آیا ویتامین E برای موهایتان مفید است؟

تاثیر ویتامین E روی مو

ویتامین E چه کاربرد‌هایی دارد؟

ویتامین E با خاصیت آنتی اکسیدانیِ خود شناخته می‌شود و سبب کاهش آسیب‌های ناشی‌از رادیکال‌های آزاد شده و از سلول‌های بدن محاظت می‌کند. اگرچه می‌توانید ویتامین E را در مکمل‌ها پیدا کنید، اما بسیاری‌از شرکت‌ها نیز ویتامین E را به محصولات آرایشی‌ – بهداشتی‌شان اضافه می‌کنند.

ویتامین E از دهه‌ی ۱۹۵۰ برای محافظت از پوست در‌مقابل پیری، عفونت، التهاب و آسیب‌های ناشی‌از نور خورشید استفاده می‌شده است. آنتی‌اکسیدان محلول در چربی برای حفظ سلامت پوست و تقویت سیستم ایمنی، بسیار حیاتی است.

اخیراً ویتامین E به عنوان یک داروی درمانی برای تبدیل موهای وز، آسیب‌دیده و غیرقابل کنترل، به موهایی براق و جذاب (که در حد تبلیغات شامپو هستند) مورد استقبال قرار گرفته است.

این مقاله را بخوانید تا بیاموزید که چگونه خواص تقویت‌کننده‌ی ویتامین E برای بهبود سلامت مو و نیز تقویت رشد آن مفید است.

ویتامین E چه کاری برای مو انجام می‌دهد ؟

تحقیقات اولیه حاکی از آن است که ویتامین E می‌تواند به بهبود سلامتِ کلّی مو و پوست سر کمک کند؛ با این حال باید تحقیقات بیشتری برای درک فواید احتمالی ویتامین E انجام شود.

از ریزش مو جلوگیری می‌کند

آزمایشی در سال ۲۰۱۰ نشان داد که مکمل‌های ویتامین E باعث بهبود رشد مو در افراد مبتلا به ریزش مو می‌شود. تصور بر این است که خواص آنتی‌اکسیدانی ویتامین E منجر به کاهش استرس اکسیداتیو ( عدم تعادل بین رادیکال‌های آزاد و آنتی‌اکسیدان‌ها ) در پوست سر می‌شود. استرس اکسیدتیو از عوامل مرتبط با ریزش مو است.

خون‌رسانی به پوست سرتان را تقویت می‌کند

ویتامین E می‌تواند سبب افزایش جریان خون شود که در بهبود سلامت مو نقش کلیدی ایفا می‌کند. محققان در یک مطالعه در سال ۱۹۹۹ متوجه شدند که مقادیر بالایی از ویتامین E، خون‌رسانی به چشمِ افراد مبتلا به دیابت نوع یک را افزایش می‌دهد. { در مراحل پیشرفته‌ی دیابت، خون‌رسانی و اکسیژن‌رسانی به چشم دچار اختلال می‌شود. }

یک مطالعه‌ی جداگانه در سال ۲۰۰۱ نشان می‌دهد که افزایش خون‌رسانی سبب رشد مو و افزایش فولیکول‌ها در موش شده است.

تولید چربی را متعادل می‌کند

ویتامین E سبب ایجاد یک مانع حفاظتی بر سطح پوست می‌شود. این سد حفاظتی به مرطوب ماندن سطح پوست کمک می‌کند. پوست خشک یا خراشیده، می‌تواند نشانه‌ای از کمبود ویتامین E باشد.

این مطلب را هم بخوانید  زمان اثر گذاری بوتاکس بعد از تزریق

اگر‌چه هنوز مشخص نیست که آیا ویتامین E موضعی می‌تواند تولید چربی پوست سر را متعادل کنید یا خیر، اما روغن‌هایی مثل روغن آووکادو می‌توانند به مرطوب بودن پوست سر کمک کنند. همچنین این روغن‌ها می‌توانند سبب جلوگیری تولید بیش از حد چربی شوند.

موهایتان را درخشان می‌کند

هنگامی که مو آسیب می‌بیند، کسل کننده، بد حالت و وز دیده می‌شوند. وقتی لایه‌ی چربی محافظ که بر سطح خارجی کوتیکول مو قرار دارد، از بین برود، موها درخشانی خود را از دست می‌دهند و حالت دادن به آن‌ها سخت می‌شود. یک روغن غنی از ویتامین E، می‌تواند به بازسازی آن لایه‌ی حفافظتی و به تبع آن به درخشش مو، کمک کند. به طور کلی روغن به رطوبت پوست کمک می‌کند و باعث کاهش شکستگی مو شده و نیز از مو در برابر آسیب‌ها محافظت می‌کند.

از پوست سرتان حمایت می‌کند

ویتامین E برای سلامت پوست ضروری است و این شامل پوست موی سر نیز می‌شود. سلامتی ضعیف پوست با کاهش کیفیت موها در ارتباط است. ویتامین E از پوست سر حمایت کرده و با کاهش استرس اکسیداتیو و حفظ لایه‌ی چربیِ محافظ، سبب رشد موهایتان می‌شود.

چه طور از ویتامین E برای موهایمان استفاده کنیم ؟

خبر خوب این است که ویتامین E به آسانی از یک رژیم غذایی متعادل، قابل تأمین است؛ در واقع، کمبود ویتامین E بسیار نادر است، چرا که بسیار از مردم در طول روز مقدار زیادی از غذاهای غنی‌شده و کامل دریافت می‌کنند.

اما اگر می‌خواهید موهای خود را به طور خاص هدف قرار دهید، می‌توانید ویتامین E را به صورت موضعی با شامپو، نرم کننده، ماسک یا روغن استفاده کنید.

رژیم غذایی

غذایی که می‌خورید و نیز مقدار آن، برای داشتن موهای سالم بسیار مهم است. کمبود کالری (انرژی)، کمبود پروتئین یا مواد مغذی همانند ویتامین E بر رشد و ساختار مو، و نیز ریزش مو تاثیر می‌گذارد.

آجیل، سبزیجات با برگ سبز تیره، روغن زیتون و روغن آفتاب‌گردان غنی‌ترین منابع ویتامین E هستند. همچنین ویتامین E در گوشت، غذاهای غنی شده مانند غلات صبحانه یافت می‌شود.

این مطلب را هم بخوانید  آیا عفونت رحم باعث ریزش مو می‌شود؟

مکمل‌ها

اگرچه مکمل‌ها به راحتی در دسترس هستند، اما ضروری نیستند. رژیم غذایی به تنهایی پاسخگویی ویتامین E مورد نیازِ اکثر مردم است. حتی برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که مردم از ویتامین E موجود در غذاها، نسبت به ویتامین E موجود در مکمل‌ها بیشتر بهره می‌برند.

مکمل‌ها می‌توانند شما را در معرض خطر دریافت بیش از حد ویتامین E قرار دهند که می‌تواند درد سر‌ ساز باشد. شما همیشه باید قبل از شروع یک مکمل جدید، با پزشک خود صحبت کنید.

روغن ویتامین E

اکثر روغن‌های ویتامین E شامل یک روغن پایه برای رقیق کردن روغن و جلوگیری از تحریک پوست هستند. اگر می‌خواهید از روغن ویتامین E خالص استفاده کنید، قبل از استفاده، روغن را به درستی رقیق کنید. روغن‌های ویتامین E اکثرا گران هستند و کار با آن‌ها دشوار است. آن‌ها معمولا در معرض هوا به غلیظ و به سرعت اکسید می‌شوند.

جهت استفاده‌ی بهتر از روغن غنی شده با ویتامین E :

  1. آن را روی پوست سر خود ماساژ دهید.
  2. به آرامی با یک شانه دندانه‌پهن، شانه بزنید.
  3. اجازه دهید روغن حداقل ۱۵ دقیقه بماند.
  4. بعد از اتمام کار، روغن را با شامپوی معمولی، از موهایتان بشویید.
  5. اگر حس می‌کنید موهایتان مرطوب است، از نرم‌کننده صرف نظر کنید.

شامپوها و نرم‌کننده‌ها

آیا به دنبال درمانی هستید که وقت چندانی ازتان نگیرد؟ بسیاری از شامپوها و نرم‌کننده‌ها حاوی ویتامین E هستند. این محصولات برای استفاده‌های مکرر ساخته شده‌اند و اغلب برای موهای خشک و آسیب‌دیده استفاده می‌شوند.

بهتر است زمانی که دوش می‌گیرید، اجازه دهید محصول برای چند دقیقه بماند و به مو و پوست‌تان نفوذ کند. برای سود رسانی بیشتر به مو، به دنبال محصولاتی باشید که حاوی اسانس هستند : مثل اسطوخودوس، نعناع و یا روغن درخت چای

ماسک صورت

دقیقا همانند ماسکی که روی صورت خود می‌گذارید، ماسک مو برای تسکین یا درمان پوست سر وجود دارد. اگرچه روغن ویتامین E می‌تواند به مرطوب شدن پوست کمک کند، اما تارهای مو نمی‌توانند توسط آن بهبود یابند. در عوض، ماسک را روی پوست سر خود بگذارید تا جذب شود.

این مطلب را هم بخوانید  جراحی زیبایی گوش ( اتوپلاستی )

برای تهیه‌ی ماسک غنی از ویتامین E در خانه، مواد زیر را در مخلوط‌کن ترکیب کنید:

  • یک عدد آووکادو
  • یک عدد موز
  • یک قاشق غذاخوری روغن آووکادو
  • یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل
  • یک قاشق غذاخوری عسل

همچنین شما می‌توانید ماسک‌های آماده، همانند ماسک آب‌رسان روغن آرگان را خریداری کنید.

برای استفاده :

  1. ماسک انتخابی‌تان را با انگشتان دست، روی پوست سر خود قرار دهید.
  2. بسته به دستورالعمل ماسک، اجازه دهید ۲۰ الی ۶۰ دقیقه بماند.
  3. آن را با آب گرم یا یک شامپوی ملایم بشویید.

آیا خطر عوارض جانبی وجود دارد؟

همیشه قبل از استفاده از ویتامین E روی پوست، پوست سر یا موها، آن را رقیق کنید. روغن ویتامین E رقیق نشده می‌تواند باعث تحریک پوست یا بثورات پوستی شود.

استفاده از مکمل‌ها می‌تواند خطر مصرف مقادیر خطرناکِ ویتامین E را افزایش دهد.

دوزهای بالای ویتامین E می تواند :

  • تولید هورمون تیروئید را مختل کند.
  • استخوان‌ها را ضعیف کند.
  • خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهد.

باید قبل از افزودن مکمل ویتامین E به رژیم غذایی، با پزشک خود صحبت کنید.

بزرگسالان هر روز فقط به ۱۵ میلی‌گرم ( ۲۲ واحد ) ویتامین E نیاز دارند. موسسه‌ی بین‌المللی بهداشت مصرف روزانه‌ی مقادیر بیشتر از ۱۵۰۰ واحد از ویتامین E طبیعی و ۱۱۰۰ واحد ویتامین E مصنوعی را توصیه نمی‌کند.

سخن آخر

ویتامین E می‌تواند یک افزودنی عالی برای مراقب از موهایتان باشد و برای این کار نیازی به محصولات صنعتی ندارید. غذاهای موجود در یخچال‌تان، نقطه‌ی بسیار خوبی برای شروع است.

اگرچه می‌توانید محصولات زیادی پیدا کنید که دارای آنتی اکسیدان قوی هستند ، اما بهتر است قبل از استفاده از درمان با ویتامین E یا مصرف مکمل، با پزشک خود صحبت کنید، به خصوص اگر مبتلا به بیماری‌های مو ، پوست یا پوست سر هستید.

مصرف ویتامین E برای افرادی که در حال حاضر، موهای آن‌است، شاید نتواند تاثیر محسوس یا سریعی داشته باشد، پس احتمالا بهترین راه برای تقویت موها، استفاده از خدمات مزوتراپی مو باشد که در کلینیک زیبایی نیوشا با بالاترین کیفیت انجام می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان