منافذ باز پوست و درمان آن

علل و روش های درمانی

منافذ باز بزرگ شده ، بیش از انچه که فکر می کنید، شایع هستند و هر دوی مردان و زنان را، در هر سنی، متاثر میسازند. منافذ، دهانه های کوچکی در بالای فولیکول های موی ما هستند، که کل بدن را،  پوشانده اند.

منافذ پوست ما ، سبوم(روغن طبیعی بدن ) را،  آزاد می کنند، تا به طور طبیعی ،  پوست ما را مرطوب کند و به لطافت آن کمک کند. اگر چه منافذ باز پوست می توانند برای فرد ناامید کننده باشند، اما برای حفظ سلامتی پوست، لازم هستند.

معمولا ژنیتک منافذ بزرگ را تعیین می کند. اما ، پوست چرب، آسیب آفتاب، و پیری نیز،  از دیگر عواملی هستند که باعث بزرگ شدن منافذ پوست می شوند.

اگرچه نمی توان اندازه منافذ را تغییر داد، اما می توان منافذ بزرگ شده را به حداقل رساند.

برای به حداقل رساندن منافذ باز پوستتان، ادامه ی مطلب را بخوانید.

 

علل ایجاد منافذ باز پوست

ژنتیک

ژن های شما بزرگترین و مهم ترین عامل تعیین کننده در اندازه منافذ هستند.افراد با منافذ بزرگ، غالبا ، در افراد خانواده نیز ، این مشکل را دارند.

 

سن

باافزایش سن ، پوست،  قابلیت ارتجاعی خود را از دست می دهد، که باعث کشش و افتادگی پوست و در نتیجه بزرگترشدن منافذ باز پوست می شود. همچنین با افزایش سن پوست شما ضخیم میشود.که باعث می شود سلول های پوستی کوچک در اطراف منافذ پوست شما جمع شوند و باعث بزرگتر دیده شدن منافذ شود.

 

آسیب افتاب

قرار گرفتن در معرض نور افتاب برای سالها، می تواند منافذ را بزرگتر نشان دهد .اسیب خورشید می تواند پوست را ضخیم کند، که منجر به بزرگ تر شدن منافذ می شود. قرار گرفتن در معرض افتاب به مدت طولانی ، همچنین می تواند کلاژن، الاستین و آب را از روی پوست شما پاک کند، این امر باعث می شود بافت زیر پوست شما جمع شده و در لبه های منافذ باز جمع شود و باعث افتادگی و بزرگتر شدن آن ها شود.

منافذ بسته شده

جمع شدن بیش از حد روغن و سلول های مرده پوست در منافذ پوستی باعث می شود که منافذ بزرگتر از حد معمول ظاهر شوند.

 

 

چگونه می توان در منزل مناففذ را به حداقل رساند

این مطلب را هم بخوانید  آیا سیگار کشیدن بر روی نتایج کاشت مو تاثیر منفی میگذارد؟

– صورت خود را روزانه بشویید!

شستن روزانه صورت، آلودگی ، روغن و سایر آلودگی های ناخواسته را که معمولا منجر به مسدود شدن منافذ پوست می شوند، از بین میبرد. بهتر است پاک کننده ای متناسب با نوع پوست خود( دارای اکنه، ترکیبی،خشک،طبیعی،چرب و حساس)، انتخاب کنید.

اگر پوست چربی دارید، پاک کننده های حاوی اسیدسالیسیلیک در کاهش چربی و منافذ پوست چرب موثر هستند، در مقابل
،پاک کننده های حاوی آلفاهیدروکسی اسید،  به رطوبت رسانی در هنگام لایه برداری و کاهش منافذ پوست خشک،  کمک می کنند.

 

– به صورت هفتگی از ماسک استفاده کنید.

ماسک های سفالی ، روغن را جذب می کنند و درخشش ظاهری طبیعی را بازیابی می کنند. نمونه ای ازاین رس های طبیعی،  رس کائولن است. که در فرمولاسیون های پوستی اضافه می شود  تا در هنگام لایه برداری ملایم ، به بیرون امدن سبوم(روغن)اضافی از پوست کمک کند.این عامل منجر به کوچک شدن منافذ می شود.

ماسک های سفالی را می توان با سایر مواد ترکیب کرد تا به بهترین وجه با مشکلات پوستی شما ، مطابقت داشته باشد. به عنوان مثال، گوگرد، یک ضدباکتری طبیعی است، که می تواند با اکنه مقابله کند ، پودر زغال چربی روغن را کاهش دهد، میکرودانه های ویتامینE ، برای جبران مجدد رطوبت پوست و آنزیم های کادو تنبل ، برای کمک به بازسازی پوست و اصلاح اندازه منافذ پوستمناسب هستند. برای جلوگیری از تحریک پوست، ماسک ها نباید بیش از دوبار در هفته استفاده شوند.

 

تراشیدن

تراشیدن یا لایه برداری، حذف سلول های مرده پوست از لایه بالایی پوست است.لایه برداری باعث روشن شدن پوست و همچنین بافت نرم و صاف تری می شود.

اگر به طور مرتب سلول های مرده پوست را که منافذ پوست شما را مسدود می کند، از بین ببرید، منافذ پوست کشیده نمی شوند و بزرگتر به نظر نمی رسند.

 

دو نوع لایه بردار وجود  دارد:

 

  1. لایه بردار های فیزیکی

این نوع لایه بردار، پاک کننده ای است که دارای ذرات ریزی  ،  که می توانید با دستان خود احساس کنید. این لایه بردارها ، فرموله ای  پر از گرانول که معمولا به عنوان اسکراب صورت برچسب خورده اند، باعث از بین رفتن و از بین بردن تمام سلول های مرده پوست در سطح صورت می شوند.

این مطلب را هم بخوانید  آیا با کاشت مو میتوان مو را پرپشت کرد؟

۲٫لایه بردارهای شیمیایی

لایه بردار های شیمیایی، دارای دو زیرمجموعه  AHAوBHA هستند:

آلفاهیدروکسی اسید ها،  بیشتر از مواد طبیعی ، اسیدگلیکولیک از نیشکر، اسید لاکتیک از شیر ، اسید مالیک از سیب، اسید سیتریک از مرکبات و اسید تارتاریک از انگور، مشتق می شوند. این اسید ها ، محلول در آب هستند و می توانند سطح طبیعی رطوبت پوست ما را کاهش دهند ، باعث کاهش چین و چروک و خطوط ظریف ، صاف شدن بافت ناصافی پوست وبهبود رنگ پوست های کدر شوند.اسیدهای هیدروکسی بتا معمولا به اسیدسالیسیلیک اشاشبیه هستند. BHA  ها مشابه AHAها هستند ، اما در پوست ما درون پوشش منافذ پوست، عمیقترو بهتر عمل میکنند.آن ها همچنین،  محلول در روغن هستند، به این معنی که برای پوست های چرب ، ایده آل هستند.

 

این نکته را در نظر داشته باشید، که نباید  پوست خود را بیش از حد، لایه برداری کنید . این کار، میتواند سد محافظتی پوست را ازبین ببردو منجر به پوست کم آب و ملتهب شود. اگر این اتفاق رخ دهد، باید فرکانس ، قدرت یا نوع لایه برداری را تغییر دهید.

-لایه بردار متناسب با نوع پوست خود را انتخاب کنید.

 

مرطوب کردن روزانه ی پوست

مرطوب سازی روزانه ی پوست ، می تواند احتمال ایجاد پوست خشک یا چرب را کاهش دهد که باعث ایجاد اکنه می شوند.

بهترین مرطوب کننده ها باید متناسب با نوع پوست شما باشد.

 

– از محصولات تولیدی کلاژن استفاده کنید ! رتینول نوعی ویتامین A ، است که با افزایش گردش سلول باعث کوچک تر شدن منافذ پوست می شوند.

–  ویتامین C ، نوعی انتی اکسیدان است که علاوه بر محافظت در اثر عکسبرداری که باعث بزرگ شدن منافذ پوست می شود، تولید کلاژن را تقویت می کند .

– گلیکولیک اسید ، یک اسید الفاهیدروکسی است که به بازسازی کلاژن و همچنین لایه برداری پوست مرده ، کمک می کند.

 

– از ضدافتاب استفاده کنید.

استفاده از ضدافتاب ، یک امر ضروری است. قرار گرفتن در معرض افتاب ، باعث ایجاد منافذی می شود که پوست شروع به افتادگی و کشیدگی بخصوص در اطراف لبه های منافذ طبیعی می شود ، بنابراین باعث بزرگتر شدن منافذ باز می شود.

این مطلب را هم بخوانید  رفع چروک پیشانی

 

روش های درمانی برای به حداقل رساندن منافذ

– روش های مختلف درمانی ، در مراکز سلامت پوست شامل لایه برداری شیمیایی، لیزر درمانی، میکرودرم ابریژن  و میکرونیدلینگ است.

 

لایه برداری شمییمایی

لایه برداری شیمیایی گزینه بسیار خوبی برای کوچک شدن منافذ بزرگ شده ، است. یک لایه بردار شیمیایی می تواند لایه خارجی و اسیب دیده پوست را با یک محلول اسیدی از بین  ببرد تا ظاهر و بافت پوست شما را بهبود بخشد.

انواع لایه برداری بر اساس نوع وغلظت اسید/اسیدهای استفاده شده در لایه برداری متفاوت است.لایه برداری شیمیایی بسته به نتیجه دلخواه در اعماق مختلف پوست ضعیف،متوسط یا قوی هستند.

از انجا که پوست هر فرد ،منحصر به فرد است ، متخصص پوست بهترین نوع لایه بردار متناسب با پوست هر فرد را  ارائه می کند.هر نوع لایه بردار شیمیایی از یک محلول شییایی متفاوت تهیه شده است و نتایج متمایزی ایجاد می کنند.

 

لیزر v beam

با گرم شدن کلاژن برای تقویت بازسازی کلاژن، منافذ بزرگ شده و جای زخم های کم عمق می توانند بهبود یابند.

V beam perfecta  ، استاندارد طلایی و پر فروش ترین لیزر با پالس رنگی در جهان است.سیستم لیزر، یک روش ایمن برای درمان ضایعات عروقی ، رنگی و برخی از ضایعات غیررنگی است. این سیستم بدون هیچ گونه صدمه ای به پوست اطراف ، نتایج عالی ای می دهد.

 

میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن، یک درمان ۳۰ دقیقه ای با حداقل تهاجم برای پوست است که گردش خون و تولید اکسیژن را تقویت می کند، به طور موثر باعث تقویت کلاژن ، الاستین، لایه برداری و پوست سالم می شود.

 

میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ یک روش عالی برای کاهش اندازه منافذ پوست ااست. سوزن های ریز برای کمک به تولید کلاژن و الاستین موثر هستند.میکرونیدلینگ اسیب های کنترل شده ای در پوست ایجاد می کنند. روند ترمیم پوست ، منجر به اپی درم ضخیم تر باظاهر نرمتر و چین وچروک کمتر می شود. علاوه براین ، میکرونیدلینگ کانال ایجاد میکند که به پوست اجازه می دهد ژل های موضعی ، کرم ها وسرم ها را به طور موثرتری جذب کند و در نتیجه لایه های عمیق پوست را تقویت می کند.

 

 

رفرنس:

https://www.google.com/amp/s/www.wvdermcenter.com/blog/how-to-minimize-pores-causes-and-treatments%3fhs_amp=true

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان