مراقبت‌های قبل و بعد از لیزر فرکشنال

مراقبت‌های قبل و بعد از لیزر فرکشنال

لیزر فرکشنال یک روش درمانی غیر تهاجمی است که با استفاده از دستگاهی می تواند پرتوی لیزر را به هزاران ناحیه درمانی میکروسکوپی تقسیم کند که بخشی از پوست را در یک زمان هدف قرار می دهد ، مشابه تصویر عکاسی که پیکسل به پیکسل افزایش یافته یا تغییر می کند.

 

درمان با لیزر فراکشنال فاصله بین پل تا مفعول تکنیک های لیزری و غیر مفعول مورد استفاده در درمان صدمات آفتاب و پیری پوست است. در حالی که درمان های لیزر ابلاتین عمدتا روی اپیدرم (سلول های سطحی پوست) و درمان های غیر شکمی فقط روی کلاژن پوستی (لایه میانی پوست) کار می کنند ، لیزر درمانی کسری در لایه های اپیدرمی و پوستی پوست کار می کند.

 

اولین لیزر کسری که به بازار عرضه شد ، دستگاه Fraxel® بود (Reliant Technologies now Solta) ، که طول موج ۱۵۵۰ نانومتری غیر فرسایشی از خود ساطع می کند. اکنون برخی از ماشین آلات در دسترس هستند که از فناوری کسری استفاده می کنند ، مبتنی بر اربیوم: لیزرهای YAG برای درمان های سطحی و لیزرهای CO ۲ برای درمان های عمیق تر (مانند Fraxel Repair [Solta Medical]، Active and Deep FX [Lumenis]، Quadralase [Candela] و مروارید کسری [Cutera]).

 

درمان لیزر فرکشنال برای درمان چیست؟

 

لیزر فرکشنال برای درمان موارد زیر استفاده می شود:

 

خطوط و چین و چروک صورت ( رایتیدها )

 

آسیب خورشید

 

رنگدانه سازی پوست همراه با عکسبرداری

 

اسکار جراحی و آکنه .

 

اگرچه درمان لیزر فرکشنال در درمان اختلالات رنگدانه ای مانند ملاسما مورد حمایت قرار گرفته است ، اما این درمان خود می تواند منجر به پیگمانتاسیون بعد از التهاب شود .

 

لیزر فرکشنال فرکشنال می تواند در هر قسمت از بدن مورد استفاده قرار گیرد اما در مقایسه با روشهای سنتی فراموشی به ویژه در گردن ، قفسه سینه و دستها بسیار مفید است.

 

درمان با لیزر فرکشنال همچنین ممکن است برای poikiloderma سیوات و علائم کششی مفید باشد.

 

درمان لیزر فرکشنال در انواع پوست و بیماران قابل استفاده است ، اما این روش ها بسته به سن بیمار ، نوع پوست ، قرار گرفتن در معرض آفتاب و محل قرارگیری بدن متفاوت است. درمان لیزر فرکشنال می تواند با جراحی و سایر روش های درمانی پوستی ترکیب شود.

این مطلب را هم بخوانید  تزریق ژل به واژن بهتر است یا چربی؟

 

درمان لیزر فرکشنال چگونه کار می کند؟

 

برای درک چگونگی عملکرد لیزر درمانی کسری ، درک اساسی از ساختار پوست لازم است. به طور خلاصه ، پوست از ۳ لایه تشکیل شده است: اپیدرم (بالاترین لایه) ، درم ( لایه میانی) و زیر جلدی (لایه چربی پایین). اپیدرم حاوی سلولهای تولید کننده رنگدانه به نام ملانوسیت است که مسئول رنگ آمیزی پوست هستند. درم از الیاف کلاژن و الاستین تشکیل شده است که استحکام ، مقاومت ، کشش و انعطاف پذیری پوست را فراهم می کند (برای اطلاعات دقیق در مورد ساختار پوست اینجا را کلیک کنید).

 

با پیر شدن بدن ، ظاهر و خصوصیات پوست تغییر می کند. اپیدرم نازک تر می شود ، بنابراین لکه ها بیشتر دیده می شوند و کلاژن موجود در درم به تدریج از بین می رود که به تشکیل خطوط صورت ، افتادگی پوست و چین و چروک کمک می کند.

 

درمان لیزر فرکشنال با هدف قرار دادن اپیدرم و درم انجام می شود. این کار را با رساندن پرتوی لیزر که به هزار ستون کوچک اما عمیق برای درمان در پوست تقسیم شده است ، انجام می دهد. به آنها مناطق درمان میکروگرم (MTZ) می گویند. در هر MTZ سلولهای رنگی اپیدرمی قدیمی دفع می شوند و نفوذ کلاژن در درم باعث واکنشی می شود که منجر به بازسازی کلاژن و تشکیل کلاژن جدید می شود. با استفاده از MTZ ها ، لیزر در داخل ناحیه هدف قرار می گیرد و به شدت درمان می شود در حالی که بافت سالم اطراف آن دست نخورده و تحت تأثیر قرار نمی گیرد و به بهبود زخم کمک می کند. این درمان کسری منجر به بهبودی سریعتر از آن می شود که اگر همه بافت های منطقه تحت لیزر قرار بگیرند.

 

درمان لیزر فرکشنال شامل چه مواردی است؟

 

در زیر خلاصه ای از روش Fraxel آورده شده است:

 

ارزیابی / آماده سازی قبل از درمان

 

مناطق مشکل را مشخص کنید و الگوی درمانی را برای هدف قرار دادن مناطق برای اصلاح تنظیم کنید.

 

عکس های قبل از درمان بگیرید.

 

پیش درمانی با کرم سفید کننده (به عنوان مثال ، هیدروکینون ) یا لایه برداری شیمیایی ممکن است برای بیمارانی که دارای پوست تیره یا مشکلات رنگدانه هستند لازم باشد.

این مطلب را هم بخوانید  اسکالپ سر و درمان آن

 

در نظر بگیرید اسیکلوویر یا valaciclovir پیشگیری در برابر هرپس سیمپلکس عفونت (زخم های سرد)

 

بیمار باید تمام جواهرات و لوازم آرایش را پاک کند. قبل از درمان صورت را با آب و صابون بشویید.

 

یک کرم بی حس کننده در ناحیه درمان استفاده می شود. حدود ۴۵-۶۰دقیقه طول می کشد تا ماده بیهوشی کاملاً اثر بگذارد.

 

کرم بیهوشی برداشته می شود و سپس یک ژل لغزنده روی ناحیه درمان قرار می گیرد که به لیزر کمک می کند تا یک الگوی لکه دار MTZ ایجاد کند.

 

کاربرد لیزر فرکشنال

 

ژل لغزنده به عنوان روان کننده تماس برای دستبندی رباتیک عمل می کند که به سطح پوست سر می خورد.

 

زمان درمان به نواحی تحت درمان بستگی دارد ، اما صورت کامل حدود ۳۰ دقیقه طول خواهد کشید.

 

درد همراه با این روش به انرژی منتقل شده به محل درمان بستگی دارد . ضروری است که از کرم بی حس کننده قوی همراه با لیزر Fraxel استفاده شود.

 

برای کاهش ناراحتی در طی روش ، از یک دستگاه خنک کننده به نام دستگاه Zimmer during استفاده می شود.

 

پس از درمان و بهبودی

 

ژل گلایدر بعد از درمان شسته می شود.

 

بیماران ممکن است حدود یک ساعت بعد از عمل احساس آفتاب سوختگی خفیف داشته باشند.

 

تورم معمولاً کم است و باید طی ۲-۳روز برطرف شود.

 

به مدت روز پوست حالت صورتی مایل به صورتی دارد.

 

ظرف ۲۴ ساعت پوست جدید اپیدرمی ایجاد می شود و ظاهر ظاهری برنزی دارد که می تواند ۳ تا ۱۴ روز طول بکشد. پوسته پوسته شدن پوست نیز ممکن است اتفاق بیفتد زیرا پوست جدید جایگزین بافت مرده پوست می شود که با کرم مرطوب کننده قابل درمان است.

 

وقتی پوست باید به آرامی با آب لوله کشی ، روغن پتاسیم و گازیک یا دو بار در روز برداشته شود ، لایه برداری از پوست را می توان پس از درمان ابلیشن انجام داد.

 

در طی مرحله بهبودی و برای چندین ماه پس از درمان ، توصیه می شود که ناحیه درمان با استفاده از ضد آفتاب مرطوب کننده با SPF حداقل ۵۰+ محافظت شود . برای محافظت از پوست در معرض آفتاب باید از لباس های محافظ و کلاه های لبه پهن نیز استفاده شود.

این مطلب را هم بخوانید  مزوتراپی زیر چشم

 

چهار تا پنج روش درمانی با Fraxel ، بسته به سطح انرژی استفاده شده و شرایط پوست تحت درمان ، مورد نیاز است. اینها با فاصله یک ماه فاصله دارند. نتایج فوری نیستند و به آرامی پیش می روند ، و بهبود بهینه در طی یک دوره سه تا چهار ماهه قابل مشاهده است. این بازه زمانی و رژیم درمانی امکان ترمیم کامل و جایگزینی بافت آسیب دیده با کلاژن و الاستین جدید و رشد سالم سلول های پوستی را فراهم می کند.

 

لیزرهای سطحی با کسر ابلیشن نسبت به دستگاه های غیر چرمی تهاجمی تر هستند ، بنابراین بازیابی کمی بیشتر طول می کشد.

 

عوارض جانبی و عوارض درمان لیزر فرکشنال چیست؟

 

به نظر می رسد درمان لیزر فرکشنال توسط اکثر بیماران به خوبی تحمل می شود. تراشیدن یا استفاده از آرایش مواد معدنی به زودی پس از درمان انجام می شود. در بیشتر موارد ، بیماران می توانند پس از درمان یا روز بعد ، بسته به شرایط پوست و درمان ، مستقیماً به محل کار خود برگردند.

 

برخی از عوارض جانبی و عوارضی که ممکن است پس از انجام لیزرهای کسری تهاجمی یا نسبی ، به ویژه در پوست گردن رخ دهد ، عبارتند از:

 

رسوب زدایی بیش از حد ( پوسته پوسته شدن ، لایه برداری) و مقداری پوسته پوسته شدن

 

تا یک هفته پس از درمان تورم – با استفاده از کیسه یخ در فواصل ۱۰ دقیقه در ۲۴ ساعت اول می توان به تورم کمک کرد.

 

رنگدانه Postinflammatory – رخ می دهد معمولا در بیماران با سابقه ملاسما یا postinflammatory هیپرپیگمانتاسیون (شایع تر در بیماران تیره تر انواع پوست)

 

Acneform فوران ، هرپس سیمپلکس ، باکتریایی و کاندیدا عفونت

برای استفاده از خدمات جوانسازی با دستگاه بی نظیر آر اف فرکشنال، می‌توانید به کلینیک زیبایی نیوشا مراجعه فرمایید. با ما تماس بگیرید تا مشاوره رایگان دریافت کنید.

منابع:

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://dermnetnz.org/topics/fractional-laser-treatment/&ved=2ahUKEwiUy4Dthe_wAhUGZc0KHWINCmUQFjASegQIDhAC&usg=AOvVaw3JFEZ4xs45f9ENfB2Qz_Tt&cshid=1622297039400

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان