تفاوت میکرودرم ابریژن و درم ابریژن!

تفاوت میکرودرم ابریژن و درم ابریژن

میکرودرم ابریژن را نباید با درم ابریژن که یک عمل جراحی تهاجی است و توسط جراح زیر بی‌حسی موضعی یا بی‌هوشی انجام می‌شود، اشتباه گرفت. میکرودرم ابریژن نسبت به درم ابریژن تهاجم کمتری دارد. در درم ابریژن از روش‌های شدیدتری برای از بین بردن لایه‌ی بالایی پوست استفاده می‌شود.

درم ابریژن روشی برای جای زخم‌های عمیق‌تر است. این روش به بی‌حسی یا بی هوشی نیاز دارد. در غیراینصورت بسیار دردناک خواهد بود.

درم ابریژن فقط برای افراد دارای رنگ پوست روشن مناسب است. میکرودرم ابریژن برای افراد با هر رنگ پوست مناسب است.

میکرودرم ابریژن:

میکرودرم ابریژن یک روش بدون درد، غیرتهاجمی و جوان سازی پوست است که به وسیله‌ی ترکیبی از یک نوک سایشی و مکش خلا روی پوست اعمال می‌شود. جلسات معمولا از ۵ تا ۶۰ دقیقه طول می‌کشد. این روش می‌تواند آسیب‌های ایجاد شده توسط نور خورشید، چین و چروک، خطوط ظریف، لکه‌های پیری، اسکار آکنه، ملاسما و دیگر شرایط پوستی را بهبود بخشد. در این روش از یک اپلیکاتور مخصوص با سطح ساینده استفاده می‌شود تا لایه‌ی ضخیم پوست را به آرامی سمباده زده و جوان شود.

این کار یک روش درمانی بسیار محبوب برای لایه برداری پوست است. این روش با خطر کم و بهبودی سریع در مقایسه با روش‌های مشابه همراه است. تحقیقات نشان داده‌اند که میکرودرم ابریژن می‌تواند جذب برخی داروهای موضعی را از طریق افزایش نفوذپذیری پوست، تسهیل کند.

میکرودرم ابریژن دقیقا مانند مسواک زدن عمل می‌کند. به این صورت که به پاک سازی بقایای پوست کمک می‌کند. از آنجایی که بازسازی پوست انسان معمولا در فواصل تقریبی ۳۰ روزه انجام می‌شود، بهبود شرایط پوست با میکرودرم ابریژن موقت است و برای ادامه‌ی اثرات بهبودی آن، باید در فواصل ۲ تا ۴ هفته تکرار شود.

چه کسانی باید میکرودرم ابریژن انجام دهند؟

میکرودرم ابریژن برای افراد دارای پوست کدر و آرام، آکنه‌ی خفیف،دچار تغییر رنگ آکنه، علائم جوش و زخم‌های بسیار سطحی آکنه بسیار مفید است. این روش برای بیماران با مشکلات پوستی سطحی و سبک زندگی پرمشغله که به دنبال حداقل مزایا هستند، بدون هیچگونه عارضه‌ی جانبی و خرابی می‌تواند یک روش درمانی مناسب باشد. افرادی که جای زخم عمیق‌تری دارند، ممکن است درمان طولانی‌تری داشته باشند و یا نیاز به درمان‌های جراحی پیدا کنند.

این کار یک روش ایمن برای اکثر انواع پوست و رنگ به حساب می‌آید. اگر افراد نگرانی‌های پوستی زیر را داشته باشند ممکن است تصمیم بگیرند که این روش را انجام دهند:

  • خطوط و چین و چروک.
  • هیپرپیگمانتاسیون، لکه‌های پیری و لکه‌های قهوه‌ای.
  • منافذ بزرگ شده و جوش‌های سرسیاه.
  • جوش و آکنه.
  • علائم کشش.
  • رنگ و بافت ناهموار پوست.
  • ملاسما.
  • آسیب خورشید.
این مطلب را هم بخوانید  مراقبت‌های قبل و بعد از هیدروفیشیال

سن مناسب برای میکرودرم ابریژن:

در حالی که برای انجام این کار محدودیت سنی یا جنسی خاصی وجود ندارد، معمولا افراد از ۱۲ تا ۶۵ سالگی می‌توانند از این روش بهره گیرند. افراد بالای ۷۰ سال ممکن است کمی بیشتر در معرض خطر کبودی و سایش پوست باشند.

هر چند وقت یکبار می‌توان میکرودرم ابریژن را انجام داد؟

میکرودرم ابریژن بسته به میزان تحمل پوست و اثرات آرایشی مطلوب می‌تواند به صورت هفتگی یا چند هفته یکبار انجام شود. بسیاری از افراد درمان را با سه جلسه‌ی هفتگی شروع کرده و سپس با درمان نگهدارنده‌ی ماهانه ادامه می‌دهند.

آیا میکرودرم ابریژن در درمان اسکار آکنه مفید است؟

میکرودرم ابریژن ممکن است برای افراد دارای آکنه‌ی فعال، تغییر رنگ خفیف آکنه و یا جای اسکار آکنه‌های بسیار سطحی بسیار مفید باشد. متخصصان پوست از میکرودرم ابریژن برای از بین بردن منافذ پوست و پاکسازی آکنه استفاده می‌کنند.

آماده شدن برای میکرودرم ابریژن:

میکرودرم ابریژن یک روش غیرجراحی و کم تهاجم است که برای آماده شدن اقدامات کمی مورد نیاز است.

بهتر است در مورد نگرانی‌های پوستی خود با یک متخصص پوست صحبت کنید تا بفهمید آیا میکرودرم ابریژن مناسب شما است یا خیر. درباره‌ی هرگونه عمل زیبایی و جراحی گذشته و همچنین آلرژی و شرایط پزشکی خود صحبت کنید.

ممکن است به شما گفته شد یک هفته قبل از درمان از قرار گرفتن در معرض آفتاب، کرم‌های برنزه کننده و اپیلاسیون خودداری کنید. همچنین ممکن است توصیه شود حدود سه روز قبل از درمان از کرم‌ها و ماسک‌های لایه بردار خودداری کنید.

قبل از شروع عمل، آرایش خود را پاک کرده و صورت خود را تمیز کنید.

میکرودرم ابریژن چگونه کار می‌کند؟

میکرودرم ابریژن یک روش قابل انجام در مطب است که معمولا حدود یک ساعت طول می‌کشد. این کار معمولا توسط یک متخصص مراقبت از پوست دارای مجوز انجام می‌شود. استفاده از بی‌هوشی یا بی‌حسی برای میکرودرم ابریژن ضروری نیست. از دستگاه دستی برای اسپری ملایم ذرات یا سمباده زدن لایه‌ی خارجی پوست در ناحیه‌ی مورد نظر، استفاده می‌شود. در پایان درمان، پوست با مرطوب کننده یا ضدآفتاب پوشانده می‌شود.

میکرودرم ابریژن اولین بار توسط اداره‌ی غذا و داروی ایالات متحده در سال ۱۹۹۶ تائید شد. از آن زمان صدها دستگاه میکرودرم ابریژن تولید شده‌اند.

عوارض جانبی:

عوارض جانبی شایع در میکرودرم ابریژن شامل حساسیت خفیف، تورم و قرمزی است. این موارد معمولا ظرف چند ساعت پس از درمان از بین می‌روند. ممکن است پزشک به شما توصیه کند از مرطوب کننده‌های پوست برای به حداقل رساندن خشکی و پوسته پوسته شدن استفاده کنید. کبودی جزئی نیز ممکن است رخ بدهد. علت این کبودی‌ها فرایند مکش در طول درمان است.

این مطلب را هم بخوانید  درمان درد با پی آر پی

عوارض جانبی بالقوه‌ی میکرودرم ابریژن بسیار کم بوده و این روش بسیار ایمن است. عوارض جانبی احتمالی به صورت زیر هستند:

  • کشیدگی پوست.
  • قرمزی وحساسیت پوستی.
  • کبودی جزئی.
  • ساییدگی‌های کوچک پوست.
  • تلانژکتازی.

بعد از میکرودرم ابریژن چه انتظاری داریم؟

محدودیت اندکی بعد از میکرودرم ابریژن وجود دارد. شما می‌توانید بلافاصله فعالیت‌های روزمره‌ی خود را از سر بگیرید.

پوست خود را مرطوب نگه دارید و از محصولات مراقبتی ملایم استفاده کنید. حداقل یک روز پس از درمان از استعمال داروهای موضعی آکنه خودداری کنید. محافظت از پوست با ضدآفتاب بسیار مهم است. در طی چند هفته پس از درمان، پوست می‌تواند نسبت به آفتاب حساس‌تر باشد.

درم ابریژن چیست؟

درم ابریژن یک روش لایه‌برداری است که با استفاده از یک ابزار چرخشی لایه‌ی خارجی پوست را از بین می‌برد. این روش درمانی در میان افرادی که مایل به بهبود شرایط پوستی خود هستند، بسیار محبوب است‌. با استفاده از این روش می‌توان مواردی مانند خطوط ریز، آسیب بر اثر نور خورشید، اسکار آکنه و بافت ناهموار پوست را بهبود بخشید.

در طی این روش پزشک قبل از برداشتن لایه‌ی رویی پوست، از بی‌حسی موضعی استفاده می‌کند. این یک روش سرپایی است و فرد بلافاصله می‌تواند فعالیت‌های روزمره‌ی خود را از سر گیرد.

دلایل انجام درم ابریژن:

درم ابریژن لایه‌های خارجی آسیب دیده‌ی پوست را از بین می‌برد. سپس لایه‌های جدیدی از پوست که جوان‌تر و صاف‌تر به نظر می‌رسند، در معرض دید قرار می‌گیرند.

درم ابریژن علاوه بر ایجاد ظاهر جوان‌تر پوست، می‌تواند به درمان موارد زیر نیز کمک کند:

  • جای جوش.
  • لکه‌های پیری.
  • چین و چروک.
  • زخم ناشی از جراحی.
  • آسیب‌های نور خورشید.
  • خال کوبی‌‌.
  • پوست ناهموار.

درم ابریژن تنها یکی از راه‌های درمانی این شرایط  پوستی است. به عنوان مثال، پیشرفت در فناوری لیزر، حذف خالکوبی را سریع‌تر و آسان‌تر نموده است. برای انتخاب مناسب‌ترین گزینه‌ی درمانی با پزشک خود مشورت کنید.

برخی بیماری‌های پوستی می‌توانند مانع انجام درم ابریژن شوند. از جمله‌ آکنه‌های التهابی، تبخال مزمن و راجعه و سوختگی در اثر اشعه.

آمادگی قبل از درم ابریژن:

قبل از درمان، پزشک معاینه‌ی فیزیکی انجام داده و سابقه‌ی پزشکی شما را بررسی می‌کند. همچنین در مورد خطرات و انتظارات شما صحبت می‌کند. پزشک را از تمام داروهای مصرفی خود مطلع کنید. ممکن است لازم باشد مصرف آن‌ها را برای مدتی قطع کنید. چرا که می‌توانند خطر خونریزی را افزایش داده یا پوست را به طور نامطلوبی تیره کنند. در صورت مصرف ایزوترتینوئین در یک سال گذشته، حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

پزشک همواره به شما توصیه می‌کند چند هفته قبل و بعد از درمان سیگار مصرف نکنید. سیگار نه تنها باعث پیری زودرس پوست می‌شود، بلکه باعث کاهش جریان خون در پوست شده و روند بهبودی را کند می‌کند.

این مطلب را هم بخوانید  نواحی مفید برای لیزر موهای زائد در آقایان

پزشک همچنین در مورد قرار گرفتن در معرض آفتاب به شما مشاوره می‌دهد. قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفتاب بدون محافظت، دو ماه قبل از انجام درم ابریژن باعث تغییر رنگ پوست می‌شود. همچنین به شما توصیه می‌شود در هنگام بهبود پوست از قرار گرفتن در معرض آفتاب خودداری کرده و به طور مرتب از ضد آفتاب استفاده کنید.

ممکن است پزشک توصیه کند از موارد زیر قبل از درم ابریژن استفاده کنید:

  • داروهای ضد ویروسی: برای جلوگیری از عفونت‌های ویروسی قبل و بعد از درمان.
  • آنتی بیوتیک خوراکی: برای جلوگیری از عفونت باکتریایی.
  • کرم رتینوئید: این کرم مشتق از ویتامین A به بهبود سریع‌تر کمک می‌کند.

در طی درم ابریژن چه اتفاقی می‌افتد؟

نوع بی‌حسی در حین درم ابریژن به میزان درمان بستگی دارد. پزشک معمولا از بی‌حسی موضعی استفاده می‌کند. گاهی ممکن است بی‌هوشی عمومی صورت بگیرد.

در طول درمان، یک دستیار پوست را محکم نگه می‌دارد. در این حین پزشک دستگاه مخصوص درم ابریژن را روی پوست به حرکت در می‌آورد. ممکن است پزشک قسمت‌های زیادی از پوست را طی چندین جلسه درمان کند.

بلافاصله پس از عمل، پزشک ناحیه‌ی تحت درمان را با پانسمان مرطوب می‌پوشاند.

بعد از درم ابریژن چه اتفاقی می‌افتد؟

پزشک دستورالعمل‌های کامل را در مورد چگونگی تعویض پانسمان، نحوه‌ی پوشاندن ناحیه‌ی تحت درمان و محصولات مورد استفاده، ارائه می‌دهد. انتظار می‌رود فرد بتواند حدود دو هفته بعد به فعالیت روزمره‌ی خود بازگردد.

بعد از درم ابریژن، پوست به طور معمول صورتی و متورم است و ممکن است فرد احساس سوزش یا سوزن سوزن شدن داشته باشد. پوست ممکن است در حین ترمیم، مایع یا پوسته‌ی شفاف یا زرد رنگی را خارج کند. حدود سه ماه طول می‌کشد تا پوست به طور کامل بهبود یافته و رنگ صورتی آن کمرنگ شود.

عوارض مرتبط با درم ابریژن چیست؟

خطرات مرتبط با درم ابریژن مشابه خطرات سایر روش‌های جراحی است. این موارد شامل خونریزی، عفونت و واکنش آلرژیک به بی‌هوشی هستند‌.

برخی خطرات خاص درم ابریژن عبارتند از:

  • جوش‌های پوستی
  • تغییر در رنگ پوست
  • منافذ بزرگ شده
  • سرخی و تورم
  • راش

اگرچه نادر است اما برخی افراد پس از درم ابریژن دچار زخم بیش از حد می‌شوند. در این موارد، برخی داروهای استروئیدی می‌توانند به ترمیم زخم کمک کنند‌.

خدمات میکرودرم ابریژن در کلینیک زیبایی نیوشا با بیشترین میزان اثرگذاری و ماندگاری و همچنین با حداقل عوارض جانبی انجام می‌شود. برای دریافت مشاور رایگان، با ما تماس بگیرید.

منابع

https://www.medicinenet.com/microdermabrasion/article.htm

https://www.medicalnewstoday.com/articles/323443#summary

https://www.healthline.com/health/forehead-acne#_noHeaderPrefixedContent

https://www.healthline.com/health/dermabrasion#complications

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان