نشانه های پوست کم اب

نشانه های پوست کم اب

نشانه های پوست کم اب چیست و چه نکاتی باید بدانید

پوست کم آب پوستی است که به اندازه کافی آب و رطوبت ندارد و خشکی آن به راحتی قابل مشاهده است. پزشک برای تشخیص خشکی پوست به علائم و نشانه های ظاهر شده توجه زیادی می کند. وقتی آب بدن کاهش پیدا می کند شما شاهد خشکی و کم آب شدن پوست خواهید بود. از علائم رایج پوست کم آب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خارش پوست: زمانی که رطوبت یا آب پوست کاهش پیدا می‌کند پوست شروع به خارش می‌کند و پوسته‌های ریز از آن جدا می‌شود. مهمترین علت این خارش از بین رفتن رطوبت پوست آن هم به دلیل تغییر شدید دما و وزش باد است. بیشتر افراد در این شرایط احساس خارش و سستی دارند.
  • افزایش حساسیت: از دیگر نشانه های کم آبی پوست می توان به افزایش حساسیت اشاره کرد. پوست در این زمان آسیب پذیر می شود و به دلیل از دست دادن رطوبت خود نمی تواند با برخی ویروس ها و میکروب ها مقابله کند. با مختل شدن سد رطوبت پوست استرس زاهای خارجی به سرعت وارد پوست می‌شوند و تاثیرات منفی خود را به جای می گذارند. این مشکل سوزش و خارش و قرمزی را به دنبال دارد.
  • خطوط و چین و چروک ها: خشکی و کم آبی پوست به مرور زمان پوست را چروک می‌کند. وقتی پوست رطوبت خود را از دست می‌دهد دیگر بافتی منعطف ندارد به همین دلیل چین و چروک از زیر چشم شروع و به قسمت های دیگر کشیده می شود.
  • خشن و کدر بودن: پوست کم آب شادابی خود را از دست می‌دهد و خشن و کدر می‌شود. زمانی که پوست را لمس می‌کنید زبری آن زیر دست به راحتی حس می‌شود.
  • احساس کشیدگی: پوست کم آب انعطاف پذیری خود را از دست داده و احساس کشیدگی ایجاد می‌شود. در این شرایط تکان دادن اعضای صورت سخت خواهد بود.
  • افزایش آکنه و ملتهب شدن پوست: در برخی افراد خشکی پوست آکنه را به همراه دارد. وقتی آب و رطوبت پوست کاهش پیدا می‌کند اشعه خورشید می‌تواند به صورت عمقی در پوست نفوذ کند و باعث آسیب به آن شود.
  • بالا رفتن احتمال ابتلا به عفونت‌های پوستی: مهمترین علامت کم آبی پوست بروز عفونت های پوستی است و هر چه میزان خشکی بیشتر باشد عفونت‌ شدیدتر خواهد بود و می تواند تهدیدی بزرگ برای سلامت پوست باشد.
این مطلب را هم بخوانید  دستگاه لاغری اسکالپشور چیست ؟ و چه کاربردی دارد

دلایل کم آبی پوست

پزشک برای تشخیص کم آبی پوست و درمان آن نیاز دارد تا ابتدا علت خشکی را پیدا کند. عوامل زیر از مهمترین دلایل کم آبی پوست هستند:

  • نور خورشید: اشعه‌ های مضر خورشید می توانند آسیب های جدی را به پوست وارد کنند. اگر در برابر این اشعه ها به درستی از پوست خود محافظت نکنید قطعا خشکی و مشکلات دیگر برای پوست شما رخ می دهد. استفاده از مرطوب کننده و آب رسان و کرم ضد آفتاب کاملا ضروری است.
  • آب سخت، حمام داغ: آب داغ باعث کاهش رطوبت و آب پوست می شود به همین دلیل پزشکان استحکام با آب داغ را به هیچ وجه توصیه نمی کنند.
  • استرس: افرادی که بیش از اندازه استرس دارند خشکی پوست آنها بیشتر است. با افزایش استرس صورت دفاعی بدن خصوصا پوست کاهش پیدا می کند. استرس پوست را شکننده و آسیب پذیر می کند .
  • تغذیه نامناسب: مهمترین علت کم آبی پوست عدم مصرف سبزیجات و میوه ها و تغذیه نا سالم است که مانع از جذب ویتامین و املاح معدنی می شود. مصرف آب در این شرایط توصیه می شود.
  • عدم استفاده از مرطوب کننده : افرادی که به صورت طبیعی پوست خشکی دارند باید مرتب از آبرسان در مرطوب کننده استفاده کنند در غیر این صورت دچار کم آبی پوست می شوند.
  • افزایش سن
  • با افزایش سن کم کم رطوبت و آب پوست کاهش پیدا می کند به همین دلیل پزشکان توصیه می کنند تا افراد به پوست خود بیشتر توجه کنند تا دچار خشکی و پیری زودرس نشوند.
  • گرمایش و تهویه مطبوع: استفاده زیاد از گرمایش و تهویه مطبوع باعث تبخیر بیش از حد رطوبت پوست می‌شود و عوارضی را برای پوست به همراه دارد. کلینیک تخصصی پوست نیوشا
این مطلب را هم بخوانید  ژل الانسه بهتر است یا ژوویدرم

چه کسانی در معرض کم آبی پوست قرار دارند؟

افراد در هر سنی ممکن است با کم آبی و خشکی پوست مواجه شوند. این مشکل در برخی افراد بیشتر است.  افرادی که به مراقبت های پوستی توجهی ندارند بیشتر در معرض خطر هستند. اگر پوست خشکی دارید کم آبی پوست در شما بیشتر خواهد بود. این افراد باید به پوست خود توجه بیشتری داشته باشند. افراد با پوست چرب هم ممکن است دچار کم آبی پوست شوند.

پوست چرب همیشه چربی بیشتری دارد اما این بدین معنی نیست که نباید مرطوب کننده و آبرسان استفاده نکنید. استفاده بیش از اندازه از محصولات آرایشی می‌تواند این خشکی پوست را تشدید کند. این مشکل پوستی در سنین بالا بیشتر خود را نشان می دهد. افرادی که به بیماری های خاص مبتلا هستند ممکن است در دراز مدت دچار کم آبی پوست شوند. اگر بیش از اندازه در هوای گرم و خشک قرار بگیرید کم آبی پوست در شما بیشتر خواهد بود.

مراحل درمان کم آبی پوست

پزشکان پس از تشخیص کم آبی پوست طی چند مرحله درمان را انجام می‌دهند که در اینجا به صورت مجزا به این مراحل اشاره م کنیم:

  • اولین مرحله برای درمان اسپری کردن محلول با پایه آب است که پزشک برای تامین آب و رطوبت پوست این کار را انجام می دهد. در این زمان پوست به سرعت آب و رطوبت را جذب می کند. این محلول خنک است و پوست را آرام می کند. در این شرایط سلول های پوست آماده می شوند تا مواد را جذب کنند.
  • در مرحله دوم سرم آبرسان استفاده می‌شود که می تواند آب مورد نیاز پوست را راحتی تامین کند. این سرم ها سرشار از کلسیم و آمینو اسید هستند و رطوبت رسانی پوست را افزایش می دهند.
  • در مرحله سوم یک مرطوب کننده عالی مورد استفاده قرار می گیرد تا بتواند رطوبت مورد نیاز پوست را تامین کند. این مرطوب کننده ها ضد حساسیت هستند و روی پوست هیچ گونه آلرژی ایجاد نمی کنند. پزشک با تجویز مرطوب کننده مناسب رطوبت را داخل پوست نگه می دارد.
این مطلب را هم بخوانید  تفاوت کاشت مو fit و fut در چیست ؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان