

برای حفظ نتایج درمان خود، به چندین جلسه معالجه نیاز دارید و شاید به سایر درمان‌های مکمل نیاز داشته باشید. پزشک متخصص بر اساس اهداف فردی شما، بهترین برنامه درمانی را به شما توصیه خواهد کرد.

آماده سازی برای میکرونیدلینگ

قبل از عمل، با پزشک خود در مورد راه‌هایی که می‌توانید انجام دهید تا بهترین نتیجه ممکن را بگیرید، صحبت کنید. ممکن است لازم باشد قبل از انجام این عمل، مصرف برخی از داروهای خاص مانند ایبوپروفن یا داروهای ضد آکنه را متوقف کنید.

همچنین احتمال دارد پزشک توصیه کند که قبل از اجرای روش میکرونیدلینگ، استفاده از رتینوئیدهای موضعی را نیز متوقف کنید. انجام این کار ممکن است خطر عوارض جانبی خاصی را کاهش دهد.

آیا میکرونیدلینگ به اسکارهای آکنه کمک می کند؟

از آنجا که این درمان تولید بافت کلاژن را تحریک می‌کند (که از قبل قوی‌تر و سفت‌تر است) می‌تواند ظاهر اسکار آکنه را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد.

چند دوره درمان نیاز دارید؟

این بستگی به وضعیت پوست شما و آنچه را که می‌خواهید با درمان به دست آورید بستگی دارد. درمان میکرونیدلینگ هر ۳-۶ ماه به طور معمول برای حفظ نتایج کافی است ، اما ممکن است افرادی که مایل به ایجاد کیفیت خاصی برای پوست خود هستند، به جلسات مکرر نیاز داشته باشند.

میکرونیدلینگ در مقابل درامارولر خانگی

میکرونیدلینگ یک روش حرفه‌ای است که فقط در مطب پزشکی دارای مجوز انجام می‌شود. برای صرفه جویی در هزینه، برخی از افراد به جای آن، درامارولر خانگی را انتخاب می‌کنند.

برخلاف میکرونیدلینگ حرفه‌ای، درامارولرها به هیچ وجه پوست را سوراخ نمی‌کنند.اگرچه ممکن است درامارولرها درد کم‌تری داشته باشند، اما مشکل اینجاست که شما با استفاده از آن‌ها به نتایج مشابه به میکرونیدلینگ، دست پیدا نخواهید کرد. سوراخ‌های ساخته شده در طول میکرونیدلینگ حرفه ای، به منظور القاء جوان سازی پوست طراحی شده‌اند.

طبق بررسی‌های انجام شده، دستگاه درامارولر، در بهترین حالت ممکن است منجر به روشن‌تر شدن پوست صورت ‌شود.

اگر به نتایج ماثرتری که تا طولانی مدت باقی بمانند، علاقه مند هستید، میکرونیدلینگ گزینه بهتری نسبت به درامارولر فروشگاهی است. اما اگر می‌خواهید نتایج موقت بگیرید، همان درامارولر خانگی را امتحان کنید.

کارهایی که باید پس از میکرونیدلینگ در خانه انجام دهید تا بهترین نتیجه را بگیرید

میکرونیدلینگ می‌تواند پوست شما را جوان و شاداب جلوه دهد. مانند هر روش آرایشی، رژیم غذایی، انتخاب شیوه زندگی و غیره، مواردی وجود دارد که می‌توانید با انجام آن‌ها به ماندگاری و سرعت بازسازی کمک کنید، برای این کار، این چهار مرحله را دنبال کنید.

  1. پوستتان را با ویتامین‌ها را مرطوب کنید؛ بلافاصله پس از میکرونیدلینگ زمانی است که پوست بیش‌ترین حساسیت را به محصولات مراقبتی پوست و مواد موضعی می‌دهد، به دلیل مسیری که سوزن ایجاد کرده است، پوست از حد طبیعی قابل نفوذ‌تر است. معمولاً ۱-۵ دقیقه اول پس از میکرونیدلینگ، فرصت عالی‌ای است که مواد مغذی را به لایه‌های پایین پوست منتقل کنید. شما می‌توانید مرطوب کننده‌های شامل ویتامین C و E بمالید، یا از کرم‌های مبتنی بر اسید هیالورونیک استفاده کنید؛ این مواد سرعت بازسازی سلولی را افزایش می‌دهند و از آسیب UV و آسیب ناشی از عوامل دیگر محیطی جلوگیری می‌کنند.
  2. انجام میکرونیدلینگ در شب؛ بدن شما هنگامی که می‌خوابید رشد می‌کند، همچنین مغز و سلول‌ها برای ترمیم بافت‌های قدیمی و آسیب دیده فعال می‌شوند.

با استفاده از میکرونیدلینگ درست قبل از خواب، تولید کلاژن حاصل در پوست شما به لطف این چرخه احیا کننده طبیعی، تقویت می‌شود. به علاوه، اگر دچار گرگرفتگی پوست شدید (که بعد از میکرونیدلینگ به دلیل تحریک گردش خون، رایج است) صورت شما در شب می‌تواند آن را تسکین دهد.

  • از ضد آفتاب استفاده کنید؛ ضد آفتاب بهترین محافظ پوست شماست، یکی از آن‌ها را با حداقل SPF 15+ انتخاب کنید و در صورت لزوم در طول روز و یا قبل از اینکه مدت طولانی در معرض UVA / UVB آفتاب قرار بگیرید، استفاده کنید.
  • لایه برداری کنید؛ لایه برداری پوست شما به افزایش گردش خون سلولی و بازسازی بافت کمک می‌کند. ترکیب رژیم لایه برداری با روال میکرونیدلینگ می‌تواند پتانسیل احیاکننده این درمان‌ها را تقویت کند. آزمایشات بالینی نشان می‌دهد که استفاده از تری کلرواستیک استیک (TCA)، که یک لایه بردار پوست است، همراه با میکرونیدلینگ، می‌تواند باعث کاهش بیش‌تر شود جای آکنه و سایر لکه‌های پوستی شود.

منابع:

منبع اصلی: https://www.healthline.com/health/microneedling

منابع دیگر: https://www.medicalnewstoday.com/articles/324138.php

https://www.caci.co.nz/microneedling
https://beautybio.com/blogs/skincare-blog/microneedling-aftercare-tips#targetText=Apply%20moisturizers%20with%20Vitamin%20C,Microneedle%20at%20night.