تیرگی زیر چشم؛ علل به وجود آمدن و راه‌های درمان

درمان تیرگی زیر چشم

آیا تیرگی زیر چشم یک مشکل جدی برای سلامتی است؟ نه واقعاً، اما بسیاری از افراد احساس می‌کنند سیاهی زیر چشم آنها نتیجه خستگی، پیری یا ناسالم بودن آن‌ها است.

برای کاهش تیرگی زیر چشم، تعدادی روش وجود دارد؛ هم طبیعی و هم تجویز پزشکی، که افراد برای از بین بردن یا کاهش ظاهر سیاهی زیر چشم خود می‌توانند استفاده ‌کنند. اگرچه همه این روش‌های درمانی دائمی‌نیستند، اما با حفظ و سازگاری آن‌ها به کاهش ظاهر سیاهی زیر چشم کمک می‌کنند.

چرا تیرگی زیر چشم دارم؟

گرچه تیرگی زیر چشم شما بیشتر به دلیل خستگی ایجاد می‌شود، اما دلایل دیگری نیز وجود دارد از جمله:

  • آلرژی
  • رینیت آلرژیک (تب یونجه)
  • درماتیت آتوپیک (اگزما)
  • درماتیت تماسی
  • وراثت
  • بی نظمی‌رنگدانه
  • خراشیدن یا مالش چشم
  • قرارگیری در معرض نور خورشید

یکی دیگر از دلایل سیاهی، روند طبیعی پیری است. وقتی پیر می‌شوید، چربی و کلاژن را از دست می‌دهید و پوست شما اغلب لاغر می‌شود. این مورد می‌تواند رگ‌های خونی آبی مایل به قرمز را در زیر چشم برجسته کند.

همچنین با افزایش سن، افراد معمولاً دچار سوراخ‌های زیر چشم می‌شوند. گاهی اوقات این تغییرات فیزیکی سایه‌هایی ایجاد می‌کند که به نظر می‌رسد حلقه‌های تیره زیر چشم هستند.

چگونه می‌توان از سیاهی زیرچشم خلاص شد

روش‌های مختلفی وجود دارد که افراد گزارش می‌دهند تیرگی‌های زیر چشم آنها را از بین می‌برد یا میزان آن‌را کاهش می‌دهد. افراد متفاوت هستند، بنابراین برخی از این روش‌های درمانی ممکن است برای شما مفید نباشد.

مانند هر روش درمانی، همیشه بهتر است قبل از آزمایش روی خود، برنامه‌های خود را با پزشک مرور کنید.

۱٫خواب

خستگی و کمبود خواب می‌تواند باعث تیرگی زیر چشم شما شود، همچنین می‌تواند شما را رنگ پریده‌تر نشان دهد که باعث می‌شود تیرگی‌های زیرچشم شما تیره‌تر به نظر برسد. اطمینان حاصل کنید که هر شب هفت تا هشت ساعت می‌خوابید و بهداشت خوبی را رعایت می‌کنید.

این مطلب را هم بخوانید  فاصله بین جلسات لیزر چه قدر باید باشد؟

۲٫ارتفاع

هنگام خواب، بالش‌های اضافی زیر سر خود را امتحان کنید تا از ورم مایعات جمع شده در پلک‌های پایین خود بکاهید.

۳٫کمپرس سرد

گاهی رگ‌های خونی گشاد شده می‌توانند ناحیه زیر چشم شما را تیره کنند. کمپرس سرد می‌تواند باعث انقباض رگ‌های خونی شود؛ درنتیجه ممکن است منجر به کاهش تیرگی شود.

۴٫آفتاب

قرار گرفتن در معرض آفتاب، تیرگی صورت را کاهش داده یا از بین می‌برد.

۵٫مرطوب کننده ها

تعدادی از مرطوب کننده‌های بدون نسخه وجود دارد که ممکن است به شما در رفع تیرگی زیرچشم کمک کند. بسیاری از آن‌ها حاوی کافئین، ویتامین E، آلوئه ورا، اسید هیالورونیک و یا رتینول هستند.

۶٫خیار

طرفداران بهبود طبیعی پیشنهاد می‌کنند که برش‌های ضخیم خیار را سرد کنید و سپس برش‌های سرد شده را به مدت حدود ۱۰ دقیقه روی حلقه‌های تیره زیر چشم قرار دهید، سپس محل را با آب بشویید. این روش درمانی را روزی دو بار تکرار کنید.

۷٫روغن بادام و ویتامین E

طرفداران درمان طبیعی پیشنهاد می‌کنند مقدار مساوی روغن بادام و ویتامین E را مخلوط کرده و سپس درست قبل از خواب، مخلوط را به آرامی‌ بر تیرگی‌های زیرچشم ماساژ دهید. صبح محل را با آب سرد بشویید. این روند را شبانه تکرار کنید تا حلقه‌های تیره از بین بروند.

۸٫ویتامین K

یک مطالعه ۲۰۱۵ معتبر نشان داد که قرار دادن یک پد، حاوی مخلوطی شامل کافئین و ویتامین K در زیر چشم منجر به کاهش عمق چین و چروک و حلقه‌های تیره می‌شود.

۹٫کیسه‌های چای

درمان‌گران طبیعی پیشنهاد می‌کنند دو کیسه چای را خیس کنید – از چای کافئین دار استفاده کنید – در آب گرم و سپس کیسه‌ها را برای چند دقیقه در یخچال سرد کنید. روی هر چشم کیسه‌ای بگذارید. پس از پنج دقیقه کیسه‌های چای را برداشته و محل را با آب سرد بشویید.

این مطلب را هم بخوانید  لاغری ران با اگزیمیا

۱۰٫مصرف غذاهای شور را کاهش دهید

خوردن بیش از حد غذاهای شور ممکن است ریشه تیرگی‌های زیر چشم شما باشد.

۱۱٫غذاهای غنی از آهن نیز بیشتر بخورید

کم خونی ناشی از فقر آهن، وضعیتی است که خون فاقد گلبول قرمز است. این سلول‌ها وظیفه انتقال اکسیژن به بافت‌های بدن را دارند. کمبود آهن می‌تواند باعث تیرگی زیر چشم و حتی رنگ پریدگی پوست شود. علائم دیگر شامل مواردی زیر است:

  • خستگی مفرط
  • دست و پا سرد
  • ناخن‌های شکننده

آنچه پزشک ممکن است برای سیاهی زیرچشم پیشنهاد کند

ممکن است پزشک بسته به تشخیص علت سیاهی‌های زیر چشم شما یک گزینه پزشکی ارائه دهد. این توصیه ممکن است شامل موارد زیر باشد.

کرم روشن کننده پوست

برای روشن کردن‌هایپرپیگمانتاسیون زیر چشم، یک متخصص پوست می‌تواند کرم روشن کننده پوست با اسید آزلائیک، اسید کوجیک، ​​اسید گلیکولیک یا هیدروکینون را تجویز کند. برخی از این کرم‌ها در فرمول‌هایی با درصد کمتری از ماده موثره، بدون نسخه در دسترس هستند.

لیزر درمانی

در لیزر درمانی از انرژی گرمایی برای تبخیر سلول‌های آسیب دیده استفاده می‌شود. با لیزر اف پی جی یا الیت پلاس، رنگدانه تیره زیر چشم را می‌توان هدف قرار داد. همراه با روشن شدن رنگ‌های تیره‌تر پوست، لیزر درمانی ممکن است باعث تشکیل کلاژن جدید شود.

لایه برداری شیمیایی

یک متخصص پوست ممکن است یک لایه برداری شیمیایی سبک برای روشن شدن رنگدانه‌های تیره زیر چشم پیشنهاد کند. معمولاً این موارد شامل اسید گلیکولیک، اسید رتینوئیک یا هیدروکینون هستند. همچنین ممکن است متخصص پوست یک لایه بردار جسنر را پیشنهاد کند که شامل ترکیبی از اسید سالیسیلیک، اسید لاکتیک و رزورسینول است.

این مطلب را هم بخوانید  معرفی چند مرطوب کننده طبیعی پوست

بلفاروپلاستی

چربی را می‌توان با با بلفاروپلاستی توسط متخصص چشم یا جراج پلاستیک در پلک بالا یا پایین برداشت. این روش می‌تواند سایه ایجاد شده توسط پلک شما را کاهش دهد که می‌تواند باعث کاهش تیرگی شود.

پرکننده‌ها

یک پرکننده پوستی مبتنی بر اسید هیالورونیک مانند Restylane یا Juvederm می‌تواند توسط چشم پزشک، متخصص پوست، جراح پلاستیک یا ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی به طور خاص در بافت زیر چشم تزریق شود. پرکننده‌ها به کاهش حجم زیر چشم کمک می‌کنند که می‌تواند باعث ایجاد تیرگی شود.

چه موقع برای درمان تیرگی زیر چشم به دکتر خود مراجعه کنیم؟

بسیاری از دلایل تورم و تغییر رنگ زیر چشم، جدی نیستند و ممکن است به خوبی به درمان در خانه پاسخ بدهند؛ با این اوصاف، اگر این علائم را فقط در زیر یک چشم مشاهده کردید یا با گذشت زمان بدتر می‌شوند، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

برخی موارد تیرگی‌های زیر چشم ممکن است نتیجه عفونت یا مسئله پزشکی دیگری باشد که نیاز به توجه ویژه دارد.

همچنین اگر تورم وجود دارد باید به پزشک مراجعه کنید:

  • شدید و طولانی مدت
  • قرمزی، درد یا خارش بهم پیوسته است
  • روی قسمت‌های دیگر بدن مانند پاها تأثیر می‌گذارد

پزشک شما ممکن است برخی از راه حل‌های طولانی مدت مانند کرم‌های تجویز شده یا سایر روش‌های درمانی که برای کاهش تورم و تغییر رنگ کار می‌کنند، ارائه دهد. گزینه‌ها عبارتند از:

  • لیزر درمانی
  • لایه برداری شیمیایی
  • پرکننده‌های تزریقی برای درمان افتادگی پلک

برای دستیابی به بهترین نتیجه ممکن است نیاز به تکرار این روش‌های درمانی باشد.

شما با مراجعه به کلینیک زیبایی نیوشا، می‌توانید در اسرع وقت و با بالاترین سرعت، تیرگی زیر چشم خود را درمان کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر، با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان