راه های ترمیم مو چیست؟

مو از جمله عواملی است که در روابط اجتماعی افراد بسیار مؤثر بوده تا جایی که حتی می تواند منجر به قضاوت و پیش داوری‌هایی نسبت به دیگران شود و اعتماد به نفس و روابط اجتماعی فرد را پایین بیاورد ؛در واقع می‌توان گفت حقیقت این است که هیچ‌کس از موهای به هم ریخته بدحالت و یا کم رشد و طاس خوشش نمی آید،به همین دلیل پاکیزگی و خوشحالت

بودن و طراوت مو دارای اهمیت زیادی برای انسان میباشد. از سوی دیگر از دست دادن مو  اغلب موجب استرس و فشار عاطفی شدید گردیده به طوریکه اکثر افراد طاس به دلیل از دست دادن موهایشان در اضطراب به سر می برند و نگران طعنه های اطرافیان میباشند همین اضطراب و استرس خودش می‌تواند عاملی افزاینده در کاهش موهای فرد باشد.

همه این مسایل در کنار هم موجب شده است که انسان همیشه در جستجوی راهی برای رفع طاسی

باشد تا آرامش بیشتری داشته باشد ؛ در این میان داروها و وسایل زیادی به وجود آمده و مورد استفاده قرار گرفته اند که بعضی از آن ها موثر و بسیاری از آنها نه تنها جنبه شیادی و کلاه برداری داشته بلکه موجب آسیب های مضاعف و زیادی به پوست و مو گردیده‌اندً که بعضا قابل جبران نمی‌باشند.

 

■ اهمیت مو در تاریخ بشر

مو در طول تاریخ همواره یک سمبل و نشانه مهم برای بشر محسوب شده و از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. مو امروزه نیز به عنوان نمادی از جنسیت، وضعیت اجتماعی، دینی و شغلی فرد محسوب میشود  دارای اهمیت بالایی می باشد . مو در زمان های بسیار قدیم نیز ارزش و اعتبار زیادی برای بشر داشته است. چندین سال پیش جسد یخ زده مردی در یخچالهای واقع در نزدیکی مرز اتریش با ایتالیا پیدا شد. با توجه به اینکه ظاهر این مرد شبیه مردان امروزی بود، در ابتدا اینطور تصور شد

که وی به تازگی مرده است ولی باستان شناسان پس از مطالعه بر روی البسه و اسلحه او متوجه شدند که جسد متعلق به بیش از پنج هزار سال قبل میباشد. موهای این جسدً کاملا مرتب و در حدود ۹ سانتیمتر طول داشته و ریش وی نیز به طور مناسب کوتاه شده بود.

همه اینها حاکی از توجه عمیق انسان به مدل مو و ریش حتی در زمانهای بسیار دور میباشد.

امروزه با گذر از دوره ها و زمان های طولانی از سن زمین، بروز بیماری‌های جدید روی سلامت مو و ریزش آن تاثیر گذار است از جمله بیماری هایی مثل ‏pco یا تخمدان پلی کیستیک، انواع بیماری‌های روحی روانی، انواع سرطان ها، لیکن پلان، بیماری های تیروئید و یا شرایطی مثل شیمی درمانی و بارداری بسیار روی ریزش مو تاثیر گذار است.

این مطلب را هم بخوانید  رفع نازکی لب‌ها

تعمیر مو یا هیر رستوریشن اقدامی است که امروزه برای رفع مشکلات مربوط به طاسی و یا کم بودن مو انجام میشود و دارای انواع می باشد از جمله:

۱ کاشت مو

۲ اکستنشن‌مو

۳ پروتز مو

۴پوستیژ مو(یا کلاه گیس)

۵ استفاده از پلاسمای غنی شده ی فرد یا prp

۶ مزوتراپی

ترمیم با الیاف نانو

کاشت : درسال ۱۹۵۹ دکترنورمن اورنتریخ متخصص پوست آمریکایی اولین بار برای رفع طاسی مردانه تکنیک برداشت مو از پشت سر و پیوند آن در نواحی طاس جلوی سر را توضیح داد. نظر به اینکه هیچکدام از پزشکان قبل از دکتر اورنتریخ متوجه اثر درمانی این روش برای طاسی مردانه نشدند و وی اولین کسی بود که پیوند مو را برای رفع طاسی مردانه انجام داد لذا در حال حاضر دکتر اورنتریخ را پدر پیوند موی طبیعی میدانند.

کاشت مــوی طبیعی در ابتدا با استفاده از گرافتهای درشت ۴-۵ میلیمتــری )دارای ۱۵-۲۰ تارمو( انجام میشد. این گرافتها پس از درآمدن، نمای عروسکی بسیار زشتی

)مثل موهای مسواک( با نمای ناهنجار به سر شخص داده که این وضعیت با افزایش سن

و ریزش موهای اطراف منطقه کاشته شده بدتر گردیده و تصویر ً کامال غیرطبیعی ایجاد میشد. این مسئله باعث ایجاد حس بدبینی و ناامیدی بین متخصصین پوست و بیماران نسبت به نتایج کاشت موی طبیعی شده بود. با پیشرفت علم پزشکی متخصصین پوست از گرافتهای کوچکتری به نام مینیگرافت )حاوی ۵ -۱۰ تارمو( و سپس میکروگرافت

)حاوی ۱-۳ تارمو( برای کاشت مو استفاده کردند. متدهای برداشت مو از منطقه پشتسر،

چگونگی طراحی خط موی جلوی سر، روشهای بیحسی، تکنیکهای ایجاد شکاف و گذاشتن گرافت در محل کاشت مو، روشهای تربیت تکنسین های متخصص در انجام

کاشت مو همگی در سالهای اخیر پیشرفت های شگفت انگیز  نموده است و امروزه با استفاده از میکروگرافت و چیدمان هنرمندانه آنها در دست متخصصین پوست  در

انجام کاشت مو ،نتایج کاشت موی طبیعی بسیار عالی و خارق العاده شده است. البته همیشه نیز این تکنیک انجام پذیر نیست و گاهی دچار محدودیت هایی می باشد مثلاً در بین بیماران خاص و مثل دیابت و یا در افرادی که توانایی تامین هزینه آن را ندارند. گاهی نیز علیرغم انجام درست تکنیک و رعایت بیمار ، به دلیل واکنش های بدن عمل با شکست مواجه می شود.

اکستنشن:

از جمله راه های مخفی کردن ریزش مو و نقاط خالی سر و جبران کم رشد بودن موها و حجم کم آن ها اکستنشن مو می باشد که امروز بسیاری از افراد به ویژه خانم ها از آن استفاده می کنند در روش اکستنشن مو دسته های جدا و کوچک که میتواند از موی طبیعی یا موی مصنوعی ساخته شده باشد با روش‌های مختلف از جمله چسب دوختن میکرولینک و غیره به موهای فرد اضافه می شود این تکنیک ها هر کدام مزایا و معایب خود را دارند و ماندگاری آنها نیز متفاوت است مثلاً در تکنیک چسب یک دسته باریک از توسط چسب مخصوص به ساقه موها چسبانده شده و به این صورت حجم مو زیاد می گردد. این تکنیک محدودیت سنی ندارد و برای همه افراد قابل انجام است هیچ گونه در یا خونریزی نیز نداشته و کاری است که به صورت در آرایشگاه‌های زنانه نیز انجام می‌گیرد. البته باید توجه داشت که اکستنشن نمی تواند یک راه حل طولانی مدت برای رفع نقایص باشد چراکه ممکن است در طی زمان طولانی و موهای اضافه شده موی طبیعی موجود در آن محل آسیب دیده و یا دچار ریزش شود و باید مراقب به این قضیه بود و در نگهداری موها کمال دقت را داشت.

این مطلب را هم بخوانید  تفاوت میکرودرم ابریژن و درم ابریژن!

پروتز مو: پروتز مو با استفاده از موهای طبیعی ایجاد میشوند، در این روش مشابه روش کاشت مو است ولی به جای کاشتن موهای

طبیعی انسان روی پوست سر، این موها روی پایه بیس پروتز مو (لایه نانویی بسیار ظریف و مشبک با بافتی شبیه

به پوست سر انسان) به روش های مختلف متصل میشوند. که به دلیل طبیعی بودن ساختار مو و ساختار پایه آن

هیچ کس متوجه غیرطبیعی بودن موها شما نخواهد شد. این روش نیز امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته چرا که نسبت به روش کاشت مو بسیار کم هزینه تر و با موفقیت بیشتری است در عین حال نیاز به هیچگونه جراحی و خونریزی نیز ندارد و طی یک جلسه یک الی دو ساعته می تواند نتیجه مطلوب و مورد رضایت را به دست آورد.

پوستیژ مو:

 

یکی از راههای پوشانیدن ظاهری طاسی سر استفاده از کلاه گیس است هر چند که از

دید افراد معمولی جامعه، کلاه گیس برای مردان شایسته نبوده و احتمالا این افراد مورد

تمسخر دیگران قرار میگیرند و همین مطلب موجب ایجاد یک ترس و اضطراب دائمیو سرافکندگی فرد میگردد. در مقابل خانمها بسیار راحتتر از کلاه گیس استفاده کرده و

فرهنگ جامعه هم کلاه گیس را برای خانمها بیشتر میپسندد و عیبی برای آن نمی‌‌بیند هر چند که در این زمینه تفاوتی بین بانوان و آقایان نیست.

 

کلاه گیس میتوانند مصنوعی و یا طبیعی باشند. مسلم است که موهای طبیعی بسیار بهتر و البته گرانتر میباشند چون قابلیت حالت دادن فر کردن و شست و شو با مواد شوینده را دارند.

مشکل یک پوستیژ کامل این است که هر لحظه امکان افتادن آن رفته و لذا فرد از ترس این

این مطلب را هم بخوانید  پلاسما جت

مسئله و مسخره شدن توسط دیگران همواره مضطرب و نگران میباشد. نمایش فیلمهای

کمدی با همین مضمون بر این مطلب دامن میزند. در ضمن فرد دارای این مدل کلاه گیس نمیتواند در مکانهایی مثل استخر، مناطق بادخیز و غیره حضور داشته باشند.

Prp:

استفاده از پلاسمای غنی شده فرد و تزریق آن به سر

امروزه یکی از اقدامات درمانی و ترمیمی موجود در کلینیک های پوست و مو می باشد در این روش از خون خود فرد استفاده شده و توسط سانتریفیوژ ، قسمت مختلف آن جدا می شود. قسمت بی رنگ یا زرد رنگ سرم خونی فرد پلاسما نام دارد که حاوی پلاکت‌های خون می باشد این قسمت توسط پزشک متخصص به مناطقی که دارای طاسی می‌باشد تزریق کرده تا در طی زمان موجب تقویت و خونرسانی فولیکول‌های موی موجود در محدوده شده و رشد مو را ایجاد کند، البته این روش هنوز به تایید نهایی نرسیده ولی بسیاری از افراد از آن استفاده می کنند و نتیجه گرفته اند

مزوتراپی: مزوتراپی یک روش دیگر و شبیه به پی آر پی می باشد که در آن مواد مغذی و مورد نیاز برای فولیکول ها برای رشد و تولید آن آن های به طور مستقیم در لایه سطحی پوست مو تزریق شده و موجب تحریک شدن و بازسازی موهای از دست رفته میشود

ترمیم با الیاف نانو: در این روش تارهایی که از الیاف نانو ساخته شده اند و برای پوست و بدن ما حساسیت ایجاد نمی‌کند توسط متخصص به داخل پوستِ مو قرار  داده می‌شود .

روش hrt:

این روش از جمله روشهای کاشت مو می باشد که دیگر به نیاز به بانک موی فرد نداشته و الیاف موی مصنوعی   که کاملاً مشابه با موی انسان هستند همانند کاشت مو داخل پوست قرار می گیرند دراقع می‌توان گفت مانند کلاه‌گیس ای است که داخل پوست فرو رفته و همانند آن قابلیت رشد را ندارد چرا که چیزی تحت عنوان ریشه برای آن وجود ندارد.

امروزه با توجه به گسترش پر سرعت علم و دانش روشهای نوین دیگری نیز ممکن است در آینده ابداع شود ما باید در درجه اول مراقب سلامتی پوست و موی خود باشیم و از هرگونه آسیب به آن جلوگیری کنید و در درجه بعدی برای ترمیم موهای از دست رفته خود با تحقیق فراوان روش مناسب و کارآمد را از میان تمام روشها انتخاب کنیم. حتما برای این کار از پزشک متخصص و با سابقه در این زمینه کمک بگیریم و فریب بعضی سایت ها و افراد نا آگاه را نخوریم تا دچار عواقب آن نگردیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان