مراحل کاشت مو

کاشت یا پیوند مو به روشی درمانی گفته می‌شود که موهای مقاوم به ریزش در بدن یا سر، به مناطقی که دچار طاسی شده‌اند، منتقل می‌شوند. به این روش کاشت موی طبیعی یا پیوند مو می‌گویند.

نه تنها برای کسانی که موهای خود را از دست داده‌اند، بلکه حتی برای کسانی که می‌خواهند خطوط موی خود را تغییر دهند یا موهای جذاب داشته باشند،کاشت مو پیشنهاد خوبی است. اما آیا کاشت مو واقعاً بی‌خطر و موفقیت آمیز است ؟ آیا یک فرآیند پایدار است یا این روش منجر به تغییراتی در بافت در بدن می‌شود ؟

 

کاشت مو یک فرآیند جراحی است که شامل برداشتن فولیکول‌های مو از هر محلی از بدن، مانند صورت یا پاها و کاشت آن‌ها روی قسمت بدون مو است. از این فرآیند در کاشت مو در مژه‌ها و ابروها نیز استفاده می‌شود. تکنیک‌های اخیر و به‌روز، تکنیک‌هایی دائمی هستند و خوشه های فولیکولی مو را برمی‌دارند. این فرآیند، پیوند موی فولیکولیک  نامیده می‌شود که می‌تواند به دو روش برداشت نوار ( FUT ) و استخراج واحد فولیکولی (FUE) انجام شوند.

منظور از کاشت مو FUT برداشتن مو از پشت سر بیمار است. پزشک متخصص یک تکه از پوست و مو را به عرض حدود ۲ سانتی‌متر و طول ۲۵ سانتی‌متر از پشت سر بیمار برمی‌دارد. سپس محلی که پوست آن برداشته شده را با اندکی کشش به هم رسانده و آن را بخیه می‌زند. پس از ۱۲ روز، بخیه‌ها از پشت سر شما برداشته می‌شوند.

در روش رایج و سنتی FUT شخصِ کاندیدِ کاشتِ مو، تجربه‌‌ی درد و عوارض طولانی‌مدت را تجربه می‌کرد و پس از انجام عمل کاشت مو، «اسکار» یا همان جای زخم در محل برداشت مو به وجود می‌آمد که در قسمت برداشت شده ظاهر نامناسبی را به‌جا می‌گذاشت.

این مطلب را هم بخوانید  مراقبت‌های بعد درمان میکرودرم ابریژن

ولی در تکنیک جدیدFUE  دیگر شاهد این نوع عوارض نیستیم چرا که شخص کاندید پیوند مو، تجربه‌ای بدون درد و بدون به‌جا ماندن اسکار را تجربه می‌کند و علت برتری این تکنیک در مقایسه با روش FUT  ، این است که متخصص مربوطه با ظرافت بسیار بالایی، لایه‌ی روییِ پوستِ پشتِ سرِ فرد را برمی‌دارد، به‌طوری که هیچ گونه آسیبی به پوست، گوشت، عصب ها و به اصطلاح پزشکی به ناحیه گالا نمی‌رسد.

از دیگر مزیت های این تکنیک کاشت مو می توان به تراکم بالا، انجام سریع کاشت مو، بع‌جا نماندن خط اسکار پشت سر فرد و نداشتن هر گونه درد و عوارض بعد از عمل، اشاره کرد.

در این روش ما می توانیم از ۲ الی ۳ هزار گرفت را که بطور میانگین معادل ۹۰۰۰ تار مو است، برداشت کنیم. البته در صورت نیاز می‌توان با ترکیب روش هایFUE  وSUT  به تراکمی در حدود ۱۴۰۰۰ تار مو رسید.

FUE یک فرایند دستی و زمان‌بر است اما نتایجی بسیار طبیعی دارد و هیچ اثری از خود به جا نمی‌گذارد. با این حال، فرایندی مقرون به صرفه نیست و هم برای پزشک و هم برای بیمار وقت‌گیر است. البته استفاده از رباتیک باعث کاهش زمان و بسیار ساده شدن این فرآیند شده است.

در برداشت نواری ، نوارهای پوستی با رشد موی خوب، در مناطق طاسی کاشته می‌شوند و در واحد استخراج فولیکول‌ها و ریشه‌های خوشه‌های مو به صورت دستی برداشته می‌شود و در محل بدون مو کاشته می‌شود.

برداشت نوار همان چیزی است که جراحان این روزها بیشتر از آن استفاده می کنند. در محل اهدا کننده جای زخم کمی ایجاد می‌کند و طی دو هفته بهبود حاصل می‌شود.

این مطلب را هم بخوانید  درمان قطعی ماه گرفتگی با لیزر اف پی جی

مراحل :

  1. آماده‌سازی برای کاشت مو

در مرحله‌ی اولیه‌ی جراحی کاشت مو، فولیکول‌های مو از پشت سر برداشته شده و در مناطق طاس قرار می‌گیرند.

  1. ۲٫ منطقه اهدا کننده اصلاح شده است

قبل از شروع جراحی، موهای ناحیه‌ی اهدا کننده کوتاه می‌شود.

  1. ۳٫ ناحیه اهدا کننده برای جراحی آماده شده است

وقتی موهای ناحیه‌ی اهدا کننده کوتاه شد، به آن جا بی حسی موضعی تزریق می‌شود.

۴- بافت از ناحیه‌ی اهدا کننده برداشته شده و ناحیه‌ی اهدا کننده بخیه زده می‌شود.

سپس بافت ناحیه‌ی اهدا کننده که حاوی فولیکول‌های موی مقاوم به طاسی است، با جراحی برداشته می‌شود و ناحیه اهدا کننده بخیه زده می‌شود. بخیه های موجود در ناحیه‌ی اهدا کننده، زیر موهای شخص پنهان می‌شوند. این بخیه ها تقریباً ده روز پس از جراحی کاشت مو برداشته می‌شوند.

  1. ۵٫ جدا کردن واحدهای فولیکولی زیر میکروسکوپ

سپس تکنسین‌های جراحی با استفاده از میکروسکوپ‌ها، بافت اهدا کننده را مشاهده نموده و آن را برای تشریح و آماده سازی پیوندهای واحد فولیکولی بررسی می‌کنند.

  1. ۶٫ منطقه گیرنده طاس آماده شده است

هنگامی که بی حسی موضعی به بیمار داده می‌شود ، ناحیه گیرنده‌ی طاس برای روند جراحی آماده می‌شود. نیازی به اصلاح یا برداشتن مو در بالای ناحیه‌ی گیرنده نیست.

۷- برش‌هایی که در مناطق طاس ایجاد می‌شود

گرافت های واحد فولیکولی در برش های ریزی قرار می‌گیرند که به صورت نامنظم در ناحیه گیرنده ایجاد شده است.

  1. ۸٫ گرافت ‌ها با توجه به تراکم‌شان قرار می‌گیرند

کوچکترین پیوندها (یک و دو) در جلوی خط مو قرار می‌گیرند، و سه و چهار (متراکم تر از یک و دو) در پشت خط مو قرار می‌گیرند.

  1. ۹٫ بلافاصله پس از جراحی کاشت مو
این مطلب را هم بخوانید  پیگمانتاسیون

پس از جراحی کاشت مو، در ناحیه‌ی عمل، برش‌های ریزی با موهای کوتاه می‌بینیم.

  1. ۱۰٫ بسته شدن عمل جراحی کاشت مو

علائم برش به طور طبیعی بهبود می‌یابند و قرمزی در ناحیه‌ی گیرنده در طی یک هفته از بین می‌رود.

 

زمان بهبودی

کاشت مو یک روش غیرتهاجمی است و در اکثر موارد به صورت سرپایی انجام می‌شود. بیشتر بیماران پس از دو روز مجاز به شامپو هستند، اگرچه مدتی بعد از جراحی باید پوست سر از آفتاب و عفونت محافظت شود. بیماران برای چند روز باید آنتی بیوتیک مصرف کنند.

باید حقایقی را درباره‌ی کاشت مو بدانید :

  • موهای کاشته شده مانند موهای طبیعی رفتار می‌کنند و طی دو تا چهار هفته پس از پیوند می‌ریزند. پس از آن، ریشه‌ها به طور طبیعی جوانه می‌زنند و این کار را برای یک عمر ادامه می‌دهند.

۲) استفاده از بی‌حسی موضعی سبب می‌شود که این فرآیند، بدون درد باشد و بیمار می‌تواند همان روز به خانه‌ی خود برود.

۳) کاشت مو به این معنی نیست که شما یک موی بسیار جذاب خواهید داشت ؛ زیرا نتیجه آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است و همچنین با کیفیت طبیعی موی فرد ارتباط دارد.

۵) هر نوع طاسی‌ای با کاشت مو درمان نمی‌شود. این موضوع مورد به مورد فرق می‌کند.

۶) هزینه‌ی عمل به تعداد پیوندها بستگی دارد. هرچه تعداد گرافت بیشتر باشد، هزینه آن نیز بیشتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان