۶ روش موثر برای رهایی از ترک‌های پوستی

ترک‌های پوستی

ترک‌های پوستی (Stretch Marks) معمولاً به شکل خطوط موازی بر روی پوست ظاهر می‌شوند. این خطوط، رنگ متفاوتی با پوست دیگر نواحی داشته و به رنگ‌های گوناگونی از جمله بنفش، قرمز، طوسی و سفید دیده می‌شوند. اغلب ترک‌های پوستی ابتدا به رنگ قرمز یا بنفش بوده و سپس روشن‌تر و براق‌تر می‌شوند.

اگرچه عوامل ژنتیکی در پدید آمدن ترک‌های پوستی نقش مهمی دارند، اما اصلی‌ترین عامل بروز این خطوط، تغییر شکل ناگهانی پوست به شمار می‌رود. ترک‌های پوستی اغلب به علت کشش پوست در هنگام کاهش یا افرایش ناگهانی وزن در دوره بارداری، بلوغ و رژیم‌های سخت به وجود می‌آیند.

استرچ مارک هم در مردان و هم در زنان مشاهده می‌شوند، ولی در زنان شایع‌تر هستند. همچنین این خطوط معمولاً خطرناک نمی‌باشند و در صورت مشاهده آن‌ها در هر نقطه بدن، جای نگرانی نیست.

از بین بردن کامل ترک‌های ناشی از کشیدگی پوست کمی دشوار است، اما غیر ممکن نیست. در این مقاله به طور مفصل به بررسی برترین روش‌های درمان ترک‌های پوستی می‌پردازیم.

۱٫ویتامین A

معمولاً در مسائل مرتبط با پوست و زیبایی، از ویتامین A با نام رتینوئید یاد می‌شود. رتینوئید شکلی از ویتامین A بوده که در افزایش لطافت و شادابی پوست بسیار موثر می‌باشد. اگر توجه کرده باشید، در اغلب کرم‌های پر فروش بازار، رتینوئید به کار رفته است.

تحقیقات متخصصان در سال ۱۹۹۶ میلادی نشان داد که ویتامین A در محو کردن ترک‌های پوستی تاثیر بسزایی دارد، البته نحوه تاثیر و عملکرد آن هنوز به اثبات نرسیده است.

مصرف ویتامین A علاوه بر اینکه سلامت جسمی را بهبود می‌بخشد، پوست را نیز جوان‌تر نشان می‌دهد. این ویتامین و مشتقات آن به صورت موضعی و خوراکی در داروخانه‌ها عرضه می‌شوند، همچنین می‌توانید با در پیش گرفتن رژیم تغذیه‌ای مناسب، ویتامین A را روزانه به مقدار کافی دریافت کنید. برخی از خوراکی‌های دارای مقادیر بالای ویتامین A را ذکر می‌کنیم:

  • هویج
  • سیب زمینی
  • ماهی
  • پنیر
  • اسفناج
  • هنداونه
  • گریپ فروت
  • نارنگی
  • تخم مرغ
این مطلب را هم بخوانید  ضربه به سر بعد از کاشت مو باعث چه اتفاقی میشود؟

۲٫شکر

شکر یک لایه بردار طبیعی و در دسترس برای پوست محسوب می‌شود. لایه برداری یکی از روش‌های موثر در از بین بردن ترک‌های پوستی می‌باشد. برای ساخت اسکراب و لایه برداری آسان پوست با شکر، مراحل زیر را انجام دهید:

  • یک فنجان شکر را با ¼ فنجان روغن زیتون، نارگیل یا بادام مخلوط کنید.
  • کمی آبلیمو به ترکیب حاصل اضافه کنید.
  • اسکراب به دست آمده را به نواحی دارای ترک‌های پوستی بمالید.

این لایه برداری را چند بار در هفته تکرار کنید. فراموش نکنید که هر بار ۸ الی ۱۰ دقیقه این اسکراب را روی ناحیه مورد نظر ماساژ دهید.

۳٫آلوئه ورا

آلوئه ورای خالص علاوه بر آبرسانی و نرم کنندگی پوست، می‌تواند به عنوان ترمیم کننده پوست نیز عمل کند. گیاه آلوئه ورا با دارا بودن آنزیم‌های خاص، مواد معدنی و کلاژن، پوست را شاداب کرده و جای زخم و ترک‌های پوستی را از بین می‌برد.

می‌توانید با استفاده از گیاه آلوئه ورا در خانه، یک دستورالعمل ساده و ایده‌آل برای محو کردن ترک‌های پوستی داشته باشید. ابتدا گیاه آلوئه ورا را شکافته و سپس ژل خارج شده از آن را روی نواحی دارای ترک‌های پوستی بمالید. این ژل را حدود دو دقیقه روی پوست ماساژ دهید، همچنین لزومی به شستن ژل آلوئه ورا از روی پوست نیست. این عمل را روزی دو بار انجام دهید.

بعلاوه، برای دو برابر کردن اثر آلوئه ورا می‌توانید آن را با کپسول ویتامین E ترکیب کنید. ویتامین E به نرم کنندگی پوست و درمان اسکار زخم و لک شهرت دارد. از آنجایی که ترک پوست نوعی اسکار به شمار می‌رود، برای استفاده از آلوئه ورا به همراه ویتامین E، می‌توانید به روش زیر عمل کنید:

  • ¼ فنجان ژل خالص آلوئه ورا تهیه کنید.
  • ۱۰ عدد کپسول ویتامین E را باز کرده و مایع درون آن را با ژل آلوئه ورا ترکیب کنید.
  • ترکیب به دست آمده را چند دقیقه روی ترک‌های پوستی ماساژ دهید.
این مطلب را هم بخوانید  پی آر پی صورت چیست؟

این عمل را به مدت یک ماه و روزی دو بار تکرار کنید. پس از استفاده از ژل آلوئه ورا به همراه ویتامین E پوست را بشویید.

۴٫هیالورونیک اسید

هیالورونیک اسید، به طور طبیعی در پوست موجود بوده و آن را به تولید کلاژن بیشتر تحریک می‌کند. کلاژن یکی از مهم‌ترین پروتئین‌های موثر در زیبایی پوست به شمار می‌رود و موجب شادابی، استحکام و سالم ماندن آن می‌گردد. با افزایش سن، تولید کلاژن در پوست کمتر شده و احتمال بروز ترک‌های پوستی نیز افزایش پیدا می‌کند.

هیالورونیک اسید را می‌توان به صورت خوراکی و موضعی مصرف کرد. پوست این هیالورونیک اسید را جذب کرده و کلاژن جدید تولید می‌کند؛ در نتیجه مقاومت پوست در برابر کشیدگی و ایجاد ترک‌های پوستی افزایش می‌یابد.

۵٫روغن نارگیل

روغن نارگیل یکی از موثرترین روش‌های طبیعی برای محو کردن ترک‌های پوستی است. این روغن در التیام پوست و از بین بردن انواع اسکارها معجزه می‌کند.

در صورتی که به نارگیل حساسیت ندارید، هر روز مقداری روغن نارگیل را به ترک‌های پوستی خود بمالید. این کار پس از مدتی موجب کمرنگ یا حتی محو شدن ترک‌های پوستی می‌گردد. همچنین بهتر است قبل از استفاده از روغن نارگیل پوست خود را کمی مرطوب کنید تا جذب بهتری صورت بگیرد.

۶٫درمان‌های کلینیکی

دستگاه ار اف فرکشنال، میکرونیدلینگ و میکرودرم ابریژن ، سه تکنولوژی مشهور برای ترمیم پوست بوده که در کلینیک زیبایی نیوشا ارائه می‌گردند و نسبت به روش‌های فوق، اثرگذاری بسیار بیشتری دارند و همچنین، نتایج در این روش‌ها بسیار سریع‌تر ظاهر می‌شوند.

میکرودرم ابریژن یا لایه برداری مکانیکی، پوست را به گونه‌ای لایه برداری می‌کند که با دستورالعمل‌های خانگی ممکن نیست. تحقیقات متخصصان و تجربیات افراد نشان داده است که میکرودرم ابریژن در درمان ترک‌های پوستی تاثیر فوق العاده‌ای دارد.

این مطلب را هم بخوانید  لاغری شکم با اگزیمیا

میکرونیدلینگ یکی از جدیدترین روش‌های درمان ترک‌های پوستی می‌باشد. در این روش با سوزن‌های بسیار کوچک، کلاژن را در اعماق لایه‌ اپیدرم پوست تزریق می‌کنند. کلاژن نیز به ترمیم و جوانسازی پوست می‌پردازد.

روش‌های ذکر شده برای درمان ترک‌های پوستی، معمولاً بر خطوط جدید تاثیر بیشتری خواهند گذاشت. هر چه از ایجاد ترک پوست زمان بیشتری بگذرد، محو کردن آن دشوارتر خواهد شد. روش‌های ذکر شده در این مقاله را به دفعات مناسب تکرار کنید تا نتیجه آن را ببینید، اما فراموش نکنید که پیشگیری بهتر از درمان است، و شما با آبرسانی کافی به پوست خود می‌توانید از بروز ترک‌های پوستی جلوگیری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان