بیماری اگزما چیست ؟ | دلایل بوجود امدن اگزما چیست ؟

بیماری اگزما چیست ؟

بیماری اگزما چیست ؟

بیماری اگزما چیست ؟ بیماری اگزما یا آماس پوستی که امروزه بسیاری از افراد به آن دچار هستند، اگزما همواره با علامت های متعددی خود را نمایان می کند که این علائم برای هر فرد ممکن است متفاوت باشد. بدانید که بیماری اگزما بسیار دردناک می باشد زیرا پوست بدن را درگیر می کند که این هم بر روی ظاهر افراد تاثیر می گذارد و هم باعث ایجاد ناراحتی برای افراد می گردد، از مهمترین علامت های اگزما می توان به سوزش، خارش، قرمزی و التهاب اشاره کرد که بسته به نوع بیماری ممکن است این علائم شدید و یا کم باشند. این بیماری هم در کودکان و هم در بزرگسالان بسیار شایع است و برای درمان باید با پزشک متخصص پوست در میان بگذارند تا بتوانند بسته به نوع بیماری ان را مورد درمان قرار بدهند.

کلینیک زیبایی نیوشا ارائه دهنده انواع خدمات زیبایی و لاغری

انواع اگزما:

انواع اگزما وجود دارد که هر کدام از آنها دارای علایمی هستند و برای تشخیص نوع آن نیاز به آزمایش های مخصوص می باشد، از انواع اگزما های موجود در جامعه پزشکی که در میان افراد هم شایع هستند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اگزما پوستی آتوپیک

این نمونه اگزما با دانه های ریز و خارش شدید همراه هستند که ممکن است با خاراندن آنها مایعی خارج گردد که این حساسیت را بیشتر خواهد کرد، این بیماری ممکن است با دارو تا حدودی بهبود پیدا کند اما امکان بازگشت آن وجود دارد.

اگزمای تماسی

این نمونه اگزما در زمان برقرار ارتباط با گیاهان سمی ایجاد می شود و علایم آن اصولا سوزش و خارش و قرمزی است. البته گاهی این نمونه اگزما به تاول هم تبدیل خواهد شد که بسیار دردناک است.

این مطلب را هم بخوانید  چرا لیفت ابرو ماندگاری ندارد؟ | روش های ماندگاری ابرو بعد لیفت

اگزمای پوستی سبورئیک

این نمونه اگزما با علامتی مانند لکه های فلس دار، قرمزی پوست و شوره سر خود را نمایش می دهد.

درماتیک سوزش آور

این بیماری زمانی رخ می دهد که پوست شما مرتب شستشو داده شود و با مواد سمی ارتباط برقرار کند.

اگزما از بیماری های متنوعی می باشد که هر فرد ممکن است به دلایل مختلفی به آنها دچار شود که باید مورد درمان کامل قرار بگیرد تا پس از بهبودی کامل دچار بازگشت اگزما نشود.

علت بیماری اگزما چیست ؟

علت های مختلفی وجود دارد که باعث بیماری اگزما می شوند، از مهمترین علت های اگزما می توان به موارد زیر هم اشاره کرد که عبارتند از:

  • حساسیت غذایی یعنی ممکن است به برخی از خوراکی ها و غذا ها واکنش نشان داده و دچار اگزما شوید.
  • پوست خشک می تواند نوعی اگزما باشد که این بیماری خود را با پوسته شدن بدن نمایش می دهد.
  • استرس می تواند یکی از علت های مهم اگزما باشد.
  • عوامل تحریک کننده مانند مواد شیمیایی و تحریک کننده مانند عطر و رنگ مو و غیره
  • مواد حساسیت زا موجود در هوا
  • تعریق زیاد بدن هم می تواند باعث اگزما شود.
  • مصرف دخانیات، عفونت در بدن، هورمون‌ها و بسیاری مواد دیگر.

علت های گفته شده می توانند از مهمترین دلایلی باشند که افراد با وجود آنها دچار اگزما و حساسیت می شوند.

بیماری اگزما چیست ؟

 چگونگی تشخیص اگزما :

تشخیص اگزما توسط افراد با تجربه و خیره همواره بسیار ساده و راحت می باشد زیرا آنها به میزان سوزش و خارش و قرمزی پوست شما توجه می کنند تا بتوانند این بیماری را شناسایی کنند، در صورتی که مدت زمان طولانی بیماری را در اختیار دارید و همیشه با سوزش و خارش همراه است که با توجه کردن به این نکات می توان به راحتی اگزما را تشخیص داد و آن را درمان نمود. پزشکان به علائم شما توجه می کنند تا بدانند که چه نوع اگزمایی دارید. التهاب زیاد، زخم و قرمزی و دانه های ریز روی پوست از نکاتی هستند که با کمک آنها می توان اگزما را تشخیص داد و آن را درمان کرد. برخی اگزما ها تنها با کمک آزمایش قابل شناسایی هستند تا افراد بدانند که با چه نوع اگزمایی مواجه هستند.

این مطلب را هم بخوانید  لیزر بیکینی بعد چند جلسه جواب میده ؟ | پاسخ تمامی سوالات اینجاست

دلایل بیماری اگزما چیست ؟

همان گونه که در بخش بالا هم اشاره کردیم و توضیح دادیم اگزما دلایل و علت های مختلفی دارد که مواد بالا می توانند تعدادی از آنها باشند، البته گاهی ممکن است که فردی با تغییر هورمون ها و یا تغییر ذاعقه دچار اگزما شود اما برخی افراد از ابتدا حساسیت ها را در بدن خود داشته اند. بدانید که اگزما گاه ممکن است به مواد شوینده و کرم ها و بسیاری موارد دیگر باشد که تشخیص این مورد بسیار راحت است زیرا افراد با برخورد با این مواد اگزما می شوند. مصرف بادام زمینی برای برخی افراد اگزما به همراه دارد، شیر گاو نیز برای برخی اگزما به همراه دارد، دلایل اگزما برای هر فرد متفاوت می باشد زیرا هر فرد دارای ساختار بدنی می باشد.

ایا اگزما واگیردار است؟

برخی افراد همواره نگران این هستند که آیا اگزما واگیردار است، در جواب آنها باید بگوییم که اصولا اگزما ها بر روی پوست افراد هستند و حتی با خاراندن و زخم شدن اگزما ها هم به دیگران منتقل نخواهند شد به همین دلیل هنگام برخورد با این گونه افراد نگران نباشید زیرا به بدن شما وارد نمی شود، این ناراحتی و بیماری پوستی تنها در صورتی که شدت بیماری زیاد و با تاول همراه باشد که در صورت خاراندن تاول باز شود و مواد داخل آن به بیرون هدایت گردد این مواد باعث انتقال اگزما به دیگران می شوند به همین دلیل باید مراقب بود.

روش های درمان بیماری اگزما چیست ؟

روش های مختلفی وجود دارد که شما با کمک آنها می توانید اگزمای خود را مورد درمان قرار بدهید، از راه های درمان اگزما می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شستشوی بدن با آب ولرم
  • استفاده از مرطوب کننده و خشک کردن دستگاه پس از شستشو
  • استفاده نکردن از تمیز کننده های الکل دار
  • استفاده از دستکش هنگام کار با مواد غذایی و مواد شیمیایی و مواد شوینده و غیره
  • استفاده از دستکش نخی در بیرون از خانه
این مطلب را هم بخوانید  جوانسازی صورت با پلکسر پلاس در کمترین زمان

با رعایت موارد گفته شده و انجام آنها می توان اگزما را درمان کرد و تحت کنترل قرار داد تا بهبود پیدا کند. البته ناگفته نماند با کمک پزشکان هم می توان بیماری اگزمای شدید خود را درمان کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان