تعداد کمی از اعضای چهره به اندازه ابرو قدرتمند هستند و عده­ای ابرو را قاب زیباشناسی برتر چشم می­نامند. این موضوع بدین دلیل است که بیشتر مردم هنگام مشاهده صورت دیگران، بیشترین وقت خود را صرف دیدن مناطق اطراف چشم می­کنند. وقتی در آینه نگاه می کنید، آیا صورت شما حالت صحیحی از احساسات شما را بیان می­کند؟

ابرو و پیشانی می‌توانند احساسات گسترده­ای را بیان کند حتی اگر بقیه اعضای صورت خنثی باشند. با توجه به اهمیت ابروها در زیبایی شناسی صورت و بیان عاطفی انسان، جای تعجب نیست که بانوان در تلاشند تا ظاهر ابروهای خود را تغییر دهند تا جوانی، زیبایی و انرژی بهتری را نشان دهند. در ابتدا لیفت ابرو حدود ۱۰۰ سال پیش شرح داده شد و اکنون به دلیل پیشرفت تکنولوژی و تکنیک­های بسیار موثر و همچنین از آنجا که روشی مطمئن و بدون درد است، محبوبیت چشمگیری پیدا کرده است.

جراحی لیفت ابرو چیست؟

لیفت ابرو که معمولاً به عنوان لیفت پیشانی نیز شناخته می­شود، یک روش آرایشی برای بالا بردن ابروهاست که صورت بالای چشم­ها را جوان می­کند تا ظاهری با طراوت­تر به دست آورد که منعکس کننده بهتر ارتعاش طبیعی یک بیمار است. این روش یک عمل زیبایی به شمار می­آید که با بالا بردن بافت نرم، پوست پیشانی و ابرو باعث خوش فرم شدن ابروها، باز شدن چشم­ها و چهره، درشت تر شدن چشم­ها، بهبود ظاهر پیشانی، ابرو و ناحیه اطراف چشم می­شود. در صورتی که شما دارای ابروی افتاده یا نا متقارن هستید، بایستی لیفت ابرو را انتخاب کنید که با این عمل شما می توانید به چهره­ای جوان­تر، شاداب­تر و جذاب­تر دست پیدا کنید که موجب افزایش زیبایی چهره شما و در نتیجه تقویت اعتماد به نفس شما می­گردد.

چرا باید جراحی لیفت ابرو را انجام می­دهیم؟

مشکل پیر شدن صورت آن است که بر روی حالات چهره تاثیر می­گذارد چرا که یک ابروی خزنده و خشن می تواند باعث شود ما دائماً خسته، نگران و یا حتی عصبانی به نظر برسیم. برخی از ما نیز از نظر ژنتیکی تمایل به داشتن ابروهای سنگین­تر و ضخیم­تر داریم که باعث می­شود حتی وقتی بهترین احساس را داریم، حالت اخم در چهره خود داشته باشیم. پیری به طور معمول باعث می­شود که ابروها به سمت پایین حرکت کنند. از آنجا که پوست و بافت نرم قابلیت ارتجاعی خود را از دست می­دهند، فاصله بین ابرو و مژگان نیز کوتاه می شود. موقعیت پایین ابروها می تواند شما را خسته، عصبانی و یا غم انگیز جلوه دهد. لیفت ابروها مستقیماً به این موارد می پردازد و به شما کمک می کند از ظاهر طبیعی و همچنین سایر تغییرات مثبت زیر برخوردار باشید:

  • خطوط چین و چروکی را که به صورت افقی در سراسر پیشانی و همچنین آن­هایی که در پل بینی و بین چشم ها رخ می­دهد را کاهش می دهد.
  • خطوط اخم و چین­های عمودی که بین ابروها ایجاد می شود را بهبود می­بخشد.
  • افراد دیگر ممکن است شما را صمیمی­تر ببینند، زیرا دیگر به اشتباه شما را عصبانی یا نگران نمی دانند.
  • چشم­های شما روشن تر و طبیعی­تر هوشیار به نظر می رسد.
  • اعتماد به نفس شما می­تواند بهبود یابد زیرا که دیگر نگران نیستید که حالت چهره شما خسته و نگران به نظر برسد.
لیفت ابرو
لیفت ابرو
 

چگونه باید برای جراحی لیفت ابرو آماده شوید؟

در ابتدا با جراح پلاستیک صورت یا جراح پلاستیک در مورد لیفت ابرو صحبت کنید. در اولین مراجعه شما احتمالاً جراح شما:

تاریخچه پزشکی شما را مرور می­کند. آماده پاسخگویی به سوالات در مورد شرایط پزشکی فعلی و گذشته خود باشید. در مورد هر نوع دارویی که در حال حاضر و یا اخیراً مصرف کرده اید و همچنین جراحی­هایی که انجام داده اید صحبت کنید. اگر به هر نوع دارویی حساسیت دارید به پزشک خود بگویید.

یک معاینه بدنی انجام دهید. برای تعیین گزینه های درمانی، پزشک قسمت های مختلف صورت شما را با چشمان باز و بسته معاینه و اندازه­گیری می­کند. پزشک همچنین ممکن است از پرونده پزشکی شما عکس بگیرد.

درباره انتظارات خود صحبت کنید. توضیح دهید که چرا شما می­خواهید لیفت ابرو داشته باشید و انتظار دارید که بعد از عمل، ظاهر شما چگونه باشد. اطمینان حاصل کنید که مزایا و خطرات آن را درک کرده­اید.

قبل از لیفت ابرو نیز ممکن است که لازم باشد:

سیگار کشیدن را ترک کنید. سیگار کشیدن باعث کاهش جریان خون در پوست می­شود و می­تواند روند بهبودی را کند کند. اگر سیگار می­کشید ، پزشک توصیه می­کند که کشیدن سیگار را قبل از عمل و در طول دوره بهبودی متوقف کنید.

از مصرف برخی از داروهای خاص خودداری کنید. به احتمال زیاد باید از مصرف آسپرین، داروهای ضد التهاب و مکمل­های گیاهی که می­تواند خونریزی را افزایش دهد، جلوگیری کنید.

در طول دوره­ی بهبودی برای کمک به خود، برنامه­ای را ترتیب دهید. برنامه ریزی کنید تا شخصی بعد از ترک بیمارستان شما را به خانه ببرد و حداقل در اولین شب بهبودی در خانه با شما بماند. لیفتینگ ابرو در بیمارستان­ها یا مراکز جراحی سرپایی انجام می­شود. در هنگام لیفتینگ، معمولاً با کمک­های یک داروی بیهوشی عمومی راحت هستید که شما را بیهوش می­کند.

انتخاب یک جراح زیبایی

نتایج زیبا و طبیعی برای جراحی لیفت ابرو به یک جراح زیبایی نیاز دارد که دانش کاملی از آناتومی صورت و همچنین چشم تیزبینی برای دیدن جزئیات زیبایی صورت داشته باشد. جراح باید توانایی تنظیم تکنیک های جراحی بسته به قومیت، سن، جنسیت و ویژگی­های منحصر به فرد صورت بیمار، داشته باشد.

هنگام مشورت با جراحان زیبایی، در مورد آموزش و تجربه خاص آن­ها در جراحی زیبایی صورت سوال کنید. به عکس­های قبل و بعد بیمارانی که قبل از شما عمل لیفتینگ را انجام داده­اند، توجه کنید. توجه خاصی به بیمارانی کنید که شبیه شما هستند. در حالی که نتایج به صورت جداگانه ارائه می­شود، کار قبلی یک جراح زیبایی بهترین نشانگر سبک زیبایی شناسی وی است. اگر مرد هستید، جراح شما باید در انجام لیفتینگ ابرو برای بیماران مذکر تجربه داشته باشد، زیرا برای حفظ ظاهری مردانه ، باید تکنیک­های لیفتینگ خاصی استفاده شود.

انواع جراحی­های لیفت ابرو

تکنیک­های بالا بردن ابرو بسته به نتیجه دلخواه شما متفاوت است. تکنیک خاصی که جراح شما انتخاب می کند، محل برش­ها و زخم­های ناشی از آن را تعیین می­کند.

جراحان زیبایی از تکنیک­های مختلفی برای جراحی لیفتینگ ابرو استفاده می کنند که بهترین گزینه برای هر بیمار بستگی به اهداف بیمار، آناتومی منحصر به فرد و میزان اصلاحات لازم برای دستیابی به نتایج مطلوب بیمار را دارد. در نهایت، بیمار و جراح تصمیم می­گیرند که بهترین روش جراحی برای بیمار کدام است. تکنیک­های مختلف جراحی در زیر آمده است:

لیفت ابروی کرونال یا کلاسیک

به عنوان یک روش استاندارد، روش لیفت ابروی کرونال یا کلاسیک دیگر از مد افتاده است و دیگر به جای این روش­ها جراحان زیبایی از روش­های کمتر تهاجمی استفاده می­کنند. با این وجود، در برخی از موارد خاص، ممکن است تکنیک لیفت ابروی کرونال برای رسیدن به نتایج مطلوب بیمار ضروری باشد. این روش تحت بیهوشی انجام می­شود و در آن، یک شکاف بزرگ پشت خط رویش مو در بالای سر ایجاد شده که از یک گوش به سمت گوش دیگر ادامه پیدا می‌کند. سپس، جراح شما، پوست پیشانی شما را به بالا می­کشد و در مقابل شکاف قرار میگیرد و با پوست پشتی همپوشانی دارد. سپس پوست سری که همپوشانی دارد، برداشته میشود و پوست سر باقی مانده به هم دوخته می­شوند. به این‌ترتیب، پوست، چربی و بافت اضافی از محل خارج‌شده و موقعیت قرارگیری پوست باقیمانده و عضلات ابرو اصلاح می‌شود و یک ظاهر جوان‌تر و شاداب‌تر برای فرد ایجاد شود. این روش به طور معمول برای افرادی که موهای بلند و نازک داردند و یا احتمال دارد که موهای خود را از دست دهند انجام نمی­شود.

شکل  ۱. لیفت ابروی کرونال یا کلاسیک

لیفت ابروی اندوسکوپیک

به طور فزاینده، جراحان زیبایی برای جراحی لیفت ابرو از روش اندوسکوپی استفاده می­کنند چرا که نسبت به تکنیک­های قبلی بسیار کمتر تهاجمی است، اما در عین حال اغلب می­توانند به یک نتیجه مساوی برسند. همانطور که گفته شد این نوع جراحی، یک روش با حداقل تهاجمی است که تحت بی­حسی انجام می­شود. در روش لیفتینگ اندوسکوپی، جراح زیبایی شما یک سری از برش­های بسیار کوچک (در حدود سه چهارم اینچ) را در پشت خط رویش مو ایجاد می­کند. سپس یک لوله نازک یک چراغ و دوربین کوچک که بر روی انتهای آن (اندوسکوپیک) قرار دارد را از طریق یکی از برش­ها برای مشاهدات عضلات و بافت­های زیرین وارد می­کند. سپس، با استفاده از این دستگاه که به شکاف وارد شده است، جراح موقعیت عضلات پیشانی را اصلاح کرده و بافت‌های پیشانی را بالا می‌کشد و آن­ها را با بخیه و یا تکنیک­های دیگر محکم می­کند. در این شرایط جراح در صورت نیاز بافت چربی اضافی و سایر بافت‌ها را از محل خارج می­کند تا یک ظاهر ابروی جوان‌تر و طبیعی‌تر برای فرد ایجاد کند. سپس برش­ها با بخیه یا گیره های کوچک بسته می شوند. معمولاً این روش شامل زمان بهبودی سریعتر و کبودی کمتری نسبت به روش کلاسیک است.

شکل  ۲. لیفت ابروی اندوسکوپیک

لیفت ابروی وابسته به گیجگاهی یا جراحی از طریق ایجاد شکاف محدود

لیفت ابروی وابسته به گیجگاهی شامل برش کمی طولانی تر از لیفت آندوسکوپی است و بیشتر در رابطه با جراحی پلک انجام می­شود. در این حالت شکاف‌هایی که حدود ۱ اینچ طول دارند، بالای هر شقیقه پشت خط رویش مو ایجاد می‌شوند. از طریق این شکاف‌ها، جراح زیبایی می‌تواند محل بافت‌های ناحیه خارجی ابرو را بالا برده و موقعیت قرارگیری آن‌ها را اصلاح کند. در ادامه از طریق شکاف‌های ایجاد شده برای عمل جراحی پلک­های بالا، ناحیه بین ابروها بالا کشیده می‌شود تا خطوط چین‌وچروک ایجادشده بر روی پیشانی حذف گردد.

لیفت ابرو با استفاده از مواد شیمیایی

علاوه بر اینکه استفاده از مواد شیمیایی یک روش غیرتهاجمی است، ازنظر هزینه نیز نسبت به عمل جراحی قابل‌دستیابی‌تر و با صرفه تر است. در این نوع لیفت ابرو، از سم بوتولینوم A (بوتاکس) یا سم ابوبوتولینوم A(دیسپورت) استفاده می­شود. هر دو محصول، ماهیچه اخم، ماهیچه حلقوی چشم و ماهیچه باریک را که موجب افتادگی ابرو می­شوند را سست می­کند. در نتیجه ماهیجه­هایی که ابرو را بالا می­کشند، می­توانند بدون چالشی ابرو را بالا بکشند. اثرات مورد نظر از سه تا شش ماه به طول می­انجامد. بعضی اوقات از این داروهای لیفتینگ در کنار سایر روش­های جراحی مانند لیزری که پیشانی را سفت می­کند و ابرو را بالا می­برد استفاده می­شود، یا پرکننده­هایی که زیر ابرو قرار می­گیرند تا ظاهر ابرو را بالا برند استفاده می­شود. انتخاب در میان این­ها و تصمیم گیری در مورد استفاده از آن­ها در گرو نتایج زیبایی شناختی بیمار می­باشد و همچنین بستگی به جزئیات مربوط به ظاهر قبل از عمل بیمار را دارد.

شکل  ۳. لیفت ابرو با استفاده از سم بوتولینوم A (بوتاکس)

جراحی و ریکاوری لیفت ابرو

عمل جراحی لیفت ابرو یک روش جراحی سرپایی است که با استفاده از بی حسی عمومی یا آرام بخش داخل وریدی همراه با بی حسی موضعی انجام می شود. مدت زمان جراحی بستگی به نوع لیفت ابرو و همچنین اینکه آیا یک روش دیگر در همان زمان انجام می شود یا نه بستگی دارد. برش­های ناشی از جراحی ممکن است با بخیه­ها یا گیره­ها بسته شود که این بخیه­ها به طور معمول حدود ۱ هفته پس از عمل برداشته می­شوند. بیماران معمولاً بعد از جراحی لیفت ابرو درد بسیار کمی را تجربه می­کنند، اما معمولاً احساس ناراحتی جزئی و همچنین احساس سفتی در سراسر پیشانی وجود دارد. تورم و کبودی بیشتر در طی ۱۰ روز اول یا بیشتر بعد از عمل شایع است و بعد از حدود ۲ هفته برطرف می­شود. ممکن است که بعد از عمل جراحی، یک لوله کوچک در امتداد محل برش قرار گیرد تا خون یا مایعات اضافی تخلیه شود. زمان شروع از سرگیری فعالیت بعد از لیفت ابرو بستگی به خود فرد دارد؛ اگر بیمار به تنهایی جراحی لیفت ابرو را انجام دهد، بهبودی معمولاً خیلی سریعتر است نسبت به بیماری که عمل جراحی لیفت ابرو را به همراه لیفت صورت یا روش­های دیگر انجام دهد. در زیر توصیه­های پزشک برای مراقبت از برش­ها و مراحل مختلف بهبودی پس از جراحی ابرو آمده است:

با سر بالا نگه داشته شده استراحت کنید و طبق توصیه پزشک از داروهای ضد درد استفاده کنید.

  • برای تسکین تورم از کمپرس سرد استفاده کنید.
  • از قرار دادن برش­های خود در معرض فشار یا حرکات بیش از حد خودداری کنید.
  • هرچه برش­های شما بهبود می­یابد­، ممکن است دچار خارش و بی حسی شوید که احتمالاً با گذشت زمان کاهش می­یابد.
  • از فعالیت شدید در حین بهبود جلوگیری  کنید.
  • اگر جراح شما لوله تخلیه برای شما قرار داده است، می­توانید آن را در روز اول یا دوم بعد از عمل خود بردارید.

روز عمل جراحی: راه رفتن در اطراف خانه به بیمار توصیه می‌شود.

یک تا ۲دو روز پس از عمل جراحی: دوش گرفتن به بیمار اجازه داده می‌شود. در این حالت می‌بایست بیمار مراقبت­های لازم را از محل‌های شکاف داشته باشد.

۱ هفته پس از عمل جراحی: بازگشت به فعالیت‌های شغلی که تحرک­های زیادی ندارند. اما برخی از بیماران می‌توانند زودتر از این زمان نیز به محل کار خود بازگردند. در این زمان ممکن است فرد به‌راحتی خسته شود، به همین خاطر لازم است در ابتدا یک برنامه کاری محدود برای فرد تنظیم شود. درصورتی‌که شما نگران ایجاد کبودی‌های مشهود بر روی صورت خود هستید، احتمالاً جراح پلاستیک به شما پیشنهاد می‌دهد از گزینه‌های آرایشی پنهان کننده برای رفع مشکل خود استفاده کنید.

۱ تا ۲ هفته پس از جراحی: از سر گیری رانندگی، زیرا در این زمان شما توانایی‌های حرکتی خود را به‌طور کامل بدست آورده‌اید و دیگر نیازی به استفاده از مسکن‌های درد ندارید.

۲ تا ۴ هفته پس از عمل جراحی: بازگشت تدریجی به فعالیت‌های ورزشی. در این زمان جراح پلاستیک به شما توصیه‌های لازم را درباره فعالیت‌های مجاز و فعالیت‌های غیرمجاز احتمالی خواهد کرد.

پس از لیفت ابرو، در صورت وقوع موارد زیر، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

  • تنگی نفس
  • درد قفسه سینه
  • ضربان نامنظم قلب

بهترین کاندیدها برای انجام لیفت ابرو

لیفت ابرو معمولاً در محدوده سنی ۴۰-۶۰ انجام می­شود تا اثرات بارز پیری را به حداقل برساند. با این حال، این عمل جراحی همچنین می­تواند به افراد در هر سنی که به دلیل استرس یا فعالیت عضلانی دچار افتادگی ابرو با خط اخم شده­اند­، کمک کند. افرادی که شرایط ارثی مانند ابروی افتاده یا خطوط چروک بالای پیشانی خود داردند، می­توانند با این روش به زیبایی و طراوت بیشتری دست پیدا کنند. لیفت ابرو اغلب با همراهی لیفت صورت انجام می­شود تا نمای بهتری به چهره ارائه دهد. جراحی پلک (بلفاروپلاستی) نیز ممکن است همزمان با لیفت ابرو انجام شود، به خصوص اگر بیمار دارای افتادگی پلک باشد. بعضی اوقات، بیمارانی که معتقدند به عمل جراحی پلک بالا احتیاج دارند، دریافتند که لیفت ابرو بهتر اهداف جراحی آن­ها را برآورده می­کند.

به یاد داشته باشید، لیفت ابرو می­تواند ظاهر و اعتماد به نفس شما را ارتقا بخشد، اما لزوماً ظاهر شما را به گونه­ای تغییر نمی دهد تا با ایده آل شما مطابقت داشته باشد یا باعث شود افراد دیگر با شما متفاوت رفتار کنند. قبل از تصمیم به جراحی، در مورد انتظارات خود با دقت فکر کنید و در مورد جزئیات آن­ها با پزشک خود صحبت کنید.

آیا نتایج عمل جراحی لیفت ابرو ماندگار خواهد ماند؟

هنگامی که عمل جراحی توسط یک جراح آرایشی و بهداشتی مجرب انجام شود، پیشرفت های انجام شده توسط عمل جراحی لیفت ابرو تا سال­های طولانی ادامه خواهد داشت. با این حال، هیچ چیز نمی­تواند روند طبیعی پیری را متوقف کند و در نهایت بافت­های پیشانی با گذشت زمان و بر اثر جاذبه شروع به پایین آمدن می­کنند. بیمار با داشتن یک سبک زندگی سالم می­تواند نتایج جراحی خود را به بهترین وجه ممکن جستجو کند. بهتر است که بیمار به‌صورت روزانه از کرم ضد آفتاب استفاده کند، یک رژیم غذایی مغذی و غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی موردنیاز برای بدن برای خود انتخاب کند و سیگار نکشد تا بتواند بدن خود را سالم نگه دارد و و پوستش به بهترین شکل ممکن نگه داشته شود. اگر شما نیز از تأثیرات پیشانی پیر بر ظاهر و اعتماد به نفس خود ناراحت هستید، بهتر است که با یک جراح متخصص جراحی آرایشی و بهداشتی مشورت کنید تا در مورد گزینه­های شما برای جراحی لیفت ابرو بیشتر بدانید. در نتیجه با بالا بردن بافت نرم و پوست پیشانی و ابرو به وسیله لیفت ابرو، می­تواند چهره شما جوان­تر و زیباتر به نظر برسد. به خاطر داشته باشید که نتایج لیفت ابرو برای همیشه دوام نخواهد داشت. با افزایش سن، پوست صورت ممکن است دوباره شروع به افتادگی کند. آسیب ناشی از آفتاب نیز می­تواند پوست شما را پیر کند.

منابع

[۱]          Griffin, G.R. and J.C. Kim, Ideal female brow aesthetics. Clinics in plastic surgery, 2013. 40(1): p. 147-155.

[۲]           Paul, M.D., The evolution of the brow lift in aesthetic plastic surgery. Plastic and reconstructive surgery, 2001. 108(5): p. 1409-1424.

[۳]          https://www.plasticsurgery.org/cosmetic-procedures/brow-lift

[۴]          https://www.mayoclinic.org/tests-procedures/brow-lift/about/pac-20393257

[۵]          https://www.americanboardcosmeticsurgery.org/procedure-learning-center/face/brow-lift-guide/

[۶]          https://www.hopkinsmedicine.org/otolaryngology/specialty_areas/facial-plastic-reconstructive/cosmetic/browlift.html

[۷]          https://www.aao.org/eyenet/article/nonsurgical-brow-lift-pleasing-patients-diversifyi

[۸]          https://summitcares4u.com/plastic-surgery/forehead-lift/