آیا عفونت رحم باعث ریزش مو می‌شود؟

آیا عفونت رحم باعث ریزش مو می‌شود؟

عفونت رحم یکی از بیماری‌های شایع بین زنان است و سالانه تعداد زیادی از زنان به عفونت رحم مبتلا می‌شوند. باکتری‌های زیادی از قبیل باکتری‌های عامل بیماری‌های مقاربتی از جمله سوزاک و کلامیدیا باعث ایجاد عفونت رحم می‌شوند. باکتری‌ها ابتدا وارد واژن شده و باعث عفونت می‌شوند و در مراحل بعدی عفونت به رحم سرایت می‌کند. عفونت رحم دارای عوارض زیادی است. پرسشی که اینجا مطرح می‌شود، این است که آیا عفونت رحم باعث ریزش مو می‌شود؟

اگرچه ریزش مو به عنوان یک مشکل مردانه در نظر گرفته می‌شود، زنان نیز می‌توانند از ریزش مو رنج ببرند. زنان تقریباً به همان اندازه که مردان دچار ریزش مو می‌شوند، با ریزش مو روبرو می‌شوند. این احتمال بیشتر برای زنان ۵۰ تا ۶۰ ساله رخ می‌دهد.

در مباحث ریزش مو، ارتباط مستقیمی بین اختلال در عملکرد برخی از اندام‌ها و ریزش مو ذکر شده است؛ به عنوان مثال پر کاری تیروئید و اختلال در ترشح هورمون تیروئید، سبب ریزش مو می‌شود. تغییرات ترشح هورمون انسولین نیز از دیگر عواملی است که با ریزش مو ارتباط مستقیم دارد. در صورتی که علت ریزش مو، این قبیل بیماری‌ها باشند، با مراجعه به پزشک و درمان بیماری، روند رشد موها به حالت اول بر می‌گردد.

تنها در برخی از منابع طب سنتی، عفونت رحم را یکی از عوامل ریزش مو ذکر کرده‌ و راهکارهایی برای درمان عفونت رحم ارائه داده‌اند. با توجه به شواهد، به نظر می‌رسد عفونت رحم و دیگر بیماری‌های آن از قبیل فیبروم رحمی، شاید به طور مستقیم سبب ریزش مو نشوند، اما عوارض جانبی این بیماری‌ها باعث افزایش ریزش مو می‌شوند.

این مطلب را هم بخوانید  کاشت مو بدون تراشیدن سر

به عبارت دیگر، عفونت رحم سبب ایجاد بیماری‌ها و مشکلاتی در بدن فرد می‌شود که این بیماری‌ها سبب ریزش مو خواهند شد.

ترشح هورمون‌های جنسی، ارتباط نزدیکی با ریزش مو دارد. تغییرات هورمون‌های جنسی در زنان، باعث ریزش موی سر و رشد موهای زائد در سایر اعضا از قبیل صورت و سینه می‌شود؛ بنابراین عفونت رحم و ریزش مو دارای ارتباط غیر مستقیم هستند.

ریزش مو دلایل بسیار زیادی دارد و معمولا با برطرف کردن عوامل زمینه‌ای، متوقف می شود، اما در صورتی که شما دچار ریزش مو ارثی هستید، کاشت مو تنها روش درمان است.

عوامل ریزش مو در زنان

یائسگی و عدم تعادل هورمون‌ها

زنان ممکن است در دوران یائسگی به دلیل کاهش تولید هورمون‌های استروژن و پروژسترون، دچار ریزش مو شوند. این تغییرات همچنین منجر به علائمی مانند بی نظمی چرخه قاعدگی، خشکی پوست، تعریق شبانه، افزایش وزن و خشکی واژن می‌شود. این استرس اضافه شده به بدن ممکن است ریزش مو را نیز بدتر کند.

حتی ممکن است برخی از خانم‌ها پس از مصرف قرص‌های ضد بارداری هورمونی ، متوجه لاغری و کاهش وزن شوند. چرا؟ باز هم، تغییرات هورمونی از هر نوع، به ویژه کاهش سطح استروژن، می‌تواند به طور موقت چرخه حیات مو را مختل کند.

کم خونی

عفونت رحم با ایجاد خونریزی‌ها، ممکن است سبب کم خونی در افراد شود. عفونت دهانه رحم و اندومتریت یا التهاب در لایه اندومتر دیواره رحم از جمله دلایل خونریزی واژینال هستند. خونریزی‌های شدید در زنان از قبیل خونریزی‌های واژینال عاملی برای ایجاد کم خونی در برخی زنان به شمار می‌روند.

این مطلب را هم بخوانید  راه های ترمیم مو چیست؟

کم خونی یکی از دلایل ریزش مو است، زیرا هموگلوبین‌های موجود در خون، اکسیژن مورد نیاز برای رشد سلول‌های بدن از جمله موها را تامین می‌کند. در صورتی که فرد دچار کم خونی شده باشد، اکسیژن مورد نیاز در اختیار فولیکول‌های مو قرار نمی‌گیرند و در نتیجه فرد دچار ریزش مو می‌شود.

اگر فرد دارای مشکلات هورمونی، تأخیر در قاعدگی یا بی نظمی در آن، افزایش رشد مو، آکنه بیش از حد و افزایش سریع وزن است، اگر این یافته‌ها به ریزش مو اضافه شود، می‌توان به ریزش موی هورمونی اشاره کرد. برای تعیین منشا این مشکلات با آزمایش خون در روزهای دوم یا سوم قاعدگی باید با متخصص پوست مشورت شود. درمان‌های هورمونی برای این نوع ریزش مو موثر است.

رفع مشکل ریزش مو در کلینیک زیبایی نیوشا

شما برای تقویت موهای خود می‌توانید از خدمات مزوتراپی ما استفاده کنید که علاوه بر تقویت مو، می‌تواند باعث رشد مجدد موهای ریخته هم شود.

همچنین در صورتی که ریزش موی شما بسیار پیشرفت کرده، می‌توانید از خدمات کاشت موی تضمینی ما در کلینیک نیوشا استفاده کنید تا باز هم صاحب موهای زیبا و پر پشت شوید.

منابع:

www.healthline.com

www.draliabadi.com

https://www.memorial.com.tr

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان