خال چیست؟

خال ناحیه‌ای دارای رشد بیش از حد روی پوست است. برخی خال‌ها در بدو تولد وجود دارند، در حالی که برخی دیگر در طول زندگی فرد ایجاد می‌شوند. بسیاری از خال‌های ایجاد شده در بزرگسالی، مربوط به قرار گرفتن در معرض آفتاب و اثرات آن بر تولید ملاتونین است.

خال‌ها می‌توانند به رنگ‌های مختلف از جمله قهوه‌ای، قرمز، صورتی یا گوشتی باشند. برخی از آن‌ها ممکن است حاوی موهای در حال رشد باشند. بیشتر خال‌ها خوش‌خیم هستند. اما توجه به هرگونه تغییری که می‌تواند نشان دهنده‌ی رشد سرطان باشد، اهمیت دارد.

انواع خال:

  1. خال مادرزادی

این خال‌ها در بدو تولد وجود دارند. اغلب خال‌های مادرزادی خوش‌خیم بوده و سرطانی نمی‌شوند.

  1. خال‌های اکتسابی

خال‌های اکتسابی، خال‌هایی هستند که در طول زندگی ایجاد می‌شوند. بیشتر این خال‌ها قهوه‌ای هستند و به دلیل آسیب خورشید ظاهر می‌شوند. این نوع خال‌ها با افزایش سن ممکن است تیره شوند، اما لزوما به ملانوم تبدیل نمی‌شوند.

  1. خال‌های غیرمعمولی

برخلاف خال‌های مادرزادی و اکتسابی، این خال‌ها بیشتر در معرض خطر سرطانی شدن هستند. این خال‌ها، کمی بزرگتر از دو مورد قبلی بوده و دارای مرزهای نامنظم هستند. از نظر فنی، تمام خال‌های غیرمعمولی، پیش سرطانی هستند اما در حقیقت بیشتر این خال‌ها سرطانی نمی‌شوند. ملانوم، خطرناک‌ترین نوع سرطان پوست، معمولا از پوست طبیعی ایجاد می‌شود و از خال قبلی نیست.

چه عواملی باعث ایجاد خال می‌شوند؟

خال‌ها در اثر رشد غیرطبیعی سلول‌ها در پوست ایجاد می‌شوند. با این حال، رشد غیرطبیعی همیشه به معنای سرطان نیست. قرار گرفتن در معرض آفتاب و سایر عواملِ مسبب پیری پوست، می‌توانند منجر به ایجاد خال شوند. برخی خال‌ها ممکن است سرطانی شوند ولی اغلب آن‌ها بی‌خطر هستند. به همین دلیل است که در مواجهه با خال‌ها حتما باید به متخصص پوست مراجعه کنید.

درمان برای رفع خال!

افراد به چند دلیل ممکن است تصمیم به برداشتن خال بگیرند. بعضی خال‌ها به دلیل اندازه و موقعیت می‌توانند آزاردهنده باشند. ممکن است برخی به دلیل نگرانی در مورد ملانوم، مجبور به برداشتن خال شوند. هرگز نباید این کار را با روش‌های خانگی انجام داد.

این مطلب را هم بخوانید  تزریق ژل به واژن بهتر است یا چربی؟

پزشک ممکن است خال را با خراش یا برش از بین ببرد. ممکن است از خراش دادن برای خال‌های کوچک استفاده کند اما توصیه می‌شود برای خال‌های بزرگ‌تر و سرطانی از برش استفاده شود. بسته به اندازه‌ی محل ممکن است به بخیه نیاز باشد. همچنین گاهی برای از بین بردن کامل یک خال، ممکن است بیش از یک جلسه نیاز باشد.

روش‌های درمان خال در کلینیک نیوشا

  • اکسی ژن (برداشتن جراحی خال): در این روش، پزشک متخصص با استفاده از عمل جراحی، اقدام به برداشتن خال می‌کند.
  • استفاده از الکتروکوتر: در این روش، پزشک با استفاده از دستگاهی به نام الکتروکوتر، اقدام به برداشتن خال از روی صورت می‌کند.
  • کرایوتراپی : در این روش که به آن سرما درمانی نیز گفته می‌شود، سلول‌های خال توسط سرمای ایجاد شده توسط دستگاه کرایو از بین می‌روند.

استفاده از هر کدام از روش‌های فوق، توسط پزشکان متخصص کلینیک نیوشا و با توجه به نوع و اندازه خال شما تجویز می‌شود.

برای دریافت مشاوره رایگان می‌توانید با ما تماس بگیرید.

برداشتن خال و جای زخم!

روش درمانی برای برداشتن خال، باعث ایجاد زخم و اسکار می‌شود. برای رفع اسکار می‌توان از لایه برداری شیمیایی، لیزردرمانی و سایر روش‌ها استفاده کرد.

بررسی محل خال قبلی !

شما می‌توانید علائم بازگشت خال را پس از برداشتن بررسی کنید. گرچه هر خال لزوما سرطانی نیست، اما اگر خال اصلی حاوی سلول‌های سرطانی باشد، خطر ملانوم بالاتر می‌رود. خودآزمایی ماهیانه به شما کمک می‌کند تا تغییرات محل را بررسی کرده و در صورت نیاز به پزشک مراجعه کنید.

مراقبت از محل خال برداشته شده!

ضدآفتاب می‌تواند از تیره شدن جای زخم جلوگیری کند. همچنین تمیز و مرطوب نگه داشتن جای زخم اهمیت دارد. پس از بهبودی پوست، ماساژ جای زخم می‌تواند به صاف شدت سطح آن کمک کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه شود؟

متخصصان پوست، چکاپ سالانه‌ی پوستی را توصیه می‌کنند. آن‌ها هر خال موجود را با توجه به تغییرات آن و رشد بالقوه‌ی سرطانی بررسی می‌کنند. اگر در بین چکاپ‌های سالیانه‌ی خود، تغییر نگران کننده‌ای مشاهده کنید، باید به پزشک مراجعه کنید. برخی تغییرات که بررسی پزشک را الزامی می‌سازند شامل موارد زیر هستند:

  • مشاهده‌ی هر نوع خال جدید با رشد سریع.
  • خالی که به طور ناگهانی شکل و اندازه‌ی آن تغییر می‌کند.
  • خال‌هایی که به شدت خارش دارند.
  • هر خالی که بدون دستکاری، خودبخود خونریزی کند.
  • کسب بیش از ۵۰ خال اکتسابی.
این مطلب را هم بخوانید  بهترین سن برای کاشت موی سر

ABCDE ملانوم را به خاطر بسپارید!

  • Asymmetry: عدم تقارن.
  • Border: حاشیه‌ی نامنظم.
  • Color: رنگ.
  • Diameter: قطر معمولا ۶ میلی‌متر یا بزرگ‌تر.
  • Evolving: تکامل.

خال‌ها چگونه عفونی می‌شوند؟

خال می‌تواند در اثر خراش یا تحریکات دیگر، آلوده شود. عفونت همچنین می‌تواند به دلیل وجود ارگانیسم‌های خارجی همچون قارچ یا ویروس ایجاد شود. معمولا عفونت توسط باکتری‌های موجود در پوست ایجاد می‌شود. برخی دلایل ایجاد خال:

  • خراشیدن یا چیدن: خراشیدن یا چیدن روی خال، می‌تواند منافذی در پوست ایجاد کند که باعث ورود باکتری‌ها می‌شوند.
  • سایش یا زخم شدن خال: اگر در محلی که به طور مکرر در معرض سایش قرار دارد خال دارید، ممکن است تصمیم به حذف آن بگیرید. خال‌هایی که در امتداد خط سوتین، دور کمر، زیر بازو و کشاله‌ی ران قرار دارند، به راحتی تحریک می‌شوند.
  • موی فرورفته: خال‌ها می‌توانند فولیکول مو را درگیر کنند. بیرون آمدن مو از خال معمول بوده و نشانه‌ای از بیماری جدی نیست. اما اگر مو رشد کند، می‌تواند زخم کوچکی ایجاد کند که باعث ورود باکتری شود.

نشانه‌های عفونت خال:

  • قرمزی یا تورم.
  • خونریزی.
  • ترشح چرک.
  • درد یا تب.

درمان خال عفونی:

در صورتی که خال شما عفونی شده و در عرض ۲ روز بهبود پیدا نکرده است، باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک می‌تواند علائم سرطانی شدن خال را تشخیص دهد. خال‌هایی که به طور مکرر خونریزی می‌کنند و به درستی بهبود نمی‌یابند، ممکن است سرطانی باشند.

  • آنتی بیوتیک‌ها: اگر به عفونت جزئی مشکوک هستید، اولین قدم این است که چند بار در روز محل را به آرامی با آب و صابون تمیز کرده و با حوله‌ی تمیز خشک کنید. پمادهای آنتی بیوتیکی بدون نسخه‌ی پزشک، معمولا توصیه نمی‌شوند. تحقیقات در حال انجام، نشان می‌دهند که این داروهای موضعی ممکن است مفید نباشند. آن‌ها می‌توانند باعث واکنش‌های آلرژیک و مقاومت باکتری‌ها در برابر درمان‌های آنتی بیوتیکی و منجر به عفونت‌های جدی‌تر شوند.
این مطلب را هم بخوانید  زمان اثر گذاری بوتاکس بعد از تزریق

اگر ناحیه دردناک، متورم، دچار خونریزی و در حال بزرگ شدن باشد، باید به پزشک مراجعه کنید. برای درمان عفونت ممکن است نیاز به آنتی بیوتیک خوراکی داشته باشید. عفونت‌های جدی پوستی می‌توانند نیازمند بستری در بیمارستان و دریافت آنتی بیوتیک وریدی باشند.

  • حذف خال: اگر خال در محلی قرار دارد که به طور مداوم تحت سایش و تحریک با لباس یا سایر اشیا قرار می‌گیرد، می‌توانید از پزشک بخواهید آن را خارج کند.

برداشتن خال فقط باید توسط پزشک واجد شرایط انجام شود. استفاده از پمادها و داروهای از بین برنده‌ی خال، بدون نسخه‌ی پزشک توصیه نمی‌شود و می‌تواند خطرناک باشد. عفونت ممکن است در جایی ایجاد شود که قبلا وجود نداشته است. آن‌ها می‌توانند اسکاری ضخیم و ناخوشایند داشته باشند. از همه مهم‌تر، عفونت‌ها می‌توانند به درمان نادرست سرطان پوست منجر شده و عوارض جدی ایجاد کنند.

پیشگیری از عفونی شدن خال!

  • تمیز نگه داشتن محل.
  • جلوگیری از سایش و خراشیدن خال.
  • حذف خال در صورتی که در معرض تحریکات مداوم قرار دارد.

نکاتی برای داشتن پوست سالم!

مراقبت از پوست برای سلامت کلی شما مهم است و لازم به یادآوری است که خال‌ها نیز بخشی از پوست شما هستند. علاوه‌ بر تمیز کردن و مرطوب سازی منظم، باید روزانه از ضدآفتاب استفاده کنید. از خال‌های خود چشم پوشی نکنید. آن‌ها نیز مانند سایر نقاط پوست به ضدآفتاب نیاز دارند. انجمن سرطان آمریکا، استفاده‌ی منظم از ضدآفتاب را برای حفاظت از پوست توصیه می‌کند.

 

https://www.healthline.com/health/infected-mole#takeaway

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان