هر آنچه که باید در مورد ریزش مو بدانید

ریزش مو چیست؟

آکادمی پوست امریکا (AAD)   ،  خاطر نشان می کند که ۸۰ میلیون زن  و مرد در امریکا ، دچار ریزش موی ارثی (آلوپسی) هستند.

که این امر می تواند باعث ریزش موهای سر و یا کل بدن شود.

اگر چه آلوپسی در افراد مسن  شیوع بیشتری دارد، اما ریزش بیش از حد مو در کودکان نیز ، می تواند اتفاق بیفتد.

ریزش  ۵۰ تا  ۱۰۰تار مو در روز ، طبیعی است. با وجود حدود ۱۰۰۰۰۰ تار موی سر، این ریزش اندک،  قابل توجه نیست.موهای جدید به طور معمول جای موهای از دست رفته را می گیرند، اما این همیشه اتفاق نمی افتد. ریزش مو می تواند به تدریج در طی سال ها ایجاد شود یا به طور ناگهانی اتفاق بیفتد. ریزش مو می تواند دائمی یا موقتی باشد.

محاسبه ی میزان ریزش مو در یک روز ، غیرممکن است. اگر بعد از شستن مو و یا بعد از شانه کردن موهایتان، متوجه مقدار زیادی از مو در حال ریزش شوید، ممکن است بیشتر از حد طبیعی موهای خود را از دست دهید. همچنین ممکن است شاهد نازک شدن موها یا طاسی باشید.

اگر متوجه شدید که بیش از حد معمول مو از دست می دهید ، باید این مشکل را با پزشک در میان بگذارید. پزشکان می توانند علت اصلی ریزش مو را تشخیص دهند و برنامه های درمانی مناسبی را پیشنهاد دهند.

 

چه عواملی باعث ریزش مو می شوند؟

ابتدا پزشک یا متخصص پوست و مو سعی می کند علت اصلی ریزش مو را تشخیص دهد. شایع ترین علت ریزش مو ، طاسی ارثی بامدل مردانه یا زنانه است.

اگر سابقه طاسی در خانواده دارید، ممکن است دچار این نوع ریزش مو شوید. برخی از هورون های جنسی می توانند ریزش موی ارثی را تحریک کنند که ممکن است از اوایل بلوغ شروع شود.

در برخی موارد ، ریزش مو ممکن است با یک توقف ساده در چرخه رشد مو رخ دهد. بیماری های عمده ، جراحی ها یا حوادث آسیب زا ، می توانند باعث ریزش مو شوند. با این حال، موهای شما معمولا بدون درمان هم ،شروع به رشد می کنند.

 

! تغییرات هورمونی می تواند باعث ریزش موی موقتی شود. مثال هایی از تغییرات هورمونی که باعث این حالت می شوند ، شامل:

– بارداری

– زایمان

– قطع مصرف قرص های جلوگیری از بارداری

– یائسگی

 

! شرایط پزشکی که می تواند باعث ریزش مو شود ، شامل موارد زیر است:

– بیماری تیرویید

– آلوپسی آره آتا (بیماری خود ایمنی ه به فولیکول های مو حمله می کند.)

– عفونت های پوست سر مانند عفونت با کرم حلقوی

این مطلب را هم بخوانید  مراقبت‌های قبل و بعد از تزریق چربی

بیماری هایی که باعث ایجاد زخم می شوند، مانند لیکن پلان و برخی از انواع لوپوس، می توانند به دلیل زخم باعث ریزش دائمی مو شوند.

! ریزش مو همچنین می تواند به دلیل داروهایی باشد که برای درمان برخی بیماری ها ومشکلاتی مانند موارد زیر، استفاده می شود:

– سرطان

– فشارخون بالا

– ارترئز

– افسردگی

– مشکلات قلبی

! یک شوک جسمی یا عاطفی ممکن است باعث ریزش محسوس مو شود. نمونه هایی از این نوع شوک عبارتند از:

– مرگ یکی از اعضای خانواده

-کاهش شدید وزن

– تب شدید

مبتلایان به تریکوتیلومانیا( اختلال کندن موی وسواسی ) نیاز به بیرون کشیدن مو های خود، معمولا از سر ، ابروها، یا مژه ها دارند.

ریزش مو در اثر کشش می تواند به دلیل مدل مویی باشد که با محکم کشیدن مو به فولیکول ها فشار وارد می کند.

 

! رژیم غذایی فاقد پروتئین ، آهن و سایر موادمغذی نیز می تواند منجر به کم پشتی موها شود.

یک طرح درمانی مشخص برای ریزش مو دریافت کنید…

یک پزشک متخصص می تواند الگوی طاسی شما را ارزیابی کرده و به شما در یافتن درمان مناسب کمک کند.

 

ریزش مو چگونه تشخیص داده می شود؟

ریزش مداوم مو، اغلب نشان دهنده یک مسئله اساسی در سلامتی است.

پزشک یا متخصص پوست ، می تواند بر اساس معاینه بدنی و سابقه سلامتی شما، علت ریزش مو را تشخیص دهد. در برخی موارد ، تغییرات ساده غذایی می تواند کمک کند. همچنین ممکن است پزشک داروهای تجویز شده شما را تغییر دهد.

اگر متخصص پوست به بیماری خود ایمنی یا پوستی ، به عنوان علت ریزش موی شما، مشکوک باشد، ممکن است ، از پوست سر شما نمونه برداری کند. این نمونه برداری  شامل برداشتن دقیق قسمت کوچکی از پوست سر برای آزمایش است. به خاطر داشته باشید که رشد مو،  یک فرایند پیچیده است. تعیین علت دقیق ریزش مو ممکن است، زمان بر باشد.

 

گزینه های درمانی برای ریزش مو چیست؟

v دارو

داروها احتمالا اولین خط  درمانی برای ریزش مو هستند. داروهای بدون نسخه (OTC)، معمولا از کرم ها وژل های موضعی تشکیل می شوند که مستقیما روی پوست سر استفاده می شوند. رایج ترین محصولات حاوی ماده ای به نام ماینوکسیدیل ( روگاین) ، هستند.

طبق AAD، پزشک شما ممکن است ماینوکسیدیل را همراه با سایر درمان های ریزش مو توصیه کند. عوارض جانبی ماینوکسیدیل شامل تحریک پوست سر و رشد مو در مناطق مجاور ، مانند پیشانی یا صورت شما است.

داروهای تجویز شده نیز، ممکن است ریزش مو را درمان کنند. پزشکان داروی خوراکی فیناستراید  را برای طاسی مردانه تجویز می کنند. شما این دارو را باید روزانه مصرف کنید تا ریزش مو کند شود. برخی از مردان هنگام مصرف فیناشستراید  رشد موهای جدیدی را تجربه می کنند. از عوارض جانبی اما نادر فیناستراید،  می توان به کاهش میل جنسی و اختلال در عملکرد جنسی اشاره کرد. طبق کلینیک مایو ، ممکن است ارتباطی بین استفاده از فیناستراید و نوع جدی تر (درجه بالا)  سرطان پروستات ، وجود داشته باشد.

این مطلب را هم بخوانید  مراقبت های بعد از میکروبلیدینگ

همچنین پزشک ، کورتیکواستروئید هایی مانند پردنیزون ، تجویز می کند. افراد مبتلا به الوپسی آره آتا ، می توانند از این روش برای کاهش التهاب و سرکوب سیستم ایمنی بدن استفاده کنند. کورتیکواستروئیدها ، هورمون های ساخته شده توسط غدد فوق کلیوی را تقلید می کنند.

مقدار زیاد کورتیکواستروئید در بدن،  باعث کاهش التهاب و سرکوب سیستم ایمنی بدن می شود.

 

& شما باید عوارض جانبی این داروها را به دقت کنترل کنید. عوارض جانبی احتمالی عبارتند از :

– گلوکوم ، مجموعه ای از بیماری های چشم که می تواند منجر به اسیب عصب بینایی و از دست دادن بینایی شود.

– احتباس مایعات و تورم در پایین پاها

– فشارخون بالاتر

– اب مروارید

– قندخون بالا

& شواهدی وجود دارد که استفاده از کورتیکواستروئید ،ممکن است شما را در معرض خطر بیشتری برای شرایط زیر قرار دهد:

– عفونت ها

– از دست دادن کلسیم از استخوان ها ، که ممکن است منجر به پوکی  استخوان  شود.

– پوست نازک و ظریف

– گلودرد

– گرفتگی صدا

 

رویه های پزشکی

گاهی اوقات که، داروها برای جلوگیری از ریزش مو کافی نیستند، روش های جراحی برای درمان طاسی وجود دارد.

 

جراحی کاشت مو

جراحی کاشت مو، شامل انتقال شاخه های کوچکی از پوست به قسمت های طاس پوست سر شماست ، که هر کدام دارای چند عدد مو هستند .

این روش برای افرادی که طاسی ارثی دارند ،خیلی موثر است. زیرا آن ها ، به طور معمول از بالای سر ، دچار طاسی می شوند.از انجا که این نوع ریزش مو پیشرونده ست، شما به مرور زمان به چندین عمل جراحی نیاز خواهید داشت.

 

کاهش پوست سر

در کاهش پوست سر، یک جراح بخشی از پوست سر شما که فاقد مو است ، را برمی دارد. سپس جراح با یک تکه از پوست سرشما که مو دارد، ناحیه را می بندد. گزینه دیگر یک فلپ است، که در آن جراح شما ، پوست سر را که دارای مو است از روی قسمت طاس جمع می کند. این نوعی از کاهش پوست سر است.

 

گسترش بافت همچنین می تواند  لکه های طاس را بپوشاند که این روش به دو عمل جراحی نیاز دارد. در اولین جراحی ،یک جراح منبسط کننده بافت را در  یر بخشی از پوست سر شما که مو دارد و در کنارلکه قرار دارد، قرار می دهد. پس از چندین هفته، منبسط کننده قسمتی از پوست سر شما را که دارای مو است ، گسترش می دهد.

این مطلب را هم بخوانید  درباره‌ی آلوپسی آره‌آتا چه می‌دانیم ؟

در جراحی دوم ، جراح شما منبسط کننده را برداشته و ناحیه گسترش یافته پوست سر را با مو بر روی نقطه طاس می کشد.

این روش های جراحی برای طاسی گران هستند و خطراتی  را به همراه دارند.برخی از عوارض شامل:

– رشد موهای تکه ای

– خون ریزی

– جای زخم گسترده

– عفونت

ممکن است پیوند شما نیزبه طور مناسب و موثر ، انجام نشود، به این معنی  که شما نیاز به تکرار جراحی دارید.

 

چگونه می توان از ریزش مو جلوگیری کرد؟

مواردی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از ریزش بیشتر موها انجام دهید. از مدل موهای سفت مانند بافت، دم اسبی، یا هر مدلی که فشار زیادی به موهای شما وارد می کنند، استفاده نکنید. این مدل های مو ، با گذشت زمان،  به فولیکول های مو آسیب می رسانند.

سعی کنید موهای خود را نکشید، پیچ ، و مالش ندهید. اطمینان حاصل کنید که رژیم متعادلی دارید که شامل مقدار کافی آهن و پروتئین باشد.

اگر در حال حاضر ریزش مو دارید، برای شستن موهای خود از یک شامپوی مناسب کودک استفاده کنید. اگر موهایتان خیلی چرب نیست، شستن موهای خود را فقط یک روز در میان در نظر بگیرید. همیشه مو را خشک کنید و از مالیدن مو خودداری کنید.

 

v محصولات و ابزار های آرایش نیز مقصر اصلی ریزش مو هستند. نمونه هایی از محصولات یا ابزار هایی که می توانند بر ریزش مو تاثیر بگذارند ،عبارتند از:

– سشوار

– شانه های گرنم شده

– اتو مو

– محصولات رنگ امیزی

– مواد سفید کننده

– پرم

– شل کننده ها

اگر تصمیم دارید موهای خود را با وسایل گر م شده حالت دهید، فقط در موهای خشک این کار را انجام دهید. همچنین، از کمترین تنظیمات و درجه ی ممکن استفاده کنید.

 

E با درمان تهاجمی،  می توانید ریزش مو را متوقف یا حتی معکوس کنید.خصوصا اگر به دلیل یک بیماری زمینه ای باشد. درمان ریزش موی ارثی ممکن است ، دشوارتر باشد. بااین حال، روش های خاصی مانند کاشت مو ، می تواند به کاهش طاسی کمک کند. با پزشک خود صحبت کنید تا تمام گزینه ها را برای کاهش ریزش مو و عوارض آن بررسی کند و بهترین  و مناسبترین گزینه را برای شما انتخاب کند.

 

 

 

https://www.healthline.com/health/hair-loss#outlook

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان