کاشت مو برای اضافه کردن مو به بخشی از سر شما انجام می شود که ممکن است کم پشت و یا کچل شده باشد. این روش درمانی با استفاده از گرفتن مو از بخش های پر پشت سر، یا اینکه موهای بخش هایی از بدن انجام می شود و این موها به بخش های کم پشت یا کچل پوست سر شما پیوند زده می شود. در کل دنیا، چیزی حدود ۶۰ درصد مردان و ۵۰ درصد زنان تجربه از دست دادن بخش هایی از موی سر را دارند. اغلب مردم از محصولات و روش های زیادی برای درمان این مشکل استفاده می کنند که یکی از آنها کاشت مو می باشد.

کاشت مو

علت استفاده از کاشت مو

وقتی جوان و سالم هستیم، بیشتر ما به گیسو و موهای خود اهمیت نمی دهیم تا اینکه آنها را از دست می دهیم. برای بیشتر مردم، پیوند مو می تواند زیبایی و جوانی آنها را برگرداند و سری پر از مو را به آنها هدیه بدهد.

اگر کم پشت شدن مو یا کچل شدن واقعا شما را اذیت می کند، این فرایند به شما می تواند کمک کند تا از آنچه که تصور کنید اعتماد بنفس بیشتری داشته باشید. اما در ابتدا باید درباره این روش درمانی با دکتر خود صحبت کنید و به او بگویید که چه انتظاری از کاشت مو دارید. البته این روش درمانی یک روش بسیار مفید و سالم است که می تواند گامی موثر در سلامت و زیبایی شما داشته باشد.

علت استفاده از کاشت مو

کاشت و یا پیوند مو چیست؟

کاشت مو یک نوع جراحی است که موهایی را از بخشی از سر شما به بخش دیگری که کم پشت و یا کچل شده انتقال می دهد. دکترها این روش درمانی را از سال ۱۹۵۰ در آمریکا انجام می دهند، اما تکنیک های کاشت مو امروزه بسیار تغییر کرده است.

معمولا پیوند مو در مطب پزشک انجام می شود. در ابتدا، جراح پوست سر شما را تمیز می کند و مقداری دارو به سر شما می زند تا قسمت پشت سر شما را بی حس کند. پزشک شما از یکی از روش های پیوند برای کاشت استفاده می کند. این دو روش شامل: عمل جراحی نوار فولیکولی (FUSS) یا فولیکولار یونیت (FUE) می شود.

کاشت مو و یا پیوند مو چیست

دو روش کاشت مو

با FUSS، جراح ۶ تا ۱۰ اینچ از نوار پوست پشت سر شما را جدا می کند. او این قسمت را کنار می گذارد و پشت سر را به هم نزدیک می کند و می دوزد. این منطقه سریعا با موهای اطراف آن پوشانده می شود و اصلا نشانی از آن باقی نمی ماند. سپس، تیم جراحی نوار جدا شده از پوست سر را به ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ پیوندهای کوچک  تقسیم می کند. هر کدام از این تقسیمات یک تار مو با چند تار مو را در کنار هم دارند. تعداد و نوع پیوندی که شما بکار می برید بستگی به نوع، کیفیت، رنگ و اندازه منطقه ای که بر روی آن پیوند انجام می شود دارد.

اگر از روش FUE استفاده کنید، تیم جراحی پشت پوست سر شما را می تراشد. بعد پزشک فولیکول های مو را یکی یکی از هم جدا می کند. این منطقه از پوست سر نقطه نقطه می شود که موهای جدا شده را پوشش می دهد و کم کم درمان می شود. به طور کل می توان گفت که هر دو روش یکی هستند. بعد از اینکه پزشک پیوندها را آماده کرد، جراح منطقه ای که موها بر روی آن کاشته می شود را تمیز و بی حس می کند. پزشک سوراخ هایی را با یک چاقوی کوچک یا سوزن ایجاد می کند و با ظرافت هر کدام از پیوندها را در این سوراخ ها قرار می دهد. او احتمالا از سایر اعضای تیم جراحی کمک می گیرد تا این روش را سریع تر انجام دهد. بر اساس اندازه کاشت مویی که انجام می دهید، زمان کاشت متغیر است و ممکن است ۴ تا ۸ ساعت طول بکشد. ممکن است اگر موهایی پر پشت تر بخواهید این روش درمانی را ادامه دهید.

روش‌های کاشت مو

انتظارات و بهبود کاشت مو

بعد از جراحی، پوست سر شما ممکن است خیلی حساس شود. شما ممکن است برای چند روز احتیاج داشته باشید تا داروهای ضد درد را مصرف کنید. جراح مجبور خواهد شد تا نوارهای باندی را بر روی پوست سر شما برای یک یا دو روز قرار دهد. او ممکن است داروی آنتی بیوتیک برای شما تجویز کند. بعضی از افرادی که کاشت مو را انجام می دهند بعد از ۲ تا ۵ روز از جراحی به کار خود بر می گردند.

در طی ۲ تا ۳ هفته بعد از جراحی، موهای کاشت شده می افتند، اما می توانید شاهد رشد موهای تازه در طی چند ماه باشید. بیشتر مردم بعد از ۶ تا ۹ ماه شاهد رشد موهای جدید خواهند بود. بعضی از جراحان داروهای رشد مو را برای تقویت رشد مو بعد از پیوند تجویز می کنند، اما مشخص نیست چقدر موثر و تاثیرگذار است.

انتظارات و بهبود کاشت مو

آیا پیوند مو موثر است؟

پیوند مو معمولا از سایر محصولات درمانی موثرتر و موفق تر می باشد. اما فاکتورهایی وجود دارد که باید آنها را در نظر بگیرید:

  • ۱۰ تا ۸۰ درصد کاشت مو به طور کامل در طی ۳ تا ۴ ماه به طور کامل رشد می کنند.

  • مانند موهای معمولی، موهای کاشت مو نیز با مرور زمان کم پشت می شوند.

  • افرادی که فولیکول های موی ساکن دارند ممکن است کاشت موی آنها موثر نباشد.

پیوند مو برای هر فردی موثر نیست. پیوند مو اساسا برای بازسازی موهایی استفاده می شود که در حال ریزش هستند و کم پشت می شوند.

اما گاهی اوقات پیوند مو برای این افراد موثر نمی باشد:

  • کم پشتی پراکنده و کچلی

  • از دست دادن مو به علت شیمی درمانی یا بقیه داروها

  • زخم های پوست سر قطور از آسیب ها و صدمات

تاثیر کاشت مو

چطور یک کاشت مو موثر می شود؟

به طور ساده بگوییم که، پیوند مو به این معنی می باشد که موهای قسمتی از سر را به جای دیگری انتقال بدهید. معمولا این موها از قسمت پشت سر شما گرفته می شود، اما این موها را می توان از سایر قسمت های سر نیز گرفت.

قبل از اینکه پیوند مو را آغاز کنید، جراح شما منطقه ای که موها را می خواهید پیوند بزند به دقت بررسی می کند. در مرحله اولیه همانطور که گفته شد جراح این قسمت را بی حس می کند تا فرایند بهتر انجام شود. البته می توانید از دکتر بخواهید شما را بیهوش کند تا در زمان انجام این فرایند خواب باشید و از استرس انجام کاشت مو دور بمانید.

کاشت مو موثر

بهبود کاشت مو

همانطور که گفته شد در هر دو روش پیوند مو باید چند ساعت را برای درمان سپری کرد. بعد از انجام کاشت مو فرد می بایست چند روز را در منزل برای بهبودی سپری کند. بعد از اینکه جراحی انجام می شود، پزشک جراح باندها را از سر بیمار جدا می کند. این منطقه ممکن است متورم باشد و باید دقت بسیار زیادی در مراقبت از آن انجام شود. به طور حتم، پزشک از داروها و آنتی بیوتیک ها برای برطرف کردن تورم استفاده می کند. در اینجا چند نکته برای مراقبت بعد از پیوند مو وجود دارد که می توانید با رعایت آنها در بهبود خود کمک کنید.

  • بعد از جراحی پیوند مو چند روز صبر کنید و بعد موهای خود را بشویید. در طی چند هفته اول بهتر است از شامپوهای ملایم استفاده کنید.

  • در طی ۳ تا ۵ روز می توانید به فعالیت های نرمال و طبیعی خود برگردید و به سر کار خود بروید.

  • حدود ۳ هفته برس یا شانه را بر روی پیوندهای انجام شده فشار ندهید و به آرامی آنها را شانه بزنید.

  • تا زمانی که پزشک به ما اجازه نداده است، کلاه یا تیشرت های کلاه دار نپوشید.

  •  برای یک هفته ورزش نکنید و از انجام فعالیت های سخت جدا خودداری کنید.

اصلا نگران نباشید از اینکه بعضی از تارهای مو می ریزند. این قسمتی از فرایند درمانی است و یک عمل طبیعی می باشد. موهای کاشت شده ممکن است زیاد رشد نکنند یا اینکه ممکن است چند ماه طول بکشد تا با موهای اطراف خود وفق پیدا کنند.

بهبود کاشت مو

تاثیرات جانبی کاشت مو

شایع ترین تاثیر جانبی جای زخم می باشد و نمی توان از آن اجتناب کرد. سایر تاثیرات جانی ممکن است شامل:

  • عفونت ها

  • خشکی و چرکی در اطراف منطقه جراحی شده

  • درد در پوست سر، خارش و یا تورم زیاد

  • تورم فولیکول های مو

  • از دست دادن حس در اطراف منطقه جراحی شده
  • منطقه مشخصی از مو که با بقیه قسمت های مو هماهنگ نیست

  • در صورتی که سر شما در حال کچل شدن می باشد ممکن است به از دست دادن موی خود ادامه دهید

داروهای فیناستراید و ماینوکسیدیل نیز ممکن است تاثیرات جانبی داشته باشند:

  • پوست سر حساس

  • خواب آلودگی

  • درد در قفسه سینه

  • ضربان قلب نامرتب
  • تورم دست ها، پاها یا قفسه سینه

  • ناتوانایی جنسی

تاثیرات جانبی کاشت مو

هزینه و ریسک های کاشت مو

هزینه کاشت مو بستگی به وسعت موهایی که می خواهید بکارید دارد. بهتر است بدانید که بیمه هزینه این نوع درمان را پوشش نمی دهد و فرد باید تمامی هزینه ها را شخصا پرداخت کند. هزینه این نوع درمان شخصی می باشد.

مانند سایر جراحی ها، انجام کاشت مو نیز ریسک هایی را شامل می شود. این ریسک ها شامل خونریزی و عفونت می شود و ممکن است مدت زمانی را بیمار در این فرایند سپری کند. همچنین احتمال زخم شدن و رشد موهای غیر طبیعی وجود دارد. این زخم ها بعد از مدت زمانی بهبود پیدا می کنند و پوست سر مانند روز اول می شود.

در طی زمانی که موهای جدید در حال رشد می باشد، بعضی از مردم التهاب یا عفونت فولیکولی مو دارند. استفاده از آنتی بیوتیک ها مشکل را برطرف می کند. البته احتمال این نیز وجود دارد که به طور ناگهانی بعضی از موهای اصلی را در منطقه ای که کاشت مو انجام داده اید از دست بدهید. اما در بیشتر اوقات این یک مسئله دائمی نیست و زودگذر می باشد. با پزشک خود درباره این ریسک های موجود در این کاشت مو صحبت کنید و از او بخواهید برای شما توضیح دهید چقدر احتمال موفقیت در کاشت مو دارید.

آنچه را که باید درباره پیوند مو بدانید

  1. موهای کاشته شده مانند موهای طبیعی رفتار می کنند و در بین ۲ تا ۴ هفته بعد از کاشته شدن شروع به ریزش می کنند.

  2. ریشه ها مانند موهای طبیعی شروع به رشد می کنند و دوباره یک چرخه زندگی جدید را آغاز می کنند.

  3. روش های انجام کاشت مو متفاوت می باشد و بر اساس حجم خواسته شده انتخاب می شوند.

  4. استفاده از مسکن ها و آنتی بیوتیک ها را برای کاهش عوارض جانبی کاشت مو نباید فراموش کنید.

  5. باید بدانید هر نوع کچلی و طاسی را نمی توان با کاشت مو جبران کرد.

  6. هزینه پیوند به میزان پیوندها بستگی دارد. به طور کل می توان گفت که هر چقدر تعداد پیوندها بیشتر باشد هزینه پیوند نیز بیشتر می شود.

  7. در بعضی از موارد مشاهده شده است که پوست سر پیوند را قبول نمی کند و موهای کاشت شده بعد از مدت زمان خاصی می ریزند و دوباره رشد نمی کنند.

آنچه را که باید درباره کاشت مو بدانید

پیشنهاد ما به شما

در صورتی که از روش های درمانی زیاد برای برگرداندن موهای خود استفاده کرده اید و در کار خود موفق نبوده اید، می توانید از کاشت مو استفاده کنید. در بیشتر موارد کاشت مو موفق بوده است و توانسته قسمت هایی که دچار کم پشتی شده اند را پرپشت کند و فرد را از کچلی نجات دهد. بهترین راه این است که از پزشکان متخصص این زمینه استفاده کنید و یک پیوند موفق داشته باشید.

همانطور که می دانید این موضوع تاثیر بسیار زیادی در افزایش اعتماد به نفس دارد و کمک بسیار زیادی در روابط اجتماعی فرد دارد. بعضی از افراد به دلیل طاسی و کچلی و همچنین کم پشتی مو دچار کمبود اعتماد به نفس می شود و این موضوع را یک مشکل بزرگ در زندگی خود می دانند. البته روش های موفق کاشت مو گامی موثر در کمک به افراد برداشته است و توانسته این افراد را به اجتماع برگرداند و اعتماد به نفس از دست داده آنها را بهبود بخشد.

با کاشت مو می توان از موهایی سالم برخوردار شد و یک ظاهری جوان داشت. ممکن است این روش درمانی در ابتدا برای شما ترسناک و هزینه بردار باشد اما با گذشت زمان می توانید تاثیرات مفید آن را بر روی زندگی خود مشاهده کنید و از نتیجه آن راضی باشید.

منابع :

https://www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/hair-loss/men-hair-loss-17/hair-transplants

https://www.healthline.com/health/does-hair-transplant-work