درمان جای سوختگی با اف پی جی

درمان جای سوختگی با اف پی جی

پوست انسان ممکن است بر اثر عوامل مختلفی مانند تماس با آب جوش، وسایل گرمایی، مواد شیمیایی یا حتی جریان برق، دچار سوختگی شود. اگر سوختگی خفیف باشد، سلول‌های آسیب دیده از پوست جدا شده و با سلول‌های جدید جایگزین خواهند شد، اما در صورتی که سوختگی شدید باشد، بدن برای ترمیم پوست آسیب دیده، مقدار زیادی پروتئین کلاژن تولید می‌کند. این روند، منجر به پدید آمدن لایه‌ جدیدی از پوست با رنگی متفاوت از دیگر نواحی شده که به آن اسکار یا جای سوختگی می‌گویند.

جای سوختگی، به خصوص اگر در مناطق قابل مشاهده مثل صورت باشد، می‌تواند باعث کاهش زیبایی فرد شود؛ از همین رو یکی از مشکلاتی که معمولا افراد بعد از سوختگی با آن مواجه هستند، پیدا کردن راهی برای برطرف کردن اسکار حاصل از سوختگی است. تا چند سال قبل، بهترین درمانی که اغلب برای حل این مشکل پیشنهاد می‌شد، انجام انواع جراحی پلاستیک بود که مانند سایر جراحی‌ها، هزینه‌ها و دردسرهای بسیاری به دنبال داشت. خوشبختانه در سال‌های اخیر، راه‌های راحت‌تری برای مواجهه با این مشکل ابداع شده است. یکی ار بهترین این راه‌ها، استفاده از لیزر درمانی است که نسبت به جراحی، مزایای بسیاری دارد. درمان جای سوختگی با اف پی جی این روزها جایگزین روش‌های قدیمی‌تر مثل جراحی پلاستیک شده که معمولا عوارض و هزینه زیادی داشتند.

دستگاه لیزر اف پی جی یکی از محصولات شرکت KE-MEDICAL سوییس است که قادر به درمان انواع مشکلات پوستی می‌باشد. این دستگاه لیزر می‌تواند بدون جراحی و خون‌ریزی، انواع اسکار و جای سوختگی را برطرف نماید. در ادامه‌ی این مقاله، به بررسی انواع اسکار حاصل از سوختگی و شیوه درمان جای سوختگی با لیزر FPJ خواهیم پرداخت.

این مطلب را هم بخوانید  تخت کاشت مو چیست ؟ | انواع تخت کاشت مو

انواع اسکار و جای سوختگی بر روی پوست

شکل و اندازه‌ی جای سوختگی، به مدت زمان قرارگیری فرد در معرض حرارت یا ماده شیمایی سوزاننده و همچنین شدت گرما و نوع ماده شیمیایی بستگی دارد. پوست دارای سه لایه است و بسته به مقدار آسیب دیدگی لایه‌های پوست، انواع سوختگی در سه درجه مختلف تعریف می‌شود:

  • سوختگی درجه یک: این نوع سوختگی، لایه بیرونی پوست (اپی درم) را تحت تاثیر قرار داده و منجر به ایجاد قرمزی و احساس درد در محل سوختگی می‌شود. سوختگی درجه یک معمولا طی ۶ روز بهبود یافته و از خود اثری بر جای نخواهد گذاشت؛ لذا این نوع سوختگی نیازی به انجام اقدامات درمانی برطرف کننده اسکار مانند لیزر نخواهد نداشت.
  • سوختگی درجه دو: این نوع سوختگی، اولین (اپی درم) و دومین لایه (درم) پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهد. پوستی که دچار سوختگی درجه دو می‌گردد، علاوه بر قرمزی و درد ممکن است به تاول نیز دچار شود. بدن برای ترمیم پوست آسیب دیده با این نوع سوختگی، به حدود ۲ الی ۳ هفته زمان نیاز دارد. احتمال باقی ماندن جای سوختگی و اسکار در سوختگی درجه دو وجود دارد.
  • سوختگی درجه سه: سوختگی درجه سه، شدیدترین و خطرناکترین نوع سوختگی به شمار می‌آید. این نوع سوختگی علاوه بر آسیب رساندن به دو لایه بالایی پوست، قادر است حتی به تاندون‌‌، استخوان و اعصاب فرد نیز آسیب برساند. افرادی که با سوختگی درجه سه آسیب می‌بینند، علاوه بر تمام ویژگی‌هایی که در موارد قبلی ذکر شد، ممکن است سیاه یا سفید شدن پوست را نیز تجربه کنند. این گونه سوختگی‌ها به زمانی طولانی برای ترمیم نیاز داشته و از خود اسکار و جای سوختگی بر جای خواهند گذاشت.
این مطلب را هم بخوانید  کاشت موی غیر قابل رشد

درمان جای سوختگی درجه دو و سه، با لیزر FPJ به راحتی و بدون جراحی میسر خواهد بود.

شرایط و روش درمان جای سوختگی با لیزر اف پی جی

لیزر FPJ قرمزی و برجستگی اسکار به‌جا مانده از سوختگی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. از بین رفتن کامل جای سوختگی با این روش قطعی نمی‌باشد، اما اثر آن به مقدار زیادی محو خواهد شد. معمولاً سوختگی‌های متوسط در مقایسه با سوختگی‌های شدید، نسبت به درمان با لیزر پاسخ بهتری می‌دهند. لیزر FPJ موجب حذف سلول‌های بالایی لایه آسیب دیده پوست و جایگزین شدن آن با سلول‌های سالم و جدید می‌شود؛ به همین علت، ناحیه سوختگی هموارتر و نرم‌تر شده و رنگ آن به پوست نواحی مجاور نزدیک‌تر می‌گردد.

به طور معمول، افراد پس از جلسه چهارم لیزر، اثرات مثبت آن را در ظاهر پوست خود احساس می‌کنند، البته تعداد جلسات مورد نیاز برای درمان، بسته به شرایط هر فرد متفاوت خواهد بود. گاهی اوقات ممکن است فرد احتیاج به بیهوشی در حین جلسه لیزر داشته باشد. همچنین درمان جای سوختگی با FPJ، دوره نقاهت کمتری نسبت به عمل جراحی پلاستیک داشته و فرد قادر خواهد بود پس از مدت کوتاهی به فعالیت‌های روزانه خود بازگردد. لیزر FPJ قادر به ترمیم قدیمی‌ترین اسکارها نیز می‌باشد، اما بهترین زمان برای اقدام به درمان جای سوختگی با استفاده از لیزر، حدود ۶ ماه الی یک سال پس از آسیب است.

عوارض و نکات مراقبتی پس از لیزر

لیزر FPJ رشد سلول‌ها در ناحیه آسیب دیده را افزایش داده تا بتوانند جایگزین لایه‌های قبلی پوست شوند؛ به همین علت معمولا پس از لیزر در ناحیه سوختگی، تورم و قرمزی پوست مشاهده خواهد شد که پس از دو روز از بین خواهد رفت. همچنین عملکرد لیزر احتمالاً با سوزش یا درد پوست همراه خواهد بود که پس از ۲۴ ساعت برطرف خواهد شد. اگر دارای پوستی تیره هستید، ممکن است اندکی تغییر رنگ پوست را نیز تجربه کنید.

این مطلب را هم بخوانید  خطرات و عوارض جراحی چاقی

در طول درمان جای سوختگی با لیزر FPJ، نکاتی که توسط پزشک به شما توصیه می‌گردد را به دقت انجام دهید تا پوستتان دچار عفونت نشود.

سخن آخر

در مجموع باید گفت که معمولا حذف اسکار و جای سوختگی با هیچ روشی به طور کامل انجام نمی‌پذیرد، اما می‌توان برای ترمیم پوست محل آسیب دیده از روش‌های لیزر و جراحی پلاستیک استفاده کرد. درمان جای سوختگی با لیزر FPJ به دلیل درد کمتر و دوره نقاهت کوتاه‌تر، روش بهتری برای محو کردن اسکار و جای سوختگی به شمار می‌رود.

این مقاله با هدف آشنایی مخاطبان با انواع سوختگی و اسکار ناشی از آن و معرفی روش‌های درمان جای سوختگی، با محوریت لیزردرمانی با دستگاه لیزر FPJ نگاشته شده است. انتخاب روش درمانی باید حتما با مشورت پزشک متخصص و با توجه به نوع و میزان سوختگی انجام شود. لذا مهم است که حتما به مراکز تخصصی و پزشکان ماهر و باتجربه مراجعه نمایید تا بهترین نتیجه را از درمان خود کسب کنید. خواهشمندیم چنانچه تجربه استفاده از این روش درمانی و این دستگاه را دارید و یا دارای نظر خاصی درباره‌ی مطالب ذکر شده در بالا هستید، مطالب خود را از طریق بخش نظرات، با ما و سایر خوانندگان این مقاله به اشتراک بگذارید. از همراهی شما بسیار متشکریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان