شل‌شدن پوست بعد از بارداری : درمان‌های خانگی و درمان‌های دارویی

شل‌شدن پوست پس از بارداری، یک تجربه‌ی طبیعی است. در دوران بارداری، پوست کشیده می‌شود تا برآمدگیِ در حال رشدِ شکم را در خود جای دهد. در نتیجه بسیاری از زنان پس از زایمان متوجه می‌شوند که پوست اطراف شکم‌شان شل شده است.

پس از زایمان، سرعت بازگشت پوست به حالت عادی می‌تواند به عوامل زیادی مربوط باشد : عواملی از جمله وزن، سن و ژنتیک شخص.

پوست شل، آسیب‌رسان نیست ! اما برخی زنان از ظاهر آن خوش‌شان نمی‌آید. در این مقاله به این می‌پردازیم که این افراد پس از بارداری، برای بهبود ظاهر پوست شل چه کاری می‌توانند انجام دهند.

پیشگیری

شیوه‌ی زندگی سالم و رژیم غذایی صحیح، ‌می‌تواند سبب کاهشِ خطرِ اضافه وزن سریع در دوران بارداری شود. اجتناب از افزایش وزنِ بیش از مقدار توصیه شده، می‌تواند به کاهش ریسک شل‌شدن پوست بعد از بارداری کمک کند.

به گفته مرکز سلامت زنان (OWH)، زنانی که در دوران بارداری ورزش می‌کنند ، احتمالاً بعد از زایمان به وزن متوسط برمی‌گردند. OWH خاطر نشان می‌کند که ورزش در دوران بارداری بی‌خطر است و زنان باید حداقل ۲ ساعت و نیم در هفته، ورزش هوازی با شدت متوسط انجام دهند.

انجام برخی تمرینات تقویت‌کننده‌ی عضلات شکم مانند پیلاتس و یوگا نیز در دوران بارداری بی‌خطر است.

دریافت مقدار مناسبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی در دوران بارداری سبب حمایت از جنین در حال رشد و حفظ سطح انرژی می‌شود. یک رژیم غذایی سالم می‌تواند به افزایش تدریجی وزن در دوران بارداری کمک کند و در عین حال از افزایش بیش از حد وزن جلوگیری کند.

درمان ها

برای کسانی که پوست شل پس از بارداری آزارشان می‌دهد، راه‌هایی برای بهبود ظاهر پوست شل وجود دارد. برخی از این روش ها را در زیر بررسی می کنیم :

این مطلب را هم بخوانید  بهترین روش کاشت مو چیست؟

ورزش

ورزش می‌تواند به تقویت عضلات شکم در دوران بارداری کمک کند. دانشکده متخصصان زنان و زایمان آمریکا توصیه می‌کند که با تمرینات ساده‌ی پس از زایمان شروع کنید و به تدریج تا ۱۵۰ دقیقه ورزش هوازی با شدت متوسط در هفته انجام دهید.

تمرینات قدرتی مانند پیلاتس و یوگا می‌تواند به سفت شدن و تقویت عضلات شکم کمک کند، و این امر ممکن است به بهبود ظاهر شلی پوست کمک کند. تمرینات هوازی مانند پیاده‌روی سریع، دویدن، دوچرخه ‌سواری و یا ایروبیک می‌تواند به تقویت عضلات کمک کند.

تغذیه

رژیم غذایی غنی از ویتامین‌ها ، پروتئین‌ها و چربی‌ها به عضله‌سازی و افزایش کلاژن کمک می‌کند. کلاژن یک پروتئین ضروری برای پوست سالم و با طراوت است.

نوشیدن مقدار زیادی آب نیز می‌تواند خاصیت ارتجاعی و ظاهر پوست را بهبود بخشد.

روغن‌ها و کرم‌های تقویت‌کننده‌ی پوست

مطالعات معتبر نشان داده است که ماساژ پوست می‌تواند به افزایش جریان خون ناحیه و تحریک فیبروبلاست‌ها کمک کند. این سلول‌ها ( فیبروبلاست‌ها ) در تولید کلاژن و الاستین نقش دارند که هر دو به استحکام و قوام پوست کمک می کنند. بنابراین مالیدن روغن یا کرم‌ها به پوست ممکن است بر ظاهر آن تأثیر مثبت بگذارد.

مکمل‌های کلاژن

بدن به طور طبیعی کلاژن تولید می‌کند ، اگرچه این روند با افزایش سن کاهش می‌یابد. مصرف مکمل کلاژن می‌تواند جهت بهبود قابلیت ارتجاعی پوست مفید باشد.

اگرچه بیشتر مطالعات روی چین و چروک صورت تمرکز می‌کنند ، اما نتایج مکمل‌های خوراکی کلاژن امیدوار کننده است. به نظر می‌رسد مکمل‌های کلاژن، خاصیت ارتجاعی، هیدراتاسیون ( آب‌رسانی ) و تراکم کلاژن پوستی را افزایش می‌دهندکه همه‌ی این موارد می‌تواند ظاهر پوست شل را بهبود بخشد.

روش‌های زیبایی بدون جراحی

این مطلب را هم بخوانید  رفع چروک پیشانی

به گفته انجمن جراحی زیبایی آمریکا، درمان های غیر جراحی مانند درمان با فرکانس رادیویی یا درمان با پالس شدید نور، می‌تواند با گرم کردن لایه‌های پوستی و افزایش تولید کلاژن، به سفت شدن پوست اضافی روی شکم کمک کند.

فردی که تحت درمان است ممکن است به چندین جلسه نیاز داشته باشد و نتایج به تدریج طی چند ماه پس از درمان ظاهر می شود.

درمان با لیزرِ سفت‌کننده‌ی پوست نیز با استفاده از گرما باعث تحریک کلاژن و الاستین می‌شود. افراد می‌توانند از آن برای سفت کردن پوست در هر نقطه از بدن استفاده کنند. ممکن است فرد برای مشاهده نتایج به سه تا پنج جلسه درمان نیاز داشته باشد  که معمولاً نتیاج بین ۲ تا ۶ ماه پس از درمان ظاهر می‌شود.

روش‌های غیر جراحی راحت‌اند؛ زیرا کوتاه مدت هستند و زمان بهبودی کوتاه است. با این حال، ممکن است برای موارد شدید شلی پوست مناسب نباشند.

 

 

روشهای جراحی زیبایی:

یکی از روش‌های کاهش شلی پوست، برداشتن آن از طریق جراحی است. این روش به عنوان ابدومینوپلاستی شناخته‌می شود. به گفته هیئت جراحی زیبایی آمریکا، تا زمانی که فرد وزن ثابت خود را پس از عمل جراحی حفظ کند، نتایج دائمی است.

انواع مختلف ابدومینوپلاستی شامل:

  • استاندارد یا کامل: پوست و چربی اضافی را از بالای خط موی ناحیه تناسلی تا بالای شکم برطرف می‌کنند. در این روش یک زخم در اطراف ناف و یک زخم بلند در پایین شکم باقی می‌ماند.
  • مینی: پوست و چربی اضافی زیر ناف را از بین برده و زخم افقی کوتاه در بالای تپه ناحیه تناسلی باقی می‌ماند.
  • تمدید شده: شامل برداشتن پوست از قسمت فوقانی و تحتانی شکم و کناره های بدن است. این نوع جراحی، یک زخم لنگر شکل باقی می‌گذارد که در قسمت جلویی و کناری بدن و در دو طرف ناف شکم کشیده می‌شود
این مطلب را هم بخوانید  تزریق ژل به واژن بهتر است یا چربی؟

 

جراحان توصیه می‌کنند که زنان فقط زمانی که تصمیم گرفتند که دیگر برای بارداری تلاش نکنند، تحت عمل جراحی مانند جراحی شکم قرار بگیرند.

 

بازگشت به حالت عادی چقدر طول می کشد؟

پوست شل ممکن است بدون درمان پزشکی هرگز ظاهر قبل از بارداری خود را نتواند بازسازی کند. با این حال رژیم غذایی و ورزش می‌تواند به کاهش ظاهر پوست شل بعد از بارداری در طول زمان کمک کند.

 

بهبود به موارد زیر بستگی دارد:

 

وزن و سن زن قبل از بارداری.

چقدر در دوران بارداری وزن اضافه کرده است.

ورزش و تغذیه در دوران بارداری و بعد از آن.

لازم به ذکر است که انقباض رحم در حدود ۶ هفته طول می‌کشد و چندین ماه طول می‌کشد تا وزن اضافی بدن در دوران بارداری کاهش یابد.

خلاصه:

پوست اضافی اطراف شکم بعد از بارداری، طبیعی است. عوامل زیادی می‌توانند بر شدت شل شدن پوست تأثیر بگذارند : از جمله سن، وزن، رژیم غذایی، سبک زندگی و عوامل ژنتیکی.

رژیم غذایی سالم و متعادل و نیز ورزش هوازی متوسط ​​در دوران بارداری و بعد از آن می‌تواند شل شدن پوست شکم آن را به حداقل برساند.

تولیدکنندگان ادعا می‌کنند که داروهای خانگی و مکمل‌های مختلف ظاهر پوست شل را بهبود می بخشند ، اما شواهد کمی برای حمایت از این محصولات وجود دارد.

روش‌های جراحی، مؤثرترین روش درمانی برای زنانی است که دارای پوست شل در حد متوسط ​​تا شدید هستند و اگر وزن متعادل و ثابتی را پس از عمل جراحی حفظ کنند، نتایج دائمی خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان